خبرهای داغ:

پایان فاز اول مرمت برج و باروی تاریخی بسطام

شاهرود_سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود از پایان مرحله نخست مرمت برج و باروی تاریخی شهر نمونه گردشگری بسطام خبر داد.
کد خبر: ۹۴۴۱۰۱۹
|
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۵

پایان فاز اول مرمت برج و باروی تاریخی بسطامبه‌ گزارش خبرگزاری بسیج، مرتضی نظری در جمع خبرنگاران گفت: مرمت برج و باروی تاریخی شهر نمونه گردشگری بسطام از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شد.
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: در این مرحله از مرمت، کار برداشت اندود فرسوده، مرمت ترک‌های سطحی، پی‌بندی و انجام کاه‌گل بر روی دیوار بارو انجام شد.
نظری ادامه داد: بر اساس روایات موجود در کتب متعدد، ساخت اولیه شهر بسطام به دست یکی از استادکاران خسرو پرویز به نام "وستام" در عهد ساسانی صورت گرفته و در دوران اسلامی بسط و گسترش شهر صورت گرفته است.
او افزود: مصالح اصلی برج و باروی بسطام، خشت و گل چینه است، پلان برج و بارو مربع‌مستطیل بوده و در سمت شمال شرقی دارای ارگ حکومتی بوده که اینک اثری از آن نیست.
برج و باروی بسطام با شماره ۳۹۴۷ در تاریخ ۱۰/۰۷/۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده و متعلق به دوره صفویه بوده که از آن به عنوان دژی محکم استفاده می‌شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها