بازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمز

جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران در اردویی علمی پژوهشی از جزیره هرمز بازدید کردند.
کد خبر: ۹۴۱۸۲۸۳
|
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج کهگیلویه و بویراحمد، شهرت جزیره هرمز به دلیل وجود کوه‌های نمکی، صخره‌های زیبا و خاک سرخ در این جزیره می‌باشد. با وجود اینکه خاک سرخ این جزیره معروف می‌باشد، به این جزیره لقب گنبد نمکی داده‌اند زیرا آب‌های این منطقه اشباع از نمک است. از طرفی خاک این جزیره دارای عنصر آهن می‌باشد که با ترکیب با کانی‌های مختلف سبب تشکیل طیف رنگی بسیار زیادی می‌شود. مهم‌ترین خاکهای رنگی جزیره هرمز ترکیبات اکسیدهای آهن با سایر عناصر است که طیف رنگ های مختلفی به عنوان نمونه سرخ، زرد و سفید، آبی، صورتی، سبز و خاکستری را تشکیل ‌می‌دهد. همین عوامل باعث ایجاد کوه‌های نمکی رنگی با جاذبه‌های منحصربه‌فرد در این جزیره شده است.

از جاذبه‌های معروف این جزیره کوه و غار الهه نمک می‌باشد که سبب جذب گردشگران زیادی به این منطقه می‌شود. فعالیت‌های زمین‌ شناسی و فرسایش آبی و بادی در طی سالیان طولانی سبب شکل گیری این کوه نمکی و غار دورن آن شده است.

در خلیج فارس جزایر متعددی وجود دارد که یکی از این جزیره ها که در استان هرمزگان قرار گرفته، جزیره هرمز است که به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ میباشد. خاک سرخ موجود در این جزیره از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و تا گذشته نه چندان دور از این خاک در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایشی، شیشه و سرامیک سازی استفاده می شد و این خاک با ارزش به کشورهای دیگر صادر می شد که خوشبختانه صادرات این خاک اکنون محدود شده تا از بین رفتن این خاک منحصر به فرد جلوگیری شود.
تمام رنگ های ساحل جزیره هرمز از وجود یک عنصر ناشی میگردد و این عنصر اکسید آهن است که در هفتاد درصد خاک سرخ این جزیره وجود دارد و رنگ آن را به این صورت درآورده است. از جزیره هرمز به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می شود و حدود چهل هزار تن از آن وجود دارد که در هر سال می توان هزار و هشتصد تن آن را استخراج کرد.
خاک سرخ این منطقه قابلیت خوراکی را دارد و شما میتوانید خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید. این خاک که در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد در بسیاری از ادویه های این منطقه وجود دارد.
مردم این منطقه از این خاک برای طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس بعنوان ادویه استفاده میکنند و باعث میشوند که طعم خاصی را برای غذاهای خود بوجود بیاورند.

در این بازدید علمی پژوهشی برخی اساتید متخصص به سوالات مطروحه سایر اساتید پاسخ دادند و یکی از اساتید و صاحب نظران واحد به نام دکتر عبدالمحمد قائدی دانشیار رشته شیمی به منظور آزمایش‌های مختلف و بررسی و تحقیق بیشتر روی خاک های این منطقه نمونه های از انواع خاکهای این منطقه را همراه خود به گچساران آوردند.

بازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمزبازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمزبازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمز

بازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمزبازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمزبازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمز

بازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمز

بازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمزبازدید علمی پژوهشی اساتید بسیجی دانشگاه آزاد واحد گچساران از جزیره هرمز

ارسال نظرات