شبکه الجزیره ‌روابط ایران و روسیه را راهبردی و چندبعدی توصیف کرد.
کد خبر: ۹۴۰۹۶۸۰
|
۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری ببسیج، وبسایت این شبکه در تحلیلی می‌نویسد: ایران و روسیه در سراسر منطقه منافع مشترکی دارند که بدون توجه به عوامل دیگر‌، مانند مذاکرات وین‌، حفظ خواهد شد یا بهبود خواهد یافت. چیزی که در دیدار رؤسای جمهور دو کشور نیز مشهود بود. رئیسی و پوتین هر دو به ستایش تلاشهای مشترک موفق در سوریه‌، جایی که دو کشور از بشار اسد‌، رئیس‌جمهور این کشور در جنگ ۱۰ ساله حمایت به عمل آوردند‌، پرداختند. آنها توافق کردند که مبارزه با تروریسم در سوریه یک هدف مشترک است.


ایران و روسیه نگرانی مشترکی در مورد سرنوشت افغانستان تحت کنترل طالبان پس از خروج پر هرج و مرج آمریکا در ماه اوت دارند. به همین دلیل تهران و مسکو در سازماندهی گفت‌و‌گوها برای یافتن راه‌حل در مورد تعدادی از مسائل فعال بوده‌اند. علاوه‌بر چین‌، ایران و روسیه نیز بارها یکجانبه‌گرایی آمریکا را محکوم کرده‌اند. از سوی دیگر‌، مسکو و پکن اخیرا از عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کردند.

پوتین همچنین حمایت خود را از ایران برای به دست آوردن جایگاه قوی‌تری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز کرد و گفت که هر دو طرف برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری تلاش خواهند کرد.

الجزیره همچنین خاطرنشان کرد: رکورد تجارت دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ از 3/5 میلیارد دلار فراتر رفت‌، هنوز در مقایسه با سطوحی که بین روسیه و چند بازیگر منطقه‌ای دیگر به دست آمده‌، بسیار کمتر است.

در زمینه معامله تسلیحاتی‌، رئیسی و پوتین به عنوان مثال در مورد امکان خرید تسلیحات پیشرفته از سـوی ایران به ویژه سیستم‌های دفاع هوایی 400-‌S و جت‌های جنگنده 35-‌Su مذاکره کردند.

ارسال نظرات