خبرهای داغ:
مسئول گروه جهادی بنت الهدی مطرح کرد؛

انجام اقدامات فرهنگی و تربیتی برای کودکان افغانستانی در مرز

مسئول گروه جهادی بنت الهدی هدف برنامه های فرهنگی و تربیتی این گروه برای کودکان افغانستانی را آشنایی آنها با کشورشان اعلام کرد.
کد خبر: ۹۴۱۸۵۴۵
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲

زهره شوکتی مسئول گروه جهادی بنت الهدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص رسالت و چالش های گروه های جهادی گفت: گروه جهادی بنت الهدی از سال ۹۷ کار خود را شروع کرده و ثبت شده است. بنای فعالیت های این گروه بر کار جهادی تربیتی ببا کودکان و نوجوانان گذاشته شده است و کارهایی مثل خدمات درمانی و تهیه جهیزیه از کارهای جانبی گروه ما هستند.
بسی
وی اولویت گروه جهادی بنت الهدی را کار "تربیتی میدانی" دانست و گفت:  متاسفانه خلاء هایی در آموزش و پرورش وجود دارد که در برخی از مناطق خانواده ها نمی توانند این خلاء ها را پر کنند. این خانواده ها چه در تهران باشند و چه در شهرستان، سعی می کنیم تا خلأ آنها را پر کنیم.

مسئول گروه جهادی بنت الهدی با بیان اینکه اگر اعزامی در تهران، حاشیه تهران یا سطح شهرستان ها داریم، مربیان خود را همراه گروه می کنیم، مطرح کرد:  همزمان با این که سعی داریم بومیان آن منطقه به صورت خود جوش دست به کار شوند، سعی داریم تا با برنامه هایی ماجرا محور مسائل تربیتی نظیر خودباوری و تفکر را که در راس مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان هستند را با آن ها کار کنیم.

بسی
شوکتی تاکید کرد: ما ورود مستقیم به مسایل دینی را برای کودکان نداریم.

وی به معرفی اعضای گروه جهادی بنت الهدی پرداخت و گفت: گروه ما از طلبه‌های خواهر و تعدادی دانشجو تشکیل شده که در این بین فعالیتهایی را هم با مراکز مختلف مثل دانشگاه شهید بهشتی، سازمان تبلیغات اسلامی و موسسات مختلف داشته ایم که این فعالیت ها هم به صورت میدانی، مشاوره ای و یا به شکل همکاری های مختلف بوده است.

مسئول گروه جهادی بنت الهدی با اشاره به اینکه  مسائل فرهنگی در گروه جهادی بنت الهدی با یک دید بین الملل نگاه می شوند، مطرح کرد:  تصمیم گرفتیم که به استان سیستان و بلوچستان برویم تا بتوانیم کار های جهادی را در آنجا پیش ببریم. از طریق دوستانی که در محل بودند، تصمیم بر آن شد که به مرز افغانستان رفته و به افرادی که در آن جا بودند بپردازیم. تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان افغانستانی در آن منطقه بودند و افرادی هم که غیرقانونی از مرز عبور می کردند دستگیر می شدند و بعد از مدتی به کشورشان بازگردانده می شدند.

شوکتی اضافه کرد: در این بازه کوتاه زمانی که این بچه ها در محیط مرزی بودند، سعی کردیم که با آنها ارتباط بگیریم. هدف ما از این ارتباط این بود که حس امنیت را به عنوان مهمترین حسی که یک کودک یا نوجوان باید داشته باشد را به آن ها بازگردانیم.
بسی

وی از داستان طراحی جورچینی برای کودکان افغانستانی تعریف کرد و افزود: با کنار هم چیدن این جورچین کلمه افغانستان و تصویر دو کودک که لباس بومی افغانی را به تن داشتند، حاصل می شد. در تهیه این جورچین ها چیزی را از بازار خرید نکردیم و ۰ تا ۱۰۰ طراحی تا تولید را خودمان انجام دادیم .

مسئول گروه جهادی بنت الهدی درباره ی هدف این گروه از ساختن جورچین برای کودکان افغانستانی گفت: با این کار قصد این را داشتیم که  کودکان بدانند که اگر از جایی فرار می‌کنند که کشورشان است، تنها کسانی که میتوانند آن کشور را دوباره بسانزد خودشان هستند.



شوکتی تاکید کرد: از این رو، کودکان و نوجوانان آنجا با دیدن جورچین ها خوشحال می شدند و برای چند دقیقه همه ی ترس آن لحظه را فراموش می کردند. لازم به ذکر است که در این بین برای ما هیچ فرقی میان شیعه و سنی نبود.

وی ادامه داد: محل اسکان ما در حوزه علمیه خواهران بود و کار هر روز ما به دو بخش تقسیم شده بود که تا ظهر ما در مرز بودیم و شب هم با طلبه های ساکن آن حوزه علمیه برنامه‌های فرهنگی را دنبال می کردیم. با آن طلبه ها که صحبت می کردیم، از آن ها می پرسیدیم " شما که اینجا هستید چرا باید یک گروه از شهر دیگر بیاید و به کار جهادی بپردازد؟"جالب اینجا بود که طلبه های آنجا تا آن موقع تا مرز نرفته بودند.

مسئول گروه جهادی بنت الهدی اذعان داشت: یکی از باورهایی که در گروه جهادی  ما وجود دارد، این است که برای خطاب کردن هیچکس از کلماتی مثل "بچه های مناطق محروم" استفاده نمی کنیم. این برچسب محرومیت به قدری در ذهن این بچه‌ها حک شده است که طلبه ای که خودش مشغول کار است، فکر می‌کند که محروم است و چیزی ندارد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها