خبرهای داغ:
بسیج تحلیل می کند؛

روسیه سپر دفاعی ناتو را می شکند

پیوستن اوکراین به ناتو حلقه محدود سازی روسیه را تکمیل می کند، روسیه علیرغم اشغال کریمه دسترسی به دریا را تضمین نکرده است. تسلط ترکیه عضو بر دو تنگه بسفر و داردانل در دریای سیاه نقطه امنی برای روسیه نیست.
کد خبر: ۹۴۱۳۶۸۳
|
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰

قزوین_به گزارش بسیج، اوکراین به عنوان نقطه تقابل بین روسیه و غرب و ناتو در یک دهه اخیر دستخوش تحولات زیادی شده است از جمله انقلاب نارنجی در اکراین باعث روی کار آمدن طرفداران غرب شده و پس از آن دولت طرفدار روسیه با کودتا ساقط شد.

اوکراین بیش از ۶۰ درصد معادن گرانبهای دنیا را در دل خود جای داده و حاصلخیزترین نوع خاک سیاه برای کشاورزی در اختیار دارد، اروپا و ناتو برای مهار روسیه و جلوگیری از بازیابی امپراتوری شوروی سابق در اروپای شرقی مرزهای لهستان مجارستان آلمان و نزدیک فرانسه و برخی از کشورهای همانند اسلواکی یوگسلاوی سابق که زیر پرچم شوروی بودند.

اوکراین نقطه تقابل بین آمریکا و اروپا با روسیه قلمداد می شود پس از سقوط شوروی آمریکا توانست در ۳۰ سال اخیر به عنوان قطب برتر قدرت دنیا همواره منافع بسیاری از کشورها را مورد دستخوش و دستبرد قرار دهد،ناتو به عنوان ابزار نظامی آمریکا جهت فشار به دولت ها و کشورها همواره راهبردهای آمریکا را در شرق و منطقه سنتکام انجام داده است.

کشورهای بلوک شرق همانند ایران روسیه چین هندوستان به عنوان قدرت های نوظهور منطقه و جهان در رقابت با تک قطبی آمریکا ظهور کردند فروپاشی هژمونی آمریکا در حوزه سنتکام و شرق و غرب آسیا به وضوح دیده می شود دیگر آمریکا هژمونی سابق را ندارد با اعزام چند ناو نمی تواند دولت ها را ساقط و یا مطیع دستورات کاخ سفید کند و همین دلیل بزرگترین رقابت غرب با روسیه می‌تواند در اوکراین تبدیل به یک بحران شود اتحادیه اروپا و آمریکا با محوریت ناتو و ائتلاف غرب سعی در مهار روسیه و محدود ساختن روسیه در مرزهای خود و جلوگیری از دسترسی روسیه به آبهای آزاد هستند. روسیه برای جلوگیری محاصره مرزهای خود توسط امریکا و اتحادیه اروپا با استفاده از ابزار نظامی اوکراین را منصرف خواهد کرد.

بزرگترین ابزار فروشی در برابر اتحادیه اروپا انتقال ۲۵ خط لوله گاز قاره سبز می باشد که بخش قابل توجهی از گاز مصرفی اروپا را تامین می کند از طرفی اگر اروپا بتواند با انتقال گاز از امارات قطر و سایر کشورها وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد.

بزرگ‌ترین ابزار فشار روسیه بر اتحادیه اروپا از دست خواهد رفت و روسیه به سمت خلع سلاح تلاش شدن در حوزه اقتصاد و انرژی با اروپا پیش می‌رود. دایره محدود سازی روسیه در مرزها از غرب و شرق اوکراین وقزاقستان جزو برنامه‌های راهبردی ناتو و اتحادیه اروپا بوده تاکنون با مداخله نظامی روسیه با شکست همراه شده است.

نتیجه جنگ اوکراین آوارگی و پناهندگی بیش از ۵میلیون نفر از مردم اوکراین به اروپا که بزرگترین چالش امنیتی و انسانی را بعد از جنگ جهانی برای اروپا رقم خواهد زد. نابودی زیر ساخت های اوکراین، ورود روسیه به حوزه اروپای شرقی و تحت فشار قراردادن متحدان ناتو و اروپا که می تواند بخش بزرگی از انرژی غرب و ناتو معطوف به تقابل با روسیه کند در این صورت حمله نظامی به تایوان از طرف چین دور از ذهن نیست.

انتهای پیام/۱۰۰۲

ارسال نظرات
پر بیننده ها