استاد حوزه علمیه یزد:

هدفمندی یارانه ها خوب یا بد؟

کد خبر: ۹۴۳۲۴۲۱
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج ازیزد، اظهار نظر در مسائل اقتصادی، از جهاتی پیچیده تر از مسائل دیگر است اما در مواردی، میان اقتصاد دانها، اجماع صورت می گیرد که یکی از این موارد اجماعی، هدفمندی یارانه ها است. به نظر می رسد آنچه که دولت محترم انجام داده است، بعد از بررسی های فراوان و منطبق بر سیاست های کلی اقتصادی کشور است. در هر صورت، چند نکته در این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که به اختصار به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱.هدفمندی یارانه ها، سیاستی اصولی و درست در همه جای دنیا است که هر کشوری بر اساس مبانی اقتصادی و سیاست های خودش آن را انجام می دهد. بنابراین نباید از دولت بپرسیم که چرا انجام می دهید؟ بلکه باید از دولت های سابق پرسید که چرا آن را به تاخیر انداخته اند؟
۲.عدالت در اجرای هدفمندی یارانه ها، یک ارزش دینی و انسانی است که دولت محترم این شعار را در هدفمندی یارانه ها مورد توجه ویژه قرار داده است. توجه بیشتر به اقشار آسیب پذیر، توجه به همه مردم، تقدم مردم بر سرمایه دارها و... از نقاط قوت طرح هدفمندی در حال اجرا است.
۳.بیشتر مخالفت ها با اجرای طرح هدفمندی، سیاسی و فاقد پشتوانه علمی و اقتصادی است که نوعا از طرف مخالفین نظام صورت می گیرد.
۴.طرح هدفمندی، مانع قاچاق کالا، احتکار و کمبود کالا می شود و از سوی دیگر زمینه رقابت و رشد اقتصادی را فراهم می کند.
۵.ممکن است در روند اجرای طرح هدفمندی ، با مشکلات و چالش هایی مواجه شویم؛ اما آنچه مهم است این است که باید مشکلات را بر طرف کرد ،نه اینکه اساس طرح هدفمندی را زیر سئوال برد.
۶.باید نخبگان فکری و فرهنگی اعم از دولتی و غیر دولتی با مردم بیشتر حرف بزنند تا هم آسیب ها شناسائی شود و هم مردم توجیه شوند.(جهاد تببین)
۷. باید فعالان جبهه اقتصادی، جریانی مردمی و قوی تشکیل دهند تا با احتکار، گرانی و دیگر هجمه های اقتصادی منفی مبارزه کنند و زمینه تسهیل طرح های درست اقتصادی در کشور را فراهم کنند.

محمد علی خسروی،
استاد حوزه علمیه یزد
پایگاه مقاومت بسیج طلاب و روحانیون شهید بستانی

ارسال نظرات