خبرهای داغ:
ارتش را امروز می‌توان کارخانه‌ای به وسعت جغرافیای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که محصولش امنیت است؛ محصولی که ماده اولیه همه فعالیت‌های دیگر در کشور خواهد بود.
کد خبر: ۹۴۲۶۳۳۹
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹

 خبرگزاری بسیج:امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران/۴۳ سال از فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در نام‌گذاری ۲۹ فروردین به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد؛ فرمانی حیات‌بخش که هرچه از آن می‌گذرد، بیشتر از گذشته ارزش و اهمیت آن احساس می‌شود.

در آن روزگار که گروه‌های مختلفی با تفکرات التقاطی در جامعه شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند، امام بزرگوار یک‌تنه در مقابل خواسته‌های شوم آن‌ها ایستاد و فرمودند که ارتش باید بماند. گرچه آن روز‌ها اندیشه و تدبیر بلند امام خمینی (ره) برای برخی ناشناخته بود و قادر به درک آن نبودند، اما تنها چند ماه زمان لازم بود که درستی تدبیر بلند آن بزرگمرد بر همگان ثابت شود.

آری؛ غائله ضدانقلاب در کردستان و غرب کشور که آغاز شد، این ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که با همراهی سایر قوای مسلح و مردم به مقابله با فتنه خطرناکی در آن منطقه پرداخت که هدفش تهدید تمامیت ارضی کشور و تکه پاره کردن ایران عزیز بود و ارتش در این عرصه با هدایت و راهبری فرماندهان مخلص خود مانند شهید صیاد شیرازی حماسه‌ها در کردستان آفرید و ضدانقلاب را تار و مار کرد.

اما این همه ماجرا نبود، چراکه آن‌هایی که چشم دیدن استقلال و عزت این ملت رنج‌کشیده از استبداد را نداشتند، این‌بار در تدارک فتنه‌ای به مراتب بزرگ‌تر برای به زانو درآوردن مردم ایران بودند.

زمانی که صدام‌حسین با تصور چندپارگی، عدم انسجام و ناتوان بودن ارتش جمهوری اسلامی ایران دستور حمله سراسری به کشورمان را در ظهر روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ صادر کرد، شاید این تصور که اولین پاسخ ایران به حمله او تنها ۲ ساعت پس از آغاز تهاجم باشد را هیچ‌گاه در ذهن خود نداشت؛ آری! اگرچه ارتش در آن ایام در اثر تصفیه‌های سازمانی پس از انقلاب دستخوش برخی ناملایمات شده بود، اما هنگامی که تمامیت ارضی و کیان میهن اسلامی را مورد تعرض دشمن دید، با تمام توان و آنچه در دست داشت وارد صحنه شد و حماسه‌های بزرگی را در زمین و هوا و دریا خلق کرد که دشمن را تار و مار کرد.

حمله گسترده با ۱۴۰ فروند جنگنده به مواضع دشمن بعثی در نخستین روز جنگ، عملیات مروارید و نابودی نیروی دریایی عراق در روز ۷ آذر ۱۳۵۹، اجرای عملیات پیچیده حمله به H۳ در مرز عراق و اردن، حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی قهرمان در عملیات‌های شکست حصر آبادان، فتح‌المبین، طریق‌القدس، بیت‌المقدس و... و حماسه ماندگار پدافند هوایی در عملیات والفجر ۸ تنها بخشی از کارنامه زرین رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است که با همراهی همرزمان خود در بسیج مردمی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماندگارترین حماسه تاریخ ملت ایران را رقم زدند.

ناملایمات و کاستی‌ها هیچ‌گاه ارتش را از اجرای مأموریت اصلی خود که همانا تأمین امنیت ملت بزرگ ایران و مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی است، باز نداشت. شاید بهترین نمونه برای آن مقطع ابتدایی دفاع مقدس باشد که نیرو‌های تجهیزات‌محور ارتش مانند نیروی هوایی در حالی که به دلیل کمبود قطعات و تجهیزات خود در مضیقه قرار داشتند، با راه‌اندازی جهاد خودکفایی برای اولین بار در کشور، نهضت ساخت قطعات و مقابله با تحریم را آغاز کردند که باعث شد تا آخرین روز جنگ و پس از آن بتوانند در میدان نبرد فعالانه حضور داشته باشند.

جنگ که به پایان رسید، ارتش این‌بار باید با تجدید قوا و بازسازی مؤثر خود، قدم‌های بلندتری را برای تأمین امنیت کشور برمی‌داشت و همین دلیلی شد برای آغاز نهضت بازسازی و خودکفایی که ثمره آن ساخت و بکارگیری تجهیزات بومی شد که اکنون در خط مقدم دفاع از این سرزمین حضور دارند؛ ساخت انواع تجهیزات و سلاح‌های بومی شامل انواع تانک و نفربر و توپخانه تا ناوشکن و زیردریایی و جنگنده و سامانه‌های پدافند هوایی و همچنین انواع پهپاد‌هایی که امروز به قدرتی مؤثر در برابر دشمنان ملت ایران تبدیل شده‌اند، تنها بخش کوچکی از این راه پیموده شده توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

اما ارتش جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان مجموعه‌ای نام برد که تنها در حوزه دفاع و امنیت کشور فعال است؛ وقوع حوادث و بلایای طبیعی در کشورمان طی سال‌های اخیر روی دیگری از ارتش را به نمایش گذاشت که در شرایط بحرانی و سخت با حضور خود در میدان مردمیاری این‌بار نزدیک‌تر و مستقیم یار و یاور مردم باشد.

کیست که صحنه‌های حضور ارتش دوشادوش مردم در زلزله، سیل، صحنه قدم گذاشتن فردی سالخورده بر روی دوش یک سرهنگ ارتشی برای سوار شدن به وسیله نقلیه و... را به یاد نداشته باشد؟ حضوری که باعث شد فرمانده معظم کل قوا در بیان خود آنجا که فرمودند «خدمات متواضعانه ارتش به مردم سیل‌زده نشان صداقت در شعار ارتش فدای ملت است» مدال پرافتخار خدمت متواضعانه را به مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران اعطا کنند و از ارتش به عنوان «نمایشگاه ارزش‌های اسلامی» یاد کنند.

امروز هم ارتش جمهوری اسلامی ایران مصمم‌تر از گذشته در کنار مأموریت‌های دفاعی خود در تمام صحنه‌هایی که نیاز کشور بوده حاضر است که مثال اخیر آن در حوزه مقابله با بیماری کرونا و برپایی نقاهتگاه‌ها و در اختیار قرار دادن تخت‌های بیمارستانی، راه اندازی مراکز واکسیناسیون و تنفسی و ... است. ارتش را امروز می‌توان کارخانه‌ای به وسعت جغرافیای جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد که محصولش امنیت است؛ محصولی که ماده اولیه همه فعالیت‌های دیگر در کشور خواهد بود.

ارسال نظرات