خبرهای داغ:
سرهنگ پاسدار قزل سفلی عشایری مطرح کرد:

الگوی حرکتی بسیج در اقتصاد مقاومتی مبتنی بر نقش آفرینی مردمی است

مسئول سازمان بسیج سازندگی فارس در قرارگاه اقتصاد مقاومتی ناحیه عشایری، الگوی حرکتی بسیج در اقتصاد مقاومتی را مبتنی بر نقش آفرینی مردمی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۴۴۱۳۲۸
|
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، سرهنگ پاسدار  اسماعیل قزل سفلی، مسئول سازمان بسیج سازندگی استان فارس در جلسه تخصصی قرارگاه اقتصاد مقاومتی سپاه ناحیه مقاومت عشایری استان فارس بیان داشت: بسیج سازندگی تلاش دارد بستر لازم و مناسب برای نقش آفرینی مردم در حوزه های محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی ایجاد کند و این الگویی است که امام عظیم الشان راحل (ره) در قالب شجره طیبه بسیج آن را بنا نمود و این الگو به معنی نقش آفرینی مردم در راستای حل مسائل جامعه است.

وی در جمع فرماندهان حوزه های مقاومت عشایری اظهار داشت: بسیج سازندگی نیز در قالب قرارگاه اقتصاد مقاومتی تلاش میکند تا با بهره گیری از ظرفیت مردم در راستای رفع مشکلات جامعه گام بردارد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: سازمان بسیج مستضعفین قرارگاه اقتصاد مقاومتی را ذیل بسیج سازندگی سامان داد تا بستر های لازم را برای نقش آفرینی مردم در حوزه اقتصاد و کمک به اقتصاد درون زا فراهم کند و این مساله نقطه اصلی ماموریت بسیج سازندگی در بحث قرارگاه اقتصاد مقاومتی است.

قزل سفلی با اشاره به مهمترین برنامه های جهادگران در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: کمک به افزایش تولید، تلاش برای بهبود امنیت غدایی، ایجاد فرصت های شغلی، تلاش بر کم کردن فاصله طبقاتی و بستر سازی برای ایجاد عدالت از مهمترین برنامه ها و اهداف مجموعه بسیج سازندگی در این زمینه است.

به گفته قزل سفلی، مهمترین راهبردی که بسیج سازندگی در این زمینه دارد توانمند سازی مردم و تسهیل گری به جای تصدی گری است که بطور مثال در تحقق این مساله یکی از این الگوها، صندوق های قرض الحسنه اشتغالزای مردم یار بسیج است.

وی صندوق های قرض الحسنه را یک الگوی موفق در حوزه اشتغال زایی، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: بسیج سازندگی به عنوان یک دستگاه اجرایی مردم پایه، الگوی حرکتی خود را بر اساس نقش آفرینی مردم تعریف می کند و کمک به مردمی شدن اقتصاد را هدف اصلی خود می داند چرا که هرجا مردم وارد شده اند؛ مسیرها گشوده شده است.

صنایع دستی زنان عشایر همچنان درگیر با مساله دلال ها
سید محمد شکوهی فرمانده سپاه عشایر استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به گستردگی فعالیت ها و پراکندگی پایگاه های مقاومت عشایری بیان داشت: در نگاه به جریان اقتصاد مقاومتی می بینیم که جامعه عشایری یکی از مهمترین قشرهای تولید کننده به حساب می آیند که در بحث اقتصادمقاومتی، افزایش تولید و اشتغال زایی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تولیدات عشایر به صنایع دستی مربوط می شود افزود: در بحث صنایع دستی زنان عشایر در جای جای استان فارس هنرمند هستند تولید صنایع دستی انها در کشور بی نظیر هست اما متاسفانه در این تولیدات، دلال ها و واسطه این سود را می برند. لذا انتظارومی رود با برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی عشایر واسطه ها را حذف کرده و همچنین با کمک رسانی در ایجاد کارگاه ها، تولید را برای جامعه عشایری اسان تر نمود.

شکوهی، دیگر مشکلات جامعه عشایری را خشکسالی و نبود مراتع مناسب، مشکلات اب شرب در کانون های اسکان، تخریب مراتع عشایری، مشکل تامین خوراک دام و ... خواند و گفت: البته اقدامات خوبی توسط گروه های جهادی برای رفع مشکل عشایر انجام شده که قابل تقدیر است و انتظار می رود که مسئولین در این زمینه همکاری بیشتری با این جهادگران داشته باشند.

ایجاد مراکز تولیدی و کارگاه های کوچک عشایربه همت صندوق های قرض الحسنه بسیج
ناصر کریمی مقدم مسئول بسیج سازندگی ناحیه عشایری به مهمترین اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی خدمات مختلفی به جامعه عشایری ارائه شده و تلاش ها بر این بوده تا با استفاده از ظرفیت صندوق های قرض الحسنه و دیگر اعتبارات سازمان تسهیلات مختلفی در زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی ارایه شود.

وی گفت: خوشبختانه در مدت یک سال گذشته ۳۸ مرکز پرورش دام سبک، ۸ عرصه تولید عسل، ۶ مرکز پرورش قارچ، ۴ عرصه پرورش مرغ محلی و بلدرچین، ۴۵ کارگاه صنایع دستی، یک شیرینی پزی محلی و ۸ کارگاه خیاطی راه اندازی شده و در قالب فروشگاه امام صادق (ع) و نمایشگاه های اقتصاد مقاومتی به دنبال ارائه محصولات این مراکز هستیم.

کریمی مقدم افزود: جهادگران طی یک سال گذشته فعالیت های دیگری نیز داشته اند که از جمله آنها میتوان به فعالیت های عمرانی و فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: ساخت ۲۲ واحد مسکن محرومین، کمک به ساخت ۲ غسال خانه، ۴ مورد مرمت مسجد نوسازی و بهسازی ۷ مدرسه عشایری ساخت ۵ آب انبار از مهمترین اقدامات عمرانی جهادگران طی سال ۱۴۰۰ بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار