مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «پا به پای میرزا در رشت» گفت: این برنامه با هدف بازخوانی اتفاقات نهضت جنگل به عنوان یک حرکت استکبارستیزی و استقلال‌خواهی مردم گیلان برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۳۷۶۶۷
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، سجاد ستوده در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «پا به پای میرزا در رشت» اظهار کرد: این برنامه با هدف بازخوانی اتفاقات نهضت جنگل به عنوان یک حرکت استکبارستیزی و استقلال‌خواهی مردم گیلان همزمان با یکصد و دومین سالروز اعلام جمهوری ایران در گیلان از سوی میرزا کوچک جنگلی، در رشت برگزار شد. 

وی با بیان اینکه این ویژه برنامه به همت سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان، سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت برگزار شد، افزود: ۱۵ و در برخی اسناد ۱۶ خرداد سال ۱۲۹۹ شمسی، میرزا کوچک جنگلی در راه اعاده استقلال و حاکمیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای و با حضور بر سر قبر دکتر حشمت، الغای اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری ایران را در رشت اعلام کرد که این روز فرصت مناسبی برای مرور و بازخوانی نهضت جنگل است. 

مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه رشت، شهر میرزاست، گفت: رشت پایتخت نهضت جنگل و شهر میرزاست، اما متاسفانه آن طور که باید به نمادهای نهضت جنگل به عنوان مهمترین و بزرگترین حرکت انقلابی مردم ایران پس از نهضت مشروطه پرداخته نشده است. 

ستوده با بیان اینکه بسیاری از نقاط شهر رشت یادآور اتفاقات مهم و سرنوشت ساز در تاریخ معاصر ایران است، اما المان و نمادهای مناسبی در این‌نقاط درج نشده، تصریح کرد: همین الان اگر گردشگری بر سر مزار دکتر حشمت حاضر شود و اگر از قبل با این شخصیت آشنا نباشد، متوجه نخواهد شد که بر سر مزار چه کسی حاضر شده است. 

وی با تقدیر از زحمات شهرداری رشت در خصوص بازسازی مرقد دکتر ابراهیم حشمت بیان کرد: جا دارد سازمان‌هایی همچون اداره کل گردشگری استان، نقاط مختلف شهر رشت که ارتباطی با نهضت جنگل دارند، همچون کارگزاری سابق رشت، قبر دکتر حشمت، کنسولگری سابق انگلستان در رشت، انبار نفت و غیره را مورد توجه قرار داده و برای بازآفرینی و یا ثبت اطلاعات تاریخی آن به شیوه‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند. 

به گفته مسؤول سازمان فضای مجازی سپاه قدس گیلان، حضور مردم و گردشگران به شکل روزانه در این نقاط فرصت مناسبی برای معرفی ابعاد مختلف نهضت جنگل و افراد و فعال مرتبط با آن است. 

ستوده با بیان اینکه در برنامه «پا به پای میرزا در رشت» از قسمت نخست مستند مینیاتور نیز رونمایی شد، گفت: مستند مینیاتور در ۱۰ قسمت با موضوع پاسخ به شبهات نهضت جنگل توسط سازمان فضای مجازی سراج مرکز گیلان و به تهیه‌کنندگی سهراب یوسفی تا ۱۱ آذر تولید می‌شود. 

 همچنین در ادامه این برنامه، شرکت کنندگان به صورت دسته جمعی از مراکز مرتبط با قیام نهضت جنگل شامل خانه میرزا، حوزه علمیه جامع رشت یکی از محل‌های تحصیل میرزا کوچک، محل اعدام و مرقد دکتر حشمت و مزار میرزا کوچک جنگلی در رشت بازدید کردند. 

در این بازدید دسته جمعی وقایع تاریخی این نقاط توسط راوی نهضت جنگل دکتر مجید رحمانی پژوهشگر و محقق گیلانی، روایت شد. 

ارسال نظرات