یادداشت

فرمان تاریخی امام در تاسیس سپاه

حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در دوم اردیبهشت سال 1358 فرمان تاسیس نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخواسته از جوانان انقلابی با ایمان و ولایت محور و عاشق اسلام و ملت و رهبری بوده اند را صادر کرد.
کد خبر: ۹۴۲۶۶۷۵
|
۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲

امام رحمه الله علیه ضرورت تشکیل سپاه پاسداران را به هنگام و با هوشمندی و درایت به خوبی درک کرده و این فرمان تاریخی را صادر نمودند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانمندی ها و شایستگی های واقعی خود را در عرصه های مختلف نظام اسلامی در مواجهه با دشمنان داخلی و خارجی و توطئه های دشمنان به درستی به نمایش گذاشت طوری که دشمن را مبهوت و سردرگم و دوستان را سرافراز و سربلند نموده است.

این نهاد با اقتدار و مومن علاوه بر حفظ و ارتقاء توانمندی نظامی در برار تهدید های دشمنان در طرح های مختلف سازندگی ، عمران و آبادی و زیر ساخت های کشور مشارکت داشته و دارد.

سپاه راباید از طریق قانون اساسی ، اساسنامه سپاه و دیدگاه امامین انقلاب شناخت. با توجه به هجمه های دشمنان انقلاب اسلامی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از ضروری ترین و مهم ترین مسائل در رابطه با این سازمان مکتبی ، شناخت سپاه و پاسدار برای نیروهای انقلاب و خود پاسداران است.

این ضرورت را حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در کلامی خطاب به پاسداران اینگونه بیان می دارند: ((  من اصرار دارم که شما عزیزان پاسدار هر کجا هستید روح و حقیقت مسئله پاسداری و سپاه پاسداران را مورد توجه قرار دهید.))

فرماندهی معظم انقلاب اسلامی در سخنانی دیگر دلیل ضرورت و توجه به حقیقت مسئله پاسداری را اینگونه بیان می کنند : (( پاسداری عنوان بسیار والایی است. این عنوان را با خصوصیاتش در وجود و در دل و روح و ذهنتان حفظ کنید. این برای انقلاب ضروری است.))

در اصل 150 قانون اساسی چنین آمده است (( سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روز های پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاورد های آن پا برجا می ماند و حدود ، وظایف و قلمرو مسئولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تاکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به وسیله قانون مشخص می شود.

آنچه که در این اصل مهم و قابل توجه است عبارتند از محافظت از یک نظام ارزشی و سیستم سیاسی در برابر تهدیدات و خطرات متوجه آن که یک ضرورت عقلی است و چون انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی است بسیار با ارزش بوده و مورد هجمه ی همه جانبه ی دشمنان است لذا جمهوری اسلامی مهم ترین دستاورد این انقلاب است و دشمنانی چون نظام سلطه جهانی داردو خداوند به کسانی که در راهش قیام می کنند و به دنبال تحقق حاکمیت الهی هستند امر کرده تا خود را در برابر دشمنانشان که همان دشمنان خدا نیز هستند قدرتمند ساخته تا بتوانند از خود دفاع کنند ((و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّه ... )) و این آیه برای آرم سپاه پاسداران انتخاب شد تا حجتی باشد برای چیستی شکل گیری این مجموعه ی انقلابی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی .

در مجموع در مورد سپاه با توجه به آن چه بیان شد می توان گفت : سپاه یک نیروی مکتبی تحت امر ولایت، انقلابی و مردمی است.

سپاه بعد نهادی اش بر بعد سازمانی غلبه دارد  و به اقتضای نیاز انقلاب با انعطاف ساختاری و سازمانی عمل می کند.

سپاه یک مجموعه صرفا نظامی نیست و حوزه های نظامی ، سیاسی، فرهنگی اقتصادی و امنیتی به اقتضای شرایط بر اساس رسالت سپاه حوزه ی عمل این نهاد انقلابی است.

قلمرو عمل سپاه داخل و خارج کشور است.

ماموریت ارتش و سپاه متفاوت از یکدیگر می باشد و در مواردی خاص همپوشانی دارد.

مدیریت سپاه ذاتا جهادی است.

برای همین ماموریت های مهم است که حضرت امام رحمه الله علیه فرمودند : (( اگر سپاه نبود کشور هم نبود.))

خصوصیات و ویژگی های پاسداران در داشتن روحیه ی جهادی و ایثار و شهادت چنان برجسته بود که حضرت امام رحمه الله علیه فرمودند : (( ای کاش من هم یک پاسدار بودم.))

یادداشت: حسین عبدالله پور

ارسال نظرات