نقش دوربین‌های نظارتی در کاهش حوادث جاده ای

کاهش تخلفات و تصادفات شهرستان به خصوص کاهش قابل توجه آن در محل نصب دوربین های نظارت تصویری برهانی بر قانون پذیری و رشد فرهنگ ترافیک رانندگان در سایه فعالیت مرکز کنترل ترافیک است.
کد خبر: ۹۴۱۹۹۷۵
|
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴

به گزارش بسیج، کاهش تخلفات و تصادفات شهرستان به خصوص کاهش قابل توجه آن در محل نصب دوربین های نظارت تصویری برهانی بر قانون پذیری و رشد فرهنگ ترافیک رانندگان در سایه فعالیت مرکز کنترل ترافیک است.

سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به علت حوادث جاده‌ای در جهان، جان خود را از دست می‌دهند که بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 منتشر کرد ایران با داشتن نسبت فراوانی 1/34 نفر مرگ و میر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، در ردیف کشورهای دارای بالاترین نرخ تلفات ناشی از تصادفات جاده ای قرار دارد.

سرعت همواره یکی از عوامل اصلی وقوع تصادفات شناخته شده و مطالعات پژوهشی مختلف نشان می‌دهد که 40 درصد از تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای به این علت است.

امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت به عنوان یک تجربه موفق در راستای کاهش سرعت رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات جاده ای قلمداد می‌شود.

بررسی آمار تخلفات رانندگی ثبت شده در تهران و سایر شهرهای کشور، نشان می دهد که به کارگیری روش‌های سنتی اعمال قانون طی چند سال گذشته در رفتار ترافیکی رانندگان تأثیری نداشته است به طوری که امروز شاهد این هستیم که از ابتدای سال 1389 تا پایان آبان ماه، بیش از 22 میلیون جریمه در کشور ثبت شده است.

دوربین های نظارت تصویری با ثبت تخلف رانندگان، ضمن آشکارسازی محل و نوع تخلف، آن ها را بر این امر واقف کرده و در پی آن با ارسال برگه های جریمه رانندگان را مورد تنبیه قرار می دهد.

بر اساس آمار مطالعاتی ، توسط دوربین های نظارت تصویری شهرستان گرگان، ارزیابی تأثیر اعمال قانون بر رفتار ترافیکی رانندگان نشان می دهد که استفاده از سیستم های نظارت تصویری یا به عبارتی چشم الکترونیکی، قابلیت ثبت و تصویربرداری بخش عمده ای از تخلفات رانندگی را دارد.

کاهش تخلفات و تصادفات شهرستان به خصوص کاهش قابل توجه آن در محل نصب دوربین‌های نظارت تصویری برهانی بر قانون پذیری و رشد فرهنگ ترافیک رانندگان در سایه فعالیت مرکز کنترل ترافیک است.

همچنین بر اساس مطالعه و ارزیابی که پلیس راهور در خصوص نقش دوربین های کنترل سرعت برکاهش تصادفات جاده ای و تخلفات سرعت در محور اصفهان- دلیجان انجام داده است . نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده کاهش75/30درصد تصادفات محور مورد مطالعه با اعمال حجم ترافیک عبوری و همچنین کاهش88/75درصد تخلفات سرعت بدون در نظر گرفتن تغییرات حجم و کاهش32/86درصد پارامتر مذکور پس از اعمال تغییرات حجم ترافیک می باشد.

حال با نزدیک شدن به ایام نوروز محورهایی نظیر هراز، چالوس، فیروزکوه، آزادراه تهرانشمال، قزوینرشت و… در برخی ماه‌های سال از ترددها و حوادث بیشتری برخوردار هستند در طرح نوروزی سال گذشته، یعنی از ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیون تردد از انواع وسایل نقلیه در محورهای بین شهری توسط سامانه‌های ترددشمار بر خط استان به ثبت رسیده و میانگین تردد روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون تردد بوده و این میزان تردد در مقایسه با سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ درصدی رشد داشته است. برخی محورها مانند جاده‌های شمالی که از میزان تردد بالایی برخوردار هستند، از معضلات متفاوتی نظیر نقص سیستم و دوربین‌های کنترل ترافیک هوشمند رنج می‌برند.

با این حال کمبود دوربین‌های هوشمند نظارتی و همچنین عدم اختصاص بودجه کافی یکی از دغدغه‌های سازمان راهداری و پلیس راهور بوده است.

در این ارتباط رئیس پلیس راه شرق استان تهران می‌گوید: در حال حاضر کمبود دوربین داریم و زمانی می‌توانیم بگوییم مشکلی وجود ندارد که تمام محورها به دوربین مجهز شوند و ما باید به سمت هوشمندسازی رویم. سازمان راهداری دوربین‌هایی را نصب کرده، اما کفایت نمی‌کند و در حال حاضر کمبود سیستم هوشمند و دوربین داریم.

بر اساس آمارهای اعلامی پلیس راهور، به ازای هر جانباخته در تصادفات، ۵.۴ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و بیمه‌ها سالانه بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارت در خصوص تصادفات پرداخت می‌کنند که در کنار این خسارت‌های مادی، خسارت معنوی ناشی از تصادفات بسیار سنگین‌تر و جبران ناپذیر است.

با توجه به نقش گسترده دوربین‌های نظارتی، شرایط ایجاب می‌کند که هموطنان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در حین سفر و رانندگی رعایت کنند تا از وقوع هرگونه حادثه‌ای جلوگیری شود، همچنین جدا از رعایت قوانین و مقررات دستگاه‌های مسئول نیز نسبت به تجهیز کردن راه‌های سراسر کشور به تجهیزات ایمنی و ترافیکی نظیر نصب دوربین، ترمیم آسفالت محورها، رفع نقاط حادثه‌خیز و... به جهت پیشگیری از وقوع حوادث اقدام کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار