عملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهار

به مناسبت دهه فجر ، عملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی درمنطقه آزاد چابهار آغاز شد .
کد خبر: ۹۴۱۱۷۱۸
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج سیستان و بلوچستان، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران تاکید کرده‌اند و اینکه ما به عنوان سربازان نظام و رهبری دائما این سخنان را تکرار کنیم کفایت نمی‌کند و حتما باید روی زمین و در عمل نیز توصیه‌های ایشان را اجرایی و عملیاتی کنیم.

 حسین مدرس خیابانی افزود : در این روزها مصادیق عملی این نصایح را در حوزه‌های گوناگون داشتیم و یک واحد تولید لنج و ساخت شناورهای صیادی و دریایی در کنارک را افتتاح کردیم که ۴۰ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار شدند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: کلنگ‌زنی آب‌شیرین‌کن نگین مکران در چابهار را داریم که ۵۶۰ هزار متر مکعب برداشت آب دارد که امیدواریم از این میزان ۱۴۰ هزار متر مکعب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: انتقال آب دریای عمان به زاهدان یک طرح ۳۹ هزار میلیارد تومانی است اما در ابتدا می‌توانیم شهرهای نوار ساحلی را از آب‌شیرین‌کن‌ها بهره‌مند کنیم و این یک اقدام عملی است که شرکت پتروشیمی چابهار انجام داده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اینکه آب دریای عمان بتواند مشکلات ما را در بحث خشکسالی و کمبود آب صنعت، کشاورزی و دامپروری تامین کند، یک مفهوم جدی و واقعی است. ما نمونه این را در انتقال آب خلیج فارس اجرا کردیم و امروز هم در دریای عمان کلید خورده است.

وی بیان داشت: ۱۴۰ هزار متر مکعب این آب برای مصرف مردم و ۴۰۰ هزار متر مکعب آن هم برای پتروشیمی درنظر گرفته شده است و حتی مزایای همین پتروشیمی نیز به مردم منطقه خواهد رسید.

مدرس خیابانی با بیان اینکه پتروشیمی چابهار یک طرح بی‌نظیر است گفت: این طرح از ۱۸ پلنت و کاربرد متفاوت از واحدهای مختلف پتروشیمی با پایه متانول برخوردار است.

وی افزود: آنگونه که مدیران این شرکت گفتند؛ فاز نخست این مجموعه با تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول متانول تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: صنایع پایین‌دستی این مجموعه به ترتیب به بهره‌برداری خواهد رسید

وی تاکید کرد : امروز بنگاه‌های بزرگ اقتصادی همچون فولاد مکُران، پتروشیمی و نیروگاه‌ها می‌توانند تحول چشمگیری در این دیار رقم بزنند.

وی در خصوص اهمیت ساخت مسکن در سیستان و بلوچستان هم گفت: اینکه ما در چابهار طرح هزار و ۲۰۰ واحدی مسکن را شروع کنیم یعنی برای بیش از ۱۲۰ رشته صنعتی ایجاد اشتغال می‌کنیم و تعداد زیادی از جوانان بیکار منطقه مشغول به کار خواهند شد و از آسیب‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

وی ادامه داد : امروز عملیات اجرایی مسکن ملی  هزار و ۲۰۰ واحدی چابهار را کلید زدیم و این موضوع مهمی است چون این منطقه با مشکل حاشیه‌نشینی مواجه است.

  علیرضا منیری مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران هم گفت: با اغاز دهه فجر روز گذشته عملیات اجرایی آب شیرین‌کن ۴۰ هزار متر مکعبی با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان شروع شده است  و در مدت زمان ۲۴ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، این طرح به عنوان بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن حوزه سواحل مکران (تاکنون) توسط شرکت پتروشیمی مکران اجرا و احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران همچنین به طرح آبگیر مکُران که عملیات اجرایی آن در روزهای آتی آغاز می‌شود اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با ظرفیت ۵۶۰ هزار متر مکعب آبگیری در روز است که به نوع خودش در حوزه دریای عمان (حوزه ایران) جزور بزرگترین طرح‌های منطقه به شمار می‌رود و در فاز نخست، ۴۰ هزار متر مکعب آب صنعتی تولید می‌شود .

 وی افزود:  زیرساخت لازم برای سرمایه گذاری در زمینه برداشت ۵۶۰ هزار مترمکعب آب شور از دریا و خط انتقال ۲۳۰ لیلو ولت برق از نیروگاه چابهار که به کنار دریای عمان می‌آیدفراهم است.

منیری ابیانه افزود: رقم سرمایه‌گذاری هم صرفا در بخش آب شیرین‌کن اتفاق می‌افتد برای همین فاز حدود ۴۳ میلیون یورو است و رقم نهایی سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیون یورو خواهد بود.

 رضا صدری مدیرعامل شرکت آب‌نیروی مکران نیز گفت: طرح پست اتصال به شبکه حمل درواقع بزرگترین پست در نوع خود در جنوب شرق کشور بوده و امکان تبادل برق بین نیروگاه چابهار و شبکه برق سراسری ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در فصل گرم سال و مواقعی که شبکه به برق نیاز داشته باشد این امکان فراهم می‌شود که کسری برق را به شبکه بدهیم.

صدری تصریح کرد: این پست ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه دارد و درنهایت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت توسط پتروشیمی نگین مکُران احداث می‌شود

وی تاکید کرد این شبکه برای توزیع برق در پیکره هشتم چابهار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فولاد و صنایع بزرگ دیگر در آن منطقه از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند.

به مناسبت دهه مبارک فجر عملیات اجرایی آب شیرین‌کن ۴۰ هزار متر مکعبی با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، عملیات اجرایی خط انتقال آب، کلید خانه و خط انتقال برق با اعتبار ۴۰۰ میلیارد و همچنین خط انتقال محصولات پتروشیمی به بندر چابهار با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.

 لازم به ذکر است در حال حاضر سه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در راستای توسعه زیرساخت‌های منطقه و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افق هفت ساله در حوزه‌های مختلف منطقه آزاد چابهار در حال اجرا است و این طرح‌ها متشکل از طرح‌های بخش خصوصی، زیربنایی و مسئولیت‌های اجتماعی همچون توسعه زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی با اولویت رفع نیازهای مردم است.

عملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهارعملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طرح زیربنایی در چابهار

همچنین صبح امروز همزمان با دهه مبارک فجر پروژه پوشش مخابرات دریایی سواحل استان با حضور حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان استان به بهره‌برداری رسید.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه، پوشش کامل رادیویی(VHF,AIS) در آب‌های ساحلی استان فراهم و موجب افزایش ایمنی کشتیرانی و دریانوردی در چارچوب کنوانسیون بین‌المللی(SAR,SOLAS) و تسریع در واکنش به پیام‌های اضطراری دریایی در دریای عمان می‌شود.

وی افزود: عملیات اجرایی این طرح دی ماه سال گذشته با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال و با ایجاد پنج سایت رادیویی پسابندر، بریس، چابهار، گوردیم و بندر شهید رضایی زرآباد اجرا و پیاده سازی شده است.

وی تاکیدکرد: پس از اجرای موفق تست سایت‌های پروژه، و با بهره‌گیری از روزآمدترین تکنولوژی و تجهیزات و احداث سایت‌های بدون نیرو این پروژه به طور کامل آماده بهره برداری و همزمان با  دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح شد.

آقایی با بیان اینکه این پروژه در باند VHF در محدوده A۱ دریایی در سواحل شرق و غرب استان تا آب‌های استان هرمزگان را تحت پوشش قرار می‌دهد، اضافه کرد: ارتقای ایمنی آب‌های ساحلی، تسهیل و تسریع فرایند مدیریت عملیات جستجو و نجات و حفظ جان انسان‌ها و سرمایه‌های آن‌ها در دریا را از اهداف اجرای این پروژه می‌توان نام برد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار