تحلیلگر مسائل اقتصادی:

محور اصلی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی دانش‌آموخته است

رمضانی گفت: محور اصلی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی دانش‌آموخته است و یکی از مسائل اصلی برای نیروی انسانی دانش آموخته کشور بحث انگیزه است.
کد خبر: ۹۴۲۲۹۲۱
|
۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵

طا‌ها رمضانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به سال تولید دانش بنیان اشتغال‌آفرین از سوی رهبر انقلاب، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته مسئله اقتصاد را در اولویت قرار دادند و موضوع محوری اقتصاد مقاومتی را طرح کردند و هر سال پنجره‌ای رو به اقتصاد مقاومتی باز می‌کنند و امسال نیز ایشان زاویه جدیدی از موضوع تولید که قلب اقتصاد مقاومتی است را مطرح کردند که بحث تولید دانش بنیان و اشتغال‌آفرین است.

وی افزود: در کشور ما در حوزه اشتغالزایی فعالیت کم انجام نشده است و تلاش همه دولت‌ها بر این بوده است که در حوزه اشتغالزایی اقداماتی را انجام دهند و فعالیت‌های عمدتا متراکمی هم در هر دولتی به نحوی انجام شده است، اما این فعالیت‌ها عمدتا بصورت جزیره‌ای بوده و نتوانسته نتایج لازم را به ثمر برساند.

سرپرست دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار اظهار داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خودشان نیز تأکید کردند اینکه اشتغالزایی را صرفا در قالب تأمین مالی و توزیع وام و اعطای مالی ببینیم این نتیجه مطلوب را به دنبال نخواهد داشت لذا لازم است که در حوزه اشتغالزایی طرحی نو در اندازیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: در ابتدای کار دولت جدید بحث زیست بوم ملی اشتغال کشور به عنوان محور اشتغالزایی مجموعه وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی قرار گرفت و در زیست بوم ملی اشتغال کشور یکی از مباحث اساسی این است که تولید در کنار اشتغال همزمان دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: ما معتقدیم اگر موانع تولید را برطرف کنیم و حمایت‌های لازم را از تولید داشته باشیم به اشتغال کمک می‌کند و اگر موفق شویم بهره‌وری نیروی کار را بالا ببریم از آن طرف به افزایش تولید کمک خواهیم کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: حلقه وصل تولید و اشتغال موضوع مهم دانش بنیان است یعنی اگر بخواهیم تولید و اشتغال را توأمان پیش ببریم بواسطه دانش بنیان باید صورت بگیرد.

رمضانی ادامه داد: یعنی هرچه تولید دانش بنیان جلو برود مستقیم به اشتغال کمک می‌کند و هرمقدار که نیروی کار دانش و بهره‌وری خود را بالاتر ببرد تولیدات بهتر و مفیدتری به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: بحث‌هایی مثل افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصولات و تشکیل زنجیره‌ها بصورت کامل از اجزایی است که بحث اقتصاد دانش بنیان را تشکیل می‌دهد و ما موظف هستیم که با نگاه دانش بنیان تولید و اشتغال را جلو ببریم.

رمضانی تصریح کرد: محور اصلی اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی دانش‌آموخته است و یکی از مسائل اصلی برای نیروی انسانی دانش آموخته کشور بحث انگیزه است اگر موفق شویم نیروی انسانی کشور را در حوزه انگیزه حرکت بدهیم و آن‌ها را سوق بدهیم به سمت اینکه دانش خودشان را به سمت اقتصاد کشور بیاورند می‌توانیم هدف‌گذاری مورد نظر رهبر انقلاب در زمینه تولید دانش بنیان را تحقق ببخشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار