ملک حسینی یادآور شد: بیکاری و فقر دو معضل اساسی در استان هستند خیرین و سرمایه‌گذاران پای کار بیایند و ایجاد اشتغال کنند، ادعا می‌کنیم نرخ بیکاری ۱۰ یا ۱۱ درصد است اما آمارها بیشتر از این اعداد است.
کد خبر: ۹۴۰۷۶۶۹
|
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، مدتی است انتشار برخی کلیپ‌ها امنیت استان کهگیلویه و بویراحمد را تحت شعاع قرار داده است تا استانی که یکی از امن‌ترین نقاط کشور است را ناامن جلوه دهد.

از طرفی عده‌ای خواسته یا ناخواسته در اتفاقات اخیر دستگاه قضایی استان را مورد هدف قرار داده‌اند در حالی که تنها دستگاه‌هایی که این روزها پاسخگوی اتفاقات است دستگاه قضایی و مشخصا دادستانی مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.

امروز رسانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد به همراه دادستان بازدید سرزده‌ای از زندان مرکزی شهر یاسوج داشتند تا از نزدیک مشاهده کنند واقعا برخوردی با جرائم انجام می‌گیرد یا نه؟ و برای آن‌ها که دستگاه قضایی را مورد حمله قرار داده‌اند جوابی داشته باشد.

بازدید از زندان مرکزی یاسوج آغاز می‌شود و در بند اول که بند بسیار تمیز و مرتب و با تجهیزات است جوانان را می‌بینیم که به جرائم مختلف در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

یکی از آنها می‌گوید که ۱۸ سالش بود که مرتکب جرم قتل شده و مدت ۵ سالی است که بدون مرخصی در حال طی کردن دوران حبس خود است و یا بقیه که ۶ یا ۷ سال و گاها بیشتر در زندان هستند و بهترین سال‌های عمرشان را که باید در حال درس و تحصیل و اشتغال یا ازدواج باشند در حبس سپری می‌کنند و اینجاست که پی می‌بریم دستگاه قضا بدون اغماض با محکومین برخورد کرده است نمونه‌اش این جوانان مجرمی که در گوشه زندان هستند.رسانه‌ها از دیگر بندها هم بازدید کردند زندانیانی که به دلیل شرارت و مزاحمت و سایر جرائم در زندان بودند.

 

سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید اظهار کرد: طبق آیین نامه سازمان زندان‌ها، کسانی است که اصلاح پذیر نیستند و سوابق متعددی داشته باشند  در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: مردم و نخبگان می‌گویند برخورد نمی‌شود شما خبرنگاران دیدید که جوانانی که در زمان ارتکاب جرم ۱۸ سال داشته به زندان افتاده و بدون یک روز مرخصی در حال طی کردن دوران حبس هستند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برخورد قضایی در استان از میانگین کشوری هم بالاتر است بعد می‌گویند برخوردی نیست.

ملک‌حسینی با بیان اشاره به عوامل مختلف بیکاری، فقر مالی و فرهنگی در ایجاد یک جرم گفت: در استان اکثر کسانی که به زندان می‌افتند دچار آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی هستند که در زندان مرکزی یاسوج ضمن برخورد با مجرمین اقدامات اصلاحی و فرهنگی را انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: در زندان یاسوج واحد فرهنگی، سالن آمفی تئاتر، سالن ورزشی،کارگاه صنایع دستی برای اصلاح زندانیان در نظر گرفته شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اتفاقات اخیر شهر یاسوج قتل در گلستان ۷ یاسوج براثر تیراندازی اشتباه و همینطور فردی که در گلستان ۴ یاسوج به قتل رسید و همزمان چند مورد درگیری شخصی و خانوادگی عنوان کرد: دستگاه قضایی در حوزه برخورد با جرائم خشن بدون نگاه به علت و انگیزه برخورد کرده است و دیدید اغلب، جوانان ۲۲ یا ۲۳ سال بودند که در زندان محکومیت خود را می‌گذراندند.

ملک‌حسینی اضافه کرد: دستگاه قضایی در حوزه برخورد با جرائم خشن بدون نگاه به علت و انگیزه برخورد کرده است.

وی با اشاره به درگیری هجرت ۳ یاسوج افزود: این حادثه به دلیل درگیری خانوادگی بوده که دلیلش را نمی‌دانیم اما تیراندازی باعث شد امنیت شهر و شهروندان خدشه‌دار شود و از خط قرمز دستگاه قضا عبور کردند.

دادستان بیان کرد: بعد از این حوادث و اتفاقات نگاه‌ها در فضای مجازی غیرکارشناسی بود و به دلیل اینکه حضور مردم استان در فضای مجازی به دلیل عشیره‌ای و قبیله‌ای متفاوت‌تر از سراسر کشور بود برخی‌ها با باز نشر این کلیپ‌‌ها جوی ایجاد کردند تا استان ناامن جلوه داده شود که اغلب کسانی بودند که به دلیل جرایم که مرتکب شده بودند و توسط دستگاه قضایی نقره‌ داغ شده بودند این جو را ایجاد کردند.

ملک‌حسینی با بیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی اگر اتفاقی افتاده در حوزه برخوردها بوده، گفت: دستگاه قضایی از طرفی دارد به وظایفش عمل می‌کند اما از طرف دیگری هم زجر می‌کشیم ما فرزند همین استان هستیم بخشی از اطلاع‌رسانی‌ها بازدارنده است ولی اگر هر روز به این مسائل بپردازیم قبح مسائل از بین می‌رود و قهرمان‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر اتفاقی در حوزه آسیب‌های اجتماعی افتاده تنها و تنها برخورد بوده، اضافه کرد: ایلات و عشایر و سازمان‌های مردم نهاد  بیایند و بگویند برای کاهش آسیب‌ها چه کرده‌اند؟ در استان یزد یک خیر برای تعدادی از زندانیان مواد مخدر شغل ایجاد کرد، این خیر ابتدا این افراد را با معرفی به کمپ ترک داد بعد برای آنها یک محیط شاد ایجاد کردند ما در این استان نیازمند چنین  حرکاتی هستیم.

دادستان با بیان اینکه دستگاه قضایی بدون اغماض با جرائم برخورد کرده عنوان کرد: استانی که به لحاظ جرائم کبیری ششمین استان کشور است ما در برخوردها کوتاهی نکردیم و کوتاهی هم نخواهم کرد اما بیاید سرچشمه این موضوع را پیدا کنید که چرا ششمین استان به لحاظ جرائم کبیری هستیم.

ملک‌حسینی عنوان کردد: یاسوج دستگاه پایش تصویری ندارد مگر متولی پایش تصویری دادستانی است؟ اگر در استان شغل ایجاد نشده مگر مسئول قوه قضائیه است هر چند وظیفه داریم ورود کنیم اما مسؤول و متولی که ما نیستیم‌.

بازدید خبرنگاران از زندان مرکزی/ دادستان یاسوج:  بیکاری و فقر دو معضل اساسی در کهگیلویه و بویراحمد هستند

وی با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی متولی شناسایی آسیب‌های اجتماعی هستند، افزود: این نهادها باید پای کار بیایند، آموزش و پرورش یکی از نهادهای فرهنگی است اما ببینید بودجه آموزش و پرورش چقدر بوده و چه میزان از آن در حوزه فرهنگی هزینه شده است خانواده و مدرسه مکان‌هایی هستند که باید پایه‌ای و اساسی کار کنیم.

این مسؤول حوزه قضایی با بیان اینکه بسیاری از اختلافات در دادگاه خانواده به دلیل عدم مهارت زوجین است، بیان کرد: برای مقوله ازدواج و تربیت فرزندان کدام نهاد برنامه ارائه کرده است؟ هنوز نتوانسته‌ایم به زوج‌ها آموزش بدهیم که قبل از ازدواج در  خصوص مسائل مختلف گفت‌وگو کنند تا در زندگی مشترک با شکست مواجه نشوند.

ملک حسینی با بیان اینکه متاسفانه هنوز شاهد ازدواج‌های قومی و قبیله‌ای و ازدواج اجباری در استان هستیم، یادآور شد:  بیکاری و فقر دو معضل اساسی در استان هستند اما ضعف اعتقاد دینی در استان مشهود است در حالی که اگر مسائل دینی نهادینه شود این مسائل و معضلات کمتر می‌شود.

وی با اشاره به حاشیه نشینی عجیب در شهر یاسوج گفت: چقدر از این معضلات به دستگاه قضایی برمی‌گردد؟ ما در دستگاه قضایی ۲۴ ساعته پای کار هستیم اما حاشیه‌نشینی و آموزش که در حوزه دستگاه قضایی نیست.

دادستان با اشاره به معضلات در حوزه منابع طبیعی خاطرنشان کرد: در حوزه مگر کم برخورد کرده‌ایم؟ در خود دادگستری مگر در این زمینه کم پرونده داریم، دستگاه قضایی در برخوردها کوتاهی و کم‌کاری نکرده است. مثلا فردی می‌آید می‌گوید یک نفر به خانه من سنگ زده بیاید این فرد را بازداشت کنید مگر زندان جای چنین افرادی بوده؛ زندان جای مجرمان  خطرناک است.

بازدید خبرنگاران از زندان مرکزی/ دادستان یاسوج:  بیکاری و فقر دو معضل اساسی در کهگیلویه و بویراحمد هستند

ملک حسینی با اشاره به برخی اظهارنظرها پیرامون دادستانی و دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: خدا را شاهد می‌گیرم که خود ما علاقه‌ای به کارمان نداریم و خانواده‌هایمان هیچ سهمی از ما ندارد اما ما بچه‌های همین استان هستیم درد داریم وقتی می‌بینیم یک جوان به خاطر درگیری ۵ و ۶ سال که می‌توانست بهترین سال‌های زندگیش باشد را در زندان سپری می‌کند این اعداد شاید روی کاغذ کم باشد اما عمری است.

وی با بیان اینکه بیان این حرف‌ها به معنای ناامنی در استان نیست، افزود: آموزش افراد در زندان در دستور کار است اما وقتی محیط جامعه و خانواده اشکال داشته باشد بازهم آموزش بی‌فایده است، خانواده‌های لر همیشه در تاریخ مهربانترین و وفادارترین خانواده‌ها بودند اما یکسری اتفاقات کوچک چهره استان را خدشه‌دار می‌کند.

 دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بافت شهری در یاسوج اضافه کرد: دادستانی کجای بافت شهری است که مورد هجمه قرار می‌گیرد، در جلسات مختلف از از طرح تفضیلی شهر یاسوج گفتیم و مطالبه کردیم در حالی که ارتباطی به ما ندارد اما دغدغه داریم. بافت در حاشیه یاسوج ایجاد شده اما نه نهاد فرهنگی، نه فضای سبز و فضای ورزشی برای این مکان تعریف نشده است.

ملک حسینی عنوان کرد: دستگاه قضایی در ستاد اقتصاد مقاومتی به دنبال این است که کمر کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نشکند، دستگاه قضایی که نمی‌تواند وام بدهد.هر جایی که لازم بوده دستگاه قضایی برخورد کرده و اگر با همه برخوردها وضعیت اینگونه است ببینید دلیل آن چیست.

وی با بیان اینکه امروزه افتخار دستگاه قضایی این است که همه فرزندان این استان هستند، گفت: آنجا که باید برخورد می‌کردیم را انجام دادیم حتی بیشتر از حد توان برخورد انجام گرفته نه به عنوان قاضی بلکه به عنوان فرزند استان می‌گویم منتی نیست اما نگاه اصلاحی هم داشته باشیم.

 دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در مجموعه دادگستری تلاش‌ها مبنی بر احقاق حق است، اظهار کرد: خیرین و سرمایه‌گذاران پای کار بیایند و ایجاد اشتغال کنند، ادعا می‌کنیم نرخ بیکاری ۱۰ یا ۱۱ درصد است اما آمارها بیشتر از این اعداد است.

بازدید خبرنگاران از زندان مرکزی/ دادستان یاسوج:  بیکاری و فقر دو معضل اساسی در کهگیلویه و بویراحمد هستند

ملک‌حسینی تاکید کرد: در استان مشاغل فقط به چند صنف خاص مربوط می‌شود برخی محلات بیش از حد نیاز صنوف وجود دارد در حالی که با اعتبار کم می‌شود کارگاه‌های کوچک راه‌اندازی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم هر چیزی را تحمل می‌کنند اما تبعیض را تحمل نمی‌کنند، یادآور شد: تمام استخدام‌های فله‌ای اشتباه و غیرقانونی است دستگاه قضایی با این قبیل موارد برخورد کرده و خواهد کرد اما استخدام‌های فله‌ای مشکل اصلی ما نیست.

دادستان با اشاره به نبود اشتغال و بیکاری و افزایش جرائم عنوان کرد: صنعت استان چیست؟ طرح‌های پرورش ماهی در استان طرح‌های اشتغالزا است اما دارد ضد اشتغال می‌شود چرا که بیش از ظرفیت مجوز صادر کردیم.

ملک‌حسینی با بیان اینکه از همه دستگاه‌ها، خیرین و سرمایه‌گذاران می‌خواهم سازمان زندان‌ها را کمک کنند، تصریح کرد: اشتغال که فقط راه‌اندازی سوپر مارکت و این قبیل موارد نیست، در خیابان‌های بالای شهر یاسوج هایپرمارکت‌هایی لوکسی هستند که در شهرهای بزرگ هم دیده نمی‌شوند با این پول‌ها می‌شود اشتغال پایدار ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با ذوق نیامدیم اما حالا که در این جایگاه هستیم خود را مسؤول و پاسخگو می‌دانیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات در بدو زندانیان به زندان گفت: در ابتدا زندانیان مورد غربالگری قرار می‌گیرند و افراد بیمار شناسایی و به پزشک ارجاع داده می‌شوند .

منصور بیژنی مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز ابراز کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه ششم در برخورد توام با حبس و مجازات‌های جایگزین را دارد.

وی عنوان کرد: مسئله بعدی که مد نظر بوده طبقه بندی زندانیان به لحاظ سنی است و زندانیان جوان از بقیه تفکیک می‌شوند و مسئله دیگر حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان دیگر مباحث مورد توجه که ۷۸ درصد محکومان به خواب اشتغال مولد ایجاد شده است.

بازدید خبرنگاران از زندان مرکزی/ دادستان یاسوج:  بیکاری و فقر دو معضل اساسی در کهگیلویه و بویراحمد هستند

ارسال نظرات