رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک:

نگرانی برای ابتلای مادران باردار و نوزادان

جمالیان گفت: تفاوت جدی سویه امیکرون با سایر سویه ها درگیر شدن کودکان، اطفال و مادران باردار است و این زنگ خطری است چراکه اگر اتفاق ناخوشایندی رقم بخورد شاهد آسیب های زیادی خواهیم بود و لذا باید دقت نظر داشته باشیم.
کد خبر: ۹۴۱۲۸۶۲
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ستاد مقابله با کرونای استان مرکزی گفت: متاسفانه در پیک ششم همچون پیک های گذشته شاهد افزایش چشمگیر آمار مبتلایان هستیم و پیش بینی می کنیم با توجه به تجربه کشورهای خارجی در خصوص اومیکرون تا ۱۰ اسفند به نوک قله برسیم و از ۱۰ اسفند شاهد سیر نزولی پیک هستیم اما مرگ و میر در این ایام بالاتر خواهد رفت.

جمالیان اظهار کرد: تفاوت جدی سویه امیکرون با سایر سویه ها درگیر شدن کودکان، اطفال و مادران باردار است و این زنگ خطری است چراکه اگر اتفاق ناخوشایندی رقم بخورد شاهد آسیب های زیادی خواهیم بود و لذا باید دقت نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: مدیریت منابع بهداشت و درمان یک ضرورت مهم است و نیاز به مشارکت همه جانبه دستگاه ها هستیم و بسیاری از مراجعین تست رپید را تنها دال بر بیمار بودن قبول نمی کنند و این هم به خاطر همکاری نکردن ادارات و کارفرمایان است که در این خصوص باید تجدید نظر شود چراکه نباید هزینه اضافی به دانشگاه تحمیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک فزود: کارمندان می توانند با تست رپید از یک هفته مرخصی استفاده کنند و نیاز به تست دوباره ندارند و بعد از گذشت یک هفته باید به محل کار بازگردند و این باید به ادارات ابلاغ شود.

جمالیان گفت: نیاز است کمیته های نظارت شهرستان ها با ریاست فرمانداران تصمیمات قاطعی بگیرند و فرآیند نظارت ها با دقت بیشتری انجام شود تا سلامت مردم با مشکل روبه رو نشود.

وی اضافه کرد: برخی از مدیران و کارمندان قبل از پایان دوره بیماری به محل کار باز می گردند که باید از این موضوع جلوگیری شود و در صنایع هم همه باید بتوانند از این مرخصی استفاده کنند چراکه درگیری بیشتر پرسنل به ضرر خود کارفرمایان و کارخانجات خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: نیاز است بازدیدهای اتاق اصناف به شکل هدفمندتر انجام شود چراکه هم اکنون گزارشات زیادی مبنی بر عدم رعایت پروتکل ها توسط اصناف وجود دارد.

جمالیان اظهار کرد: از ناوگان حمل و نقل عمومی استان و اراک گلایه داریم چراکه با دلیل کمبود اتوبوس ها مدت زمان توقف در ایستگاه ها زیاد است و مردم با تجمع دراتوبوس سوار می شوند و راهروها شلوغ و بدون فاصله گذاری و بسیاری از مسافرین هم ماسک نمی زنند.

وی گفت: همچنین در تاکسیرانی هم شاهد عدم رعایت پروتکل ها هستیم و تاکسی در ابتدای ایستگاه ۳ نفر سوار می کنند ولی در میانه مسیر ۴ نفر سوار می شود و هیچ گونه نظارتی بر روی ماشین های خصوصی مسافر بر نیست که باید در این خصوص اقدام جدی صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: متاسفانه تعطیلی باشگاه های ورزشی روی کاغذ بوده و هیچ تعطیلی عملا انجام نشده و این بر خلاف پروتکل های بهداشتی در شرایط قرمز است.

جمالیان یادآور شد: شاهد درگیری شدید اطفال در سطح اراک و شهرستان ها هستیم و احتمالا از هفته آینده این افزایش جدی تر می شود چراکه متاسفانه در رده سنی کودکان و اطفال استقبال خوبی از واکسن نشده و انتظار داریم با توجه به تایید کمیته علمی ستاد ملی خانواده ها در این خصوص اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه واکسن کرونا به معنای ریشه کن شدن کرونا نبوده و برای مقابله با مرگ و میر و کاهش بستری ها بوده است اضافه کرد: خوشبختانه در این خصوص تاکنون موفق عمل کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: متاسفانه در سطح استان مرکزی شاهد کاهش میزان رعایت پروتکل ها هستیم و این نیازمند همکاری و مشارکت همه جانبه دارد.

جمالیان خاطرنشان کرد: تصمیمات امروز تا ابتدای اسفند ماه بسیار مهم و حیاتی است و علیرغم اینکه مسئله آموزش حضوری بسیار اهمیت دارد اما در حال حاضر با توجه به روند صعودی بازگشایی مدارس به صلاح نیست و باید آموزش مجازی دنبال شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار