کاهش تولید زباله، استفاده مجدد از آن در طرح مدیریت جامع پسماند شاهرود

شاهرود_شهردار شاهرود، گفت: مدیریت پایدار پسماند باید از لحاظ محیط زیستی مؤثر، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و از لحاظ اجتماعی مقبول باشد.
کد خبر: ۹۴۳۲۶۷۵
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸

کاهش تولید زباله، استفاده مجدد از آن در طرح مدیریت جامع پسماند شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج، محسن احمدی با اشاره به اینکه الگویی به نام مدیریت یک پارچه پسماند را دانشمندی به نام جورج چوبانگلوس در ۴۰ سال گذشته معرفی کرد، افزود: اگر هر کشوری در دنیا این الگو را پیاده کند مشکلی به نام پسماند نخواهد داشت.
او مصوبه قانون مدیریت پسماند کشور در سال ۱۳۸۲ توسط مجلس شورای اسلامی را بر اساس الگو این دانشمند خواند و تصریح کرد: آیین نامه اجرایی طرح مدیریت جامع پسماند در سال ۸۳ توسط وزارت کشور تایید و بر اساس آن تمام شهرداری‌ها موظف به تهیه طرح جامع مدیریت پسماند شدند تا در نهایت آن را به تایید مرکز مطالعات و برنامه ریزی‌های شهری و روستایی وزارت کشور برسانند.
شهردار شاهرود با بیان اینکه طرح مدیریت جامع پسماند در سال ۱۳۹۸ تهیه و سپس در کارگروه پسماند شهرستان و استان به تاییدیه نهایی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور قرار گرفت، اظهار داشت: این طرح خرداد سال ۱۳۹۹ به شهرداری ابلاغ و طرح تفکیک زباله از مبدا تولید از درون آن استخراج و بلافاصله با پیمانکار طرح قرارداد بسته شد.
احمدی با اشاره به اینکه در این طرح امتیاز بازیافت زباله خشک شهر شاهرود به پیمانکار داده شد تا به ازای آن پیمانکار به تعهدات خود عمل کند، ابراز داشت: آموزش چهره به چهره تفکیک پسماند از مبدا تولید، احداث خط پردازش پسماند خشک با ظرفیت ۱۰ تن در ساعت در محل دفن زباله، راه اندازی سامانه خرید آنلاین پسماند از درب منزل، استقرار ۵ ایستگاه بازیافت در سال اول و ۶ ایستگاه بازیافت در سال دوم در نقاط مختلف سطح شهر، سامان دهی دوره گرد‌ها شامل: مجهز به لباس مخصوص و وسایل حفاظت فردی و مشخص کردن محدوده فعالیت برای آن‌ها از جمله وظایف پیمانکار در قرارداد مذکور می‌باشد.
او خاطر نشان کرد: با توجه به همه این تعهدات، شهرداری شاهرود در سال گذشته موفق به اخذ مجوز راه اندازی سازمان پسماند و آماده سازی اسناد مناقصه مدیریت پسماند‌های عمرانی و نخاله‌های ساختمانی شد.
شهردار شاهرود با اشاره به اینکه مجموعه مدیریت شهری در تلاش است تا طرح جامع مدیریت پسماند با همراهی شهروندان با موفقیت اجرایی شده و به ثبات برسد، عنوان داشت: جانمایی مخازن ذخیره پسماند در سطح شهر بازنگری و تعداد مخازن در طی دو سال دوبرابر شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار