جریان استادی بسیج در دل دانشگاه قرار دارد و باید برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی ، خود را با ظرفیت‌های موجود در دانشگاه همراه کرده و در این مسیر از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند.
کد خبر: ۹۴۰۷۱۸۹
|
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، آیین تکریم و معارفه مسئول جدید سازمان بسیج اساتید استان در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد. در این مراسم از زحمات رحمت عباس‌تبار مسئول سابق سازمان بسیج استان مازندران قدردانی شده و حبیب‌الله حلیمی جلودار به‌عنوان مسئول جدید سازمان بسیج مازندران معرفی شد.

اولویت نهضت استادی بسیج تلاش در مسیر اعتلای آموزش عالی کشور است

محمدرضا مردانی مسئول سازمان بسیج اساتید کشور در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید بسیج اساتید استان مازندران، برخی از اولیت‌های سازمان بسیج اساتید را برشمرده و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب از مکتب سلیمانی یاد کردند و این نشاندهنده آنست که شهید گرانقدر ما در همه ابعاد دارای سیره و سلوکی هستند که می‌شود آن را تعمیم داد و به عنوان یک مکتب به آن نگاه کرد.اگر چه مقام معظم رهبری شهید سلیمانی را شاگرد مکتب امام خمینی (ره) معرفی می کنند ولی از او هم به عنوان یک مکتب و یک مدرسه و نه یک شخص یاد می کنند و تاکید می کنند به او با این نگاه نگریسته شود.

وی انقلابی بودن و در میدان بودن را به عنوان دو نمونه از سجایای اخلاقی و رفتاری شهید سلیمانی بیان کرد و گفت: تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به تولید علم نافع و مسئله محور یعنی علمی که در حل مسائل و مشکلات کشور نقش داشته باشد موضوع بسیار مهمی است و این به تعبیری گفتمان میدانی و انقلابی در عرصه علم و پژوهش است.

مردانی بسیج اساتید را در منظر مقام معظم رهبری تجلی در هم تنیدگی تعهد و تخصص دانست و افزود: دستگاه آموزش عالی کشور که پیشران توسعه همه جانبه کشور است، باید در عرصه‌های علمی در میدان باشد و در دانشگاه‌ها ایفای نقش کند. یکی از اولویت‌های بسیج اساتید در این برهه از زمان، تحول و کارآمدی و روزآمدسازی در درون مجموعه سازمان بسیج اساتید است. با توجه به شرایط بی نظیر فعلی و ظرفیت‌هایی که به لطف خدا با استقرار مدیران انقلابی و دانشگاهی ایجاد شده به نظر می رسد این ظرفیت عظیم استادی در سراسر کشور اگر آزاد شده و در مسیر خدمت به انقلاب اسلامی قرار گیرد می‌تواندقدم‌های بلندی را بر دارد و در این برهه از زمان می‌طلبد به عنوان اولویت اول به نقاط ضعف و قوت محیط داخلی و فرصت‌ها و چالش‌های محیط بیرونی خود توجه اساسی کرده و یک بازخوانی جدید از اولویت‌ها، سیاست‌های اجرایی و برنامه‌های خود داشته باشد. بر این اساس خودسازی معنوی، بصیرت افزایی و توانمندسازی تشکیلاتی و فردی در کنار جذب حداکثری از موضوعاتی است که مورد توجه بسیج اساتید خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج اساتید کشور همچنین بر لزوم بصیرت افزایی و توانمندسازی تشکیلاتی و همچنین بازنگری در ماموریت‌ها و وظایف علمی و فرهنگی، سیاسی اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد.

تشکیل گروه‌های مسئله محور مبتنی بر نظام مسائل کشور و تقویت اندیشکده‌های تخصصی با تمرکز بر حضور میدانی و کارآمد بسیج اساتید در راستای کمک به حل مسائل آموزش عالی کشور و سایر بخش‌های حکمرانی کشور از جمله دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به آن اشاره کرد.
 
وی افزود: تلاش برای اعتلای آموزش عالی کشور اولویت دوم نهضت استادی بسیج است. جریان استادی بسیج در دل دانشگاه قرار دارد و باید برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی ، خود را با مجموعه توان و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه همراه کرده و بتواند در این مسیر از همه ظرفیت‌ها استفاده کند. لذا همکاری با مدیریت دانشگاه برای تحقق دانشگاه اسلامی و کارآمدسازی آموزش عالی از اولویت‌های دیگر سازمان بسیج اساتید است. پیشرفت کشور مستلزم پیشرفت آموزش عالی است و در این رابطه دستیابی به جایگاه علمی برتر در منطقه و جهان از موضوعاتی است که در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور پیش‌بینی شده است. دستیابی به دانشگاه اسلامی یا تحقق دانشگاه اسلامی مبتنی بر سند اسلامی شدن دانشگاهها و کمک به پیاده‌سازی سیاست‌های کلی علم و فناوری و پیشگامی در تحقق منویات معظم له در عرصه‌های علمی و حوزه‌های فناوری از جمله اولویت‌های بسیج اساتید است.

مردانی در ادامه توجه موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و  تحول در علوم انسانی اسلامی اشاره کرده و افزود:  بسیج اساتید بخش مهمی از دارایی فکری و سرمایه علمی دانشگاه محسوب می‌شود و امید است مسئولان و روسای محترم دانشگاهها در این دوره به این مسئله توجه کنند.

مسئول سازمان بسیج اساتید همچنین از آمادگی نهضت استادی بسیج برای ارائه هر گونه مشورت نخبگانی و کمک به حل مسائل کشور سخن گفت و بیان کرد:   رایزنی‌هایی در این رابطه صورت گرفته است و  آیین نامه‌ای نیز تهیه شده و در حال ابلاغ است که در آن خواسته شده استان‌ها به صورت آتش به اختیار با تکیه بر استقلال نسبی و با همکاری سایر اقشار و مجموعه‌های استانی از جمله سپاه استان در دانشگاهها به دستگاههای اجرایی به ویژه به سازمان‌های حاکمیتی کمک کنند.

مردانی بیان کرد:  نظام مسائل بسیاری از استان‌ها مشخص شده و تشکیل جلسات تخصصی در این رابطه می‌تواند به نمایندگان مردم کمک کند و هم در قالب شورای علمی و فرهنگی به رصد مسائل بپردازد.

وی ماموریت دیگر بسیج استادان را پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری و منویات ایشان دانسته و بیان کرد: بسیج اساتید در جهت تحقق این گفتمان در سطح آموزش عالی کشور کمک خواهد کرد و استادان بسیجی در جبهه علمی فرهنگی و حتی جبهه سیاسی و اقتصادی باید میدان‌دار باشند. اکنون فرصت مناسبی است تا در فضایی که سه قوه هم راستا هستند به حل مسایل کشور کمک کرد.

مردانی همچنین عنوان کرد: هم اکنون ۵۴ هزار عضو هیات علمی به‌عنوان استاد بسیجی با مجموعه نهضت استادی بسیج در حال همکاری هستند و مازندران هم در تعداد دانشگاه‌ها و اساتید بسیجی و هم توانمندی‌های علمی و تخصصی می‌تواند یکی از ارکان و محور‌های مهم توسعه علمی و فناوری و حل مسائل کشور باشد.

وی افزود: بسیج و در راس آن بسیج اساتید در ارتقای کیفی و کمی آموزش‌های عالی مهارت آموزی در بیرون و درون دانشگاه دارای ظرفیت‌های عمیق و بسیاری است که باید از آن بهره گرفت.

او بر استفاده از ظرفیت‌های مهارتی بسیج اساتید برای جهش تولید و رویکرد اشتغال مهارت محور تاکید کرد و گفت: این توانمندی در غالب ۱۰۸ کانون استادی بسیج و ۱۰۰ اندیشکده تخصصی در کشور فعال است که سهم خوبی را در این مسیر استان مازندران کسب کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات