تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: مجریان عمده عدالت و قسط در جامعه، قُضات هستند و مسئولیت سنگین این رسالت بر عهده قوه قضائیه است.
کد خبر: ۹۴۴۰۹۷۷
|
۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در آیین تجلیل از قضات و کارمندان برگزیده دادگستری استان با اشاره به تاکیدات قرآن کریم به قسط و عدل، اظهار داشت: عدالت یکی از مسائلی است که به وسیله اسلام حیات و زندگی را از سر گرفت و ارزش فوق‌العاده یافت و در تعالیم نظری و عملی ائمه معصومین نیز سفارش‌های فراوانی درباره اجرای عدالت به چشم می‌خورد.

وی توصیه‌ها و کردارهای حضرت امام علی (ع) در مورد عدالت را مورد اشاره قرار داد و افزود: عدالت در نزد آن بزرگوار بسیار اهمیت داشت، به طوری که حتی بسیاری از اصول و ارزش‌ها را هم بالاتر می‌دانست.

حجت الاسلام آل هاشم در ادامه با اشاره به شرافت عدالت به بخشندگی، گفت: بخشندگی از عدالت برتر است، زیرا عدالت، رعایت حقوق دیگران و تجاوز نکردن به حدود و حقوق آن‌هاست اما در مسئله بخشندگی انسان با دست خود حقوق مسلم خود را نثار غیر می‌کند.

وی تاکید کرد: امام علی (ع) که با دید عمیق خود کل جامعه را در نظر می‌گرفت، می‌فرمایند به دو دلیل عدل از جود بالاتر است عدل کارها را در مجرای خود قرار می‌دهد اما جود کارها را از مجرای طبیعی خود خارج می‌کند.

قضات مجریان اصلی عدالت و قسط در جامعه هستند

امام جمعه تبریز ادامه داد: از نظر امام علی (ع) اصلی که می‌‎تواند تعادل را در اجتماع حفظ کند و همه را راضی بدارد و به پیکر اجتماع سلامت و به روح آن آرامش بدهد عدالت است.

حجت الاسلام آل هاشم اجرای عدالت در نظام قضائی اسلام را یک اصل و ارزش واقعی و والا دانست و گفت: عدالت باعث حیات، زندگی جامعه، ملت و امت است.

وی با تاکید بر اینکه نظام صحیح اسلام و جامعه حق باید بر اساس عدالت و قضاوت به حق و عدل برقرار باشد، گفت: مجریان عمده عدالت و قسط در جامعه، قُضات هستند و مسئولیت سنگین این رسالت بر عهده قوه قضائیه است. به همین مناسبت کار اساسی حاکم الهی و قاضی باید اجرای عدالت و برقراری قسط باشد.

امام جمعه تبریز با تبیین اهمیت کار قضات، گفت: کمتر نظام و منصبی در اسلام مثل قوه قضائیه و منصب قضاوت اهمیت دارد، زیرا همین منصب است که از منصب الهی و مقام انبیاء است. و از طرفی جان و مال، نوامیس، عرض و آبروی مردم و همۀ شرف و هستی انسان‌ها به دست قاضی و در اختیار قاضی است، و او امین مال و جان مردم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها