خبرهای داغ:
چرا اقتصاد خسته ایران جراحی شد؟

«جراحی اقتصادی»، از جهاد عدالت اجتماعی تا قطع دست مفسدین اقتصادی

رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین گفت: جهش بزرگ اقتصادی با اجرای طرح «جراحی اقتصادی» در حال وقوع است. با اجرای طرح بزرگ اقتصادی دولت، اثرات طرح به جای اینکه به دست گروه خاصی سرریز شود، به سود مردم خواهد بود و به دست مردم می رسد.
کد خبر: ۹۴۳۶۷۲۹
|
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، طی هفته های گذشته طرح اقتصادی دولت با عنوان «جراحی اقتصادی» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا تقسیم‌بندی جامعه به ۱۰ دهک شکل گرفت که دهک‌های اول تا سوم مشمول دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و بقیه دهک ها مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی شدند.

این طرح، طرحی سخت اما از نگاه کارشناسان طرحی مهم در بهبود و درمان اقتصاد کشور است که هدف از این طرح اقتصادی دولت، در ابتدا توانمندسازی قشر محروم و ضعیف جامعه و همچنین کوتاه کردن دست مفسدین اقتصادی و جریان رانت و فسادی است که به ویژه در حوزه قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه در جریان بوده است.

در همین راستا، دکتر حمیدرضا مشهدی رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به طرح ساماندهی اقتصادی با عنوان «جراحی اقتصادی بیان کرد: قطعا سوالات متعددی حتی برای دوستداران نظام پیش آمده که جهاد اقتصادی که در جریان است به کجا خواهد رسید و نتیجه نهایی آن برای بهره مندی مردم چه خواهد بود. بنده هم معتقدم که این طرح در ابتدا قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد که این امری طبیعی است و الزاماتی را برای دولت نیز ایجاد کرده و یکی از این مشکلات، چهار میلیون سرپرست خانواری است که نام آنها جزو لیست یارانه بگیران نبوده اما پس از ایجاد امکان اعتراض این تعداد به عدم مشمولیت در طرح، نشان می دهد که ایرادات طرح به سرعت در دست بررسی است.

نواقص طرح در حال رفع است

وی گفت: یکی از بزرگترین دغدغه های مردم این است که در بحث درآمد، به دلیل افزایش سن ازدواج در بین جوانان، به طور مثال در یک خانواده چهار نفره، سه نفر مشغول فعالیت بیرون از منزل هستند و فرزندان خانواده درآمد جداگانه ای دارند که اغلب این درآمد بعنوان پس انداز فرزندان محسوب شده و وارد سفره خانواده نمی شود. اما در طرح اقتصادی جدید،این درآمد جزو درآمد خانوار محسوب شده و تاثیر مستقیم بر عدم مشمولیت خانوار در بحث یارانه ها می شود.

نقطه مقابل ما در جنگ اقتصادی، دشمن است

رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین اظهار کرد: این یکی از نواقص طرح بود که اعتراض جمع زیادی از جامعه هدف را در بر داشته و خانواده ها معتقدند که درآمد واقعی آنها به دلیل ذکر شده، آن چیزی نیست که در درآمد خانوار از سوی دولت لحاظ شده است. اما خوشبختانه این ایرادات با سرعت در حال رفع است.

دکتر مشهدی در ادامه با ذکر طرح جراحی اقتصادی به «جهاد اقتصادی» عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ «جهاد» را در جایی استفاده نمایید که نقطه مقابل شما، دشمن است. به جرأت می توان گفت که در بحث اقتصاد، نقطه مقابل ما دشمن است و در این جنگ باید بپذیریم که فرمانده جنگ تصمیم گرفته تا یک تاکتیکی در مقابله با هجمه های دشمن به کار ببرد. گاهی ممکن است سربازان در جنگ، از ذهنیات فرمانده بی اطلاع باشند.

وی افزود: امروز مهم است که جامعه بعنوان سربازان به فرماندهی که به او رأی داده اند، اعتماد نمایند. بعضا بخشی از یارانه ای که ما برای کمک به اقشار کم درآمد و برای تعدیل در قیمت ها اختصاص می دادیم، متاسفانه به جای اصلی و دست محرومین جامعه نمی رسید و بعضاً افرادی که تمکن مالی خوبی داشتند بیشترین یارانه را دریافت می کردند. این در حالی است که کشورهای همسایه از یارانه ما بهره مند می شدند و امروز این موضوع روشن تر شد و مصداق این سخن کمیاب شدن اقلام اساسی در کشورهای همسایه است که به نام یارانه ای که حق مردم جامعه ما بود، به کشورهای همسایه قاچاق می شد.

اثر جراحی اقتصادی دولت، کم کم در حال بروز است

دکتر مشهدی اضافه کرد: اثر جراحی اقتصادی دولت، کم کم در حال بروز است و گزارشات دریافتی از برخی کشورهای همسایه مبنی بر این است که قیمت و میزان کالاهایی که از ایران به نام یارانه مردمی، توسط دلالان و مفسدین اقتصادی به این کشورها قاچاق می شد، به شدت تغییر کرده است و این بزرگترین نشانه است که ما در حال سیر مسیر درست هستیم. هرچند نباید از این موضوع غافل شد که وقتی نهضت بزرگی در این سطح واقع می شود، قطعا با کاستی ها و نواقصی مواجه خواهد شد. لذا باید با اعتماد به مجریان طرح و بالا بردن آستانه صبر خود در اجرای این طرح یاری رسان باشیم.

رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین در ادامه با اشاره به اثرات جراحی اقتصادی در بازار ارز تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت بسیار بزرگی را برای مفسدین اقتصادی ایجاد کرده بود. با اجرای طرح بزرگ اقتصادی دولت، اثرات طرح به جای اینکه به دست گروه خاصی سرریز شود، به سود مردم خواهد بود و به دست مردم می رسد. بنابراین در این فضایی که معیشت مردم از مهمترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب است، حمایت از این طرح بزرگ اقتصادی مورد تاکید ایشان بوده و این تاکید، حجت را برهمه تمام می کند و قطعا اتفاقات خوبی از پس این جریان در حال وقوع است.

تفاوت اجرای طرح جراحی اقتصادی با طرح های مشابه این است که مسوولین در پرده نبوده و بلافاصله وارد عرصه و میدان شدند

وی در ادامه یادآور شد: امروز با بررسی نظر جامعه نخبه اقتصادی و دانشگاهی کشور، می توان نتیجه گرفت که اعتقاد آنها بر این است که با اجرای طرح بزرگ اقتصادی، گام های بلند و موثری برای درمان اقتصاد کشور برداشته شده و با توجه به اینکه دولت در بطن کار قرار دارد، مردم نیز همراه دولت هستند. این اتفاق مهمی است که دو روز پس از اعلام طرح جراحی اقتصادی، رییس جمهور وارد فضای بازار شود و شخصا مشکلات موجود را احصا کرده و با برگزاری جلسه فوری با تیم دولت، تصمیمات لازم را اتخاذ نماید و این حضور میدانی مردم را امیدوار می کند و می توان گفت تفاوت اجرای طرح جراحی اقتصادی با طرح هایی از این دست که قبلاً اجرا می شد همین است که مسوولین در پرده نبوده و بلافاصله وارد عرصه و میدان شدند.

دکتر مشهدی بیان کرد: این حضور میدانی مسوولان باعث می شود که دولت نارضایتی ها و معضلات موجود را بشناسد و همین امر موجب اتخاذ تصمیمات درست و به موقع و اقناع افکار عمومی شد و این چیزی است که ما در گذشته شاهد آن نبودیم.

حمایت تمام قد مجلس از طرح جراحی اقتصادی، نشان از موفقیت طرح است

رییس دانشگاه فرهنگیان قزوین در ادامه با اشاره به حمایت تمام قد مجلس از طرح جراحی اقتصادی عنوان کرد: وقتی مجلس که عصاره ملت است از طرح حمایت می کنند مطمئنا اتفاقات خوبی در راه است. حذف ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه ها سال ها قبل باید اجرا می شد اما متاسفانه دولت ها زیر بار اجرای طرح نرفتند و این شجاعت در اجرا از سوی دولت، نویدبخش اتفاقات خوب پیش رو است. به اعتقاد کارشناسان نظامی درآمد خوبی داریم اما نظام توزیع خوبی وجود نداشت.

وی با اشاره به پرداخت یارانه نان به نانوایی ها اطهار کرد: پیش از این دولت گندم را با قیمت مصوب از کشاورز می خرید و با قیمت یک سوم از قسمت اصلی، گندم را در اختیار کارخانه های آرد قرار می داد و متاسفانه در این بین کارخانه آرد، همین گندم را مجددا به نام کشاورز، به دولت می فروخت و این پروسه چندین بار بین دولت و کارخانه تکرار می شد. هدفمندی یارانه نان و ارد، سیاست مندی درست و نمودی از طرح جراحی اقتصادی است که مردم شاهد آن هستند و مردم به زودی شاهد اثرات خوب این جراحی بزرگ اقتصادی خواهند بود.

دکتر مشهدی گفت: جهش بزرگ اقتصادی با اجرای طرح «جراحی اقتصادی» در حال وقوع است. چون دلسوزان و دغدغه مندان نظام بر درستی این طرح صحه گذاشته و امیدواریم بزودی شاهد بروز اثرات مثبت این طرح و گشایش های اقتصادی باشیم.

به گزارش بسیج، بهبود وضعیت مردم و ایجاد آرامش معیشتی با عادلانه کردن نظام پرداخت یارانه‌ها در صورت اجرای دقیق مصوبات مجلس، ایجاد خواهد شد. طرح دولت، نهضتی مهم است که برای نجات اقتصاد کشور ایجاد شده و همراهی عمومی را می طلبد.

سهیلا عظیمی

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها