خبرهای داغ:
به مناسبت آزاد سازی خرمشهر صبح گاه مشترک در ناحیه مقاومت گرمه برگزار گردید.این مراسم همراه با حضور مسئولان نظامی و اداری به همراه ائمه جمعه و جماعت برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۵۲۶۰
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ناحیه گرمه به مناسبت آزاد سازی خرمشهر صبح گاه مشترک در ناحیه مقاومت گرمه برگزار گردید.این مراسم همراه با حضور مسئولان نظامی و اداری به همراه ائمه جمعه و جماعت برگزار شد.

در این مراسم فرمانده ناحیه مقاومت گرمه سرهنگ پور محمدی گفت:
طبق اسناد تاریخ خرمشهر چهار بار اشغال شده است که طی دو مرحله برای آزادسازی آن مناطقی از کشور عزیزمان جدا گشته است
بار اول توسط عثمانی و به بهانه مالکیت سلیمانیه، تصرف شد و براساس معاهده «ارزنه الروم»، با واگذاری سلیمانیه به عثمانی، خرمشهر به ایران بازگشت
بار دوم خرمشهر توسط انگلیسی ها اشغال شد که برای رهایی آن یکی دیگر از شهرهای خود یعنی هرات و توابع آن را واگذار گردید
بار سوم طی جنگ جهانی دوم و بازهم توسط انگلیسی ها و آمریکایی ها خرمشهر به اشغال در آمد
و مرتبه آخر خرمشهر پس از 34 روز مقاومت جانانه و قهرمانانه در 2 آبان 1359 به اشغال ارتش بعثی درآمد. با توجه به حجم زیاد نیرو و امکانات دشمن و اطلاعاتی که آواکس های آمریکایی و دیگر قدرت های آن زمان در اختیار دشمن بعثی قرار می دادند انتظار بازگشت خرمشهر به وطن را ناممکن به نظر می‌رساند.
وی در ادامه افزود سردار شهید محمد ابراهیم همّت در مورد استحکامات عراق در خرمشهر اینگونه می فرمایند که :
وقتی عراق خرمشهر را اشغال کرد، مستشاران روسی و آمریکایی به پیشنهاد صدام، طرح بیست‌ساله‌‌ دفاع از خونین‌شهر را طرح‌‌ریزی و اجرا کردند و در این طرح، میادین وسیع مین، احداث کانال‌‌ها و خندق‌‌هایی در دور شهر و تمام پیش‌‌بینی‌‌های بازدارنده برای ادامه‌‌ اشغال خرمشهر انجام شده بود؛ به‌طوری که سه رده خاکریز (دژ اول، دژ دوم و خاکریز مارد از کارون تا جاده‌‌ آسفالت اهواز ـ خرمشهر) و از جاده‌‌ آسفالت تا شلمچه هم یک خاکریز ممتد شرقی ـ غربی احداث کرد.
سرهنگ پور محمدی در پایان گفت: در به وجود آمدن شرایط اینچنینی که مناطق گسترده ای از خاک ایران تحت تصرف عراق در آمد علاوه بر قدرت نظامی آن زمان عراق عامل مهمتر خیانت جریانات داخلی مانند بنی صدر بود که اعتقاد داشت باید زمین بدهیم تا فرصت حمله پیش بیاید.اما با برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری مقام معظم رهبری در آن بازه زمانی سیاسیت آزاد سازی مناطق اشغالی در دکترین نظامی ایران دمیده شد که منتج به آزاد سازی خرمشهر عزیز در تاریخ 03/03/1361 توسط فرزندان روح الله گردید و خرمشهر به آغوش مام وطن برگشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها