تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: اگر قوه قضاییه دستگاه تراز نظام اسلامی باشد، مردم در سایه عدالت آن احساس آسایش و آرامش خواهند داشت.
کد خبر: ۹۴۴۰۴۷۳
|
۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در دیدار رئیس کل و قضات و معاونان دادگستری استان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب؛ قوه قضائیه را در نظام جمهوری اسلامی همچون نهالی جدید که روزبه‌روز در حال رشد است، توصیف کرد و گفت: معظم له می فرمایند دستگاه قضاء در دوره‌های مختلف پیشرفتهایی داشته است و در دوره جدید نیز باید نسبت به دوره‌های قبل، پیشرفت و آورده‌ جدیدی داشته باشد.

وی تأکید رهبر انقلاب بر مأموریت قوه قضائیه در دوره جدید در جهت «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» را یادآور شد و اضافه کرد: از مجموع سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدارهای اخیرشان با مسئولان دستگاه قضائی، چنین بر می‌آید که ایشان حضور مؤثر و دائمی بالاترین مقام این دستگاه در میان مردم و ارتباط بی‌واسطه با آحاد جامعه را یکی از مهمترین تحولات رخ داده در مدیریت کنونی می‌دانند که لازم است ادامه یابد.

حجت الاسلام آل هاشم یکی از رویکردهای اصلی و نوین دستگاه قضائی را مبارزه موثرتر با فساد بویژه در سطوح بالای مدیریتی و از جمله خود نهاد دادگستری عنوان کرد و گفت: سند تحول قضائی که هفت محور کلان دارد و بر اساس مأموریت اصلی قوه قضائیه و منبعث از تکالیف تعیین شده در قانون اساسی و همچنین سیاست‌های کلی نظام تدوین شده و یکی از مهمترین اقدامات قوه قضائیه است که درحال انجام است.

وی در ادامه مهمترین وظایف این قوه مستقل ‏را پشتیبانی از‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی دانست و اظهار داشت: دستگاه قضاء‏ مسئول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت‏ است که امور قضایی تنها بخشی از وظایف خطیر این دستگاه به حساب می آید و هدف اصلی آن، تضمین حقوق فردی، اجتماعی و همچنین تحقق عدالت و امنیت در جامعه است.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه اهم وظایف این قوه بر اساس اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی تبیین شده است، گفت: احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‏ های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین از جمله وظایف قوه قضاییه به شمار می رود.

امام جمعه تبریز دستگاه قضایی را به عنوان ملجا و پناهگاه مردم، یکی از ارکان حیاتی و نجات بخش جامعه عنوان کرد و گفت: بخش نظارتی و مبارزه با جرائم عمومی، فساد اداری، اقتصادی، ایجاد امنیت، پیشگیری از جرائم و ارتقای دانش حقوقی مردم از دیگر وظایف این دستگاه است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین نیز از وظایف قوه قضاییه است که باید برای اجرای آن اهتمام جدی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گستردگی خدمات دستگاه قضاء در سازمان های وابسته این قوه را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: سازمان هایی چون ثبت املاک و اسناد، پزشکی قانونی، سازمان زندانها و امور تأمینی تربیتی، سازمان قضایی نیروهای مسلح، سازمان بازرسی کشور و نهاد کانون مشاوران و وکلا، شوراهای حل اختلاف نقش موثری در انسجام اجتماعی و نظم جامعه ایفاء می کنند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت در دهه‏ های اخیر، پیچیده‏ تر شدن روابط بین اشخاص و وجود مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی میزان نیاز جامعه به قوه‏ قضائیه برای دادرسی و حل مشکلات قضایی اشخاص حقیقی و حقوقی عمومی و حقوق خصوصی را افزایش داده است از این رو علیرغم تلاش همه جانبه‏ همه‏ کارکنان، قضایی قوه‏ قضاییه نتوانسته است پاسخگوی همه‏ انتظارات مردم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکیدکرد: هفته اول تیرماه، هفته قوه قضاییه، فرصت مناسبی است تا مدیران این قوه راهبردی و استراتژیک و البته گسترده گوشه ای از خدمات ارزشمند خود را بیشتر از قبل عنوان و در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به هفتم تیر ۱۳۶۰ سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از اعضای حزب جمهوری اسلامی گفت: این روز در تاریخ ایران ماندگار ایران اسلامی به پاس معمار اصلی قانون اساسی و اولین رئیس قوه قضاییه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نام روز قوه قضاییه ثبت شده است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از صحبت های خود در توصیف شخصیت و جایگاه والای علمی و انقلابی شهید آیت الله دکتر بهشتی گفت: شهید بهشتی، انسانی صاحب فکر و اراده، قوی، منضبط، اهل کار، با نشاط و به معنی واقعی یک نعمت بزرگ بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها