وزیر جهاد کشاورزی:

البرز، شاخص ترین استان در کشاورزی دانش بنیان است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: البرز شاخص ترین استان کشور در کشاورزی دانش بنیان و بهره وری از کشاورزی است.
کد خبر: ۹۴۲۴۳۳۸
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی شامگاه پنج شنبه در نشست شورای اداری استان البرز که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با بیان اینکه البرز شاخص ترین استان کشور در کشاورزی دانش بنیان و بهره وری از کشاورزی است، گفت: این استان حدود 70 هزار هکتار سطح زیر کشت و بیش از یک میلیون تن محصول کشاورزی در سال دارد.

البرز، شاخص ترین استان در کشاورزی دانش بنیان است

وی با اشاره به اینکه ارزش تقریبی محصولات کشاورزی استان البرز سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده و سالانه 200 میلیون دلار صادرات دارد، مطرح کرد: این استان با تولید 13.5 تن در هکتار از نظر تولید گندم در  سطح هکتار رتبه اول کشور را دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه البرز در تولید گل لاله رتبه اول را دارد  و 30 هزار کشاورز در این استان تولید کننده مستقیم هستند، افزود: چند چالش اصلی درحوزه کشاورزی این استان وجود دارد که یکی از آن ها، تامین آب است و در این زمینه حدود 50 درصد چاه های کشاورزی استان غیرمجاز هستند که چالش بزرگی است.

به گفته ساداتی نژاد، تغییرکاربری اراضی کشاورزی در استان البرز چالش دیگر کشاورزی است؛ به گونه ای که در هیچ استانی این گونه حمله به زمین های کشاورزی نداریم. به دلیل ارزش افزوده ملک، حوزه کشاورزی بحران عجیبی را در آینده دارد که راهکار آن وسعت بخشیدن به صدور اسناد کشاورزی است.

وی گفت: عدم خودکفایی در برخی محصولات مانند مرغ و رشد روزافزون شهرها که موجب تعطیلی کشاورزی و دامداری در این استان شده از دیگر چالش هاست. در این سفر ریاست جمهوری، 600 میلیارد تومان برای حوزه کشاورزی البرز در نظر گرفته و برای تکمیل شبکه های لایروبی، آبیاری و مرمت شبکه های زهکشی و کانال های آبرسانی نیز 230 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای ایجاد نهالستان توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار و نوسازی باغات 65 میلیارد تومان، برای مبارزه با ریزگردها و طرح های آبخیزداری 175 میلیارد تومان و برای آبرسانی به عشایر و احداث راه های روستایی استان نیز 15 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ساداتی نژاد اضافه کرد: همچنین برای صدور اسناد و رفع تداخلات کشاورزی سه میلیارد تومان، برای فعالیت های زیرساختی شهرک های گلخانه ای و کشاورزی 70 میلیارد تومان و درخصوص راه اندازی زیست بوم های دامپروری نیز 20 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: برای تولید لاین حضور هیبرید 35 میلیارد تومان، ایجاد مرکز نگهداری بانک ژن گیاهی ایران 35 میلیارد تومان و یک هزار میلیارد تومان نیز به عنوان خط اعتباری تسهیلات بانکی برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده و فرآوری محصولات کشاورزی برای حضور سرمایه گذاران خصوصی در استان در نظر گرفته شده است.

ساداتی نژاد بیان کرد: درمورد شهرستان نظرآباد احداث شبکه فاضلاب شهری، ثبت منطقه باستانی ازبکی و ایجاد طرح جامع برای این منطقه ۹ هزار ساله، احداث سالن ورزشی بانوان، احداث فرهنگسرای نظرآباد و احیای تالاب صالحیه از مطالبات عمومی مردم است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به جمعیت جوان شهرستان نظرآباد مطرح کرد: این شهرستان در حوزه های فرهنگی و ورزشی، بهداشتی و درمانی  نیاز به توجه ویژه دارد و خانه جوان آن نیز باید تکمیل شود.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار