سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حصولِ سند 25 ساله پکن و تهران و همچنین سفر اخیر رئیس جمهوری به مسکو گفت: تاکنون توافقی با روسیه به امضا نرسیده، اما نتیجه معاهدات با این‌ کشورها، تشکیل یک بلوکِ قدرت نوظهور در شرق، با محوریت ایران است.
کد خبر: ۹۴۰۹۹۰۳
|
۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸

"محمود عباس زاده مشکینی"، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی"بسیج"، به نشست مذاکرات احیای برجام در وین پرداخت و با بیان اینکه، اولویت ما همانند گذشته دیگر "گفتگو" نیست، خاطر نشان کرد: ایران پس از تشکیل دولت سیزدهم در راهبردهای سیاست خارجی خود تجدید نظر 180 درجه ای نموده ، که با اتکا به توان داخلی از تحریمهای ظالمانه عبور کرده است و اکنون این کشور به عنوان یک قدرت نوظهورِ آسیایی به شمار می رود.

توافق موقت در گفتگو ها مردود است

این نماینده مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی بر "پیشنهاد اخیر روسیه به ایران درباره توافق موقت با آمریکا " گفت: ما عجله ای در نشست وین و نتیجه آن نداریم و از این رو سناریوی اول ایران یک توافق خوب و دائمی است. آمریکایها دنبال یک توافق بد که به دنبال آن محدود کردن کشور از توان نظامی و هسته ای است.

«روز گذشته در برخی از گزارشهای رسیده و موثق خبری در وین آمده بود، روسیه به ایران پیشنهاد داده که یک توافق موقت برای برون رفت از شرایط کنونی در مذاکرات را بپذیرد، که این ایده با عدم استقبال تهران روبه رو شد.»

حملات حوثی ها به امارات، تاثیری در مذاکرات با عربستان ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، تنش در منطقه و تاثیر منفی آن بر مذاکرات پیش روی ریاض با تهران را رد کرد و گفت: یمن یک کشور مستقل و حوثی های این کشور در حال دفاع از حق مشروع خود هستند و ایران نیز بارها اعلام کرده، اگر طرفین در روند صلح از ما کمک بخواهند پیش قدم خواهیم بود. کشورهای عربی باید جنگ هشت ساله ایران و عراق را بازنگری کنند، هزاران شهید دادیم، اما امروز با عراق در بهترین شرایط صُلح به سر میبریم، پس ما ظرفیت و پتانسیل دوستی با کشورهای همسایه ای که تا کنون هیچ جنگی گرمی با آنها نداشته ایم را داریم.

وی مذاکرات با عربستان را در سطح کارشناسی برآورد و ابراز امیدواری کرد، که در آینده این رویه به وزرای امور خارجه ارتقاء یابد.

او اتحاد سه کشور مسلمان منطقه " ایران، ترکیه و عربستان" را حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: معتقدیم اگر این دو کشور درکنار ایران مقتدر قرار گیرند، از این هم افزایی برکتی ایجاد خواهد شد که اولین محصول آن، قطع چشم طمع آمریکایی ها از حضور در منطقه خاورمیانه است.

سرمایه گذاری 500میلیارد دلاری چینی ها در ایران

عباس زاده مشکینی، در مورد تفاهم نامه راهبردی همکاری چین با ایران هم می گوید: در این توافق سه مسئله در اقتصاد ایران روشن خواهد شد، یکی سقف سرمایه داری و دیگری مشخص کردن حوزه هایی که خواهان سرمایه گذاری هستند و آخری مدت زمان سرمایه گذاری پکن در تهران است. بلاخره کشوری که در بازار ایران 500 میلیارد دلار پیاده می کند به زمان و وقت نیاز دارد.

 وی عملیاتی شدن چنین توافقی را سدی در برابر تحریمهای غرب جلوه داد و افزود: اگر آمریکا پس از آن  ما را تحریم کند، در حقیقت همپیمانان خود را تحریم کرده است.

عباس زاده، با اشاره به سفر اخیر آیت الله ابراهیم رئیسی و دیدار آن با همتای روسی خود گفت: در این عزیمت عزتمندانه رئیس جمهور، نقطه عطفی برای ارتقاء و تحکیم سطح مناسبات دو کشور در آینده رقم خورد و با اینکه هنوز توافقی با روسیه امضاء نشده، اما به زودی نتیجه این سفر نمایان خواهد شد و شاهد تشکل یک بلوک قدرت نوظهور در شرق خواهیم بود که "ایران"، پایه و اساس آن است.

«ایران قرار است در آینده ، یک سند همکاری‌های جامع ۲۰ ساله با دولت روسیه و سند مشابه دیگری با دولت ونزوئلا امضا کند.»

انتهای پیام//

ارسال نظرات