خطیب جمعه بافت:

مداخله در امور داخلی کشورها، خوی آمریکا

امام جمعه بافت:حمایت از تروریسم، مانند ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی که از بزرگترین جنایات کشور آمریکاست و باید در دادگاه های بین المللی پاسخگوی این جنایت باشند،
کد خبر: ۹۴۴۲۳۴۰
|
۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان: خطیب جمعه بافت در خطبه های نماز جمعه بیان داشتند:ازدواج بواسطه تشریفات، تجملات و چشم به هم چشمی بودن برای نسل جوان سخت شده، در کشور ما به مدت 10 سال آمار ازدواج روز به روز نزولی بود اما در سال 1399 _ 1400 روند افزایشی این آمار را شاهد بودیم، طبق نظر کارشناسان با توجه به بیماری کرونا که باعث کاهش تشریفات مجالس عقد و عروسی شد، آمار ازدواج روند افزایشی را تجربه کرد، امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند و خانواده ها تشریفات و هزینه های اضافی اینگونه مراسمات را کاهش دهند.

حال اگر یک خانواده ای تشکیل گردید، رفتار آنها باید چگونه باشد که باعث استحکام نظام خانواده شود؟ دلایلی ذکر گردیده است که به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود:

1.محبت و ابراز آن:  قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا أحبَّ أحدُكُم صاحِبَهُ أو أخاهُ فليُعْلِمْهُ. هرگاه يكى از شما رفيق يا برادر خود را دوست دارد،آن را به او اظهار كند. (المحاسن:1/415/953).

و در روایت دیگری نیز رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فرمودند: قَوْلُ اَلرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّي أُحِبُّكِ لاَ يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً)کافی ج 5 ص 569). اين‌كه مرد به همسرش بگويد:«من تو را دوست دارم» هيچ‌گاه از قلب همسرش بيرون نخواهد رفت. یکی از چیزهایی که باعث متزلزل شدن خانواده می شود، عدم اظهار  محبت است ، که این امر باعث طلاق عاطفی بین زوجین را بوجود می آورد. گاهی در خانواده فرزندان از لحاظ محبت عاطفی طرد می شوند و تشنه محبت می گردند و در جامعه با اظهار محبت دیگران قدم های گناه برداشته می شود و دچار انحراف می گردند.(کافی ج 5 ص 569).    

مسئله دیگری که در بین زوجین دارای اهمیت فراوان است معاشرت نیکوست، در این باب آیات و روایاتی وارد شده که به برخی از آنان اشاره خواهیم نمود:

1. قال الله الحکیم فی کتاب الکریم: وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ، و با آنان به صورتی شایسته و پسندیده رفتار کنید. (سوره مبارکه نساء 19).

2. توصیف زیبای زنان در کلام امیرالمومنین امام علی(علیه السلام): عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: فِي رِسَالَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع) إِلَى الْحَسَنِ (ع) لَا تُمَلِّكِ الْمَرْأَةَ مِنَ الْأَمْرِ مَا يُجَاوِزُ نَفْسَهَا فَإِنَّ ذَلِكَ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَرْخَى لِبَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ. امام صادق(ع) فرمودند: در نامه امیرالمؤمنین(ع) به امام حسن(ع) آمده است: زن را به کارهایی که فراتر از تحمل او است وادار مکن که این گونه برای رعایت حال و راحتی خیال و دوام زیبایی او بهتر است، زیرا زن گلی خوشبو است و پیشکار نیست.(کافی، ج5، ص510 ).

3. پيامبر صلي الله عليه و آله : أحسَنُ النّاسِ إيمانا أحسَنُهُم خُلُقا و ألطَفُهُم بِأهِلهِ وَ أَنَا أَلْطَفُكُمْ بِأَهْلِي؛ باايمان ترين مردم ، خوش اخلاق ترينِ آنها و مهرورزترين شان با خانواده خود است و من مهربان‏ترين شما به خانواده‏ام هستم.(وسائل الشیعه ج 12 ص 153).

4- پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله فرمودند:  إذا قالت المرأة لزوجها ما رأيت منک خيرا قطّ فقد حبط عملها. وقتى زنى به شوهر خود بگويد از تو خيرى نديدم اعمال نيکش بى اثر مى شود.(مکارم الاخلاق 215).

5- پيامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): ما اَكْرَمَ النِّساءَ اِلاّ كَريمٌ وَ لا اَهانَهُنَّ اِلاّ لَئيمٌ؛ زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند، مگر شخص پَست و بى مقدار. (کنزالعمال ج 16 ص 371).

6- امام سجاد عليه السلام: کسی که خوب و زیبا حرف می زند ، عملش دارای 5 اثر است:

1.باعث زیاد شدن ثروت و رزق و روزی می شود.

2.عمر انسان زیاد می شود.

3.مرگ زود رس را به تاخیر می اندازد.

4. باعث محبوبیت انسان می شود.

5. انسان را بهشتی می کند.​​​​​​​

خطیب نماز جمعه شهرستان بافت در ادامه به مناسبت ها و رویداد ها پرداختند و بیان داشتند: به مناسبت هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی مطالبی را در مورد حقوق بشر از دیدگاه آمریکایی ها خدمتتان عرض خواهم کرد، یک بخشی از حقوق بشر مربوط به داخل کشور آمریکا است و بخش دیگر در مربوط به سطوح بین المللی است.

نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح داخلی

1. آزادی حمل سلاح، تا به حال حقوق انسان های زیادی را در این کشور به خطرانداخته است، طبق آمارهایی که از طرف خودشان اعلام شده 82 درصد از مردمی که در آمریکا کشته می شوند بواسطه همین حمل سلاح است و همچنین طبق آمارهای جدیدی که منتشر شده 30 درصد کشتن انسانها در این کشور بواسطه سلاح روند افزایشی داشته است.

2. مسئله نژاد پرستی، به گونه ای که بین انسان های سفید پوست و سیاه پوست تفاوتهای زیادی قائل هستند  و کشتن انسان های سیاه پوست در این کشور برای آنان اهمیت آنچنانی ندارد، و گاهی از این افراد به عنوان برده نام می برند.

3. خشونت قضائی، به گونه ای که در قضاوت بین انسان های انسان های سفید پوست و سیاه پوست فرق زیادی قائل اند، حقوق مردم آمریکا به ویژه سیاه پوستان بهعنوان بزرگترین اقلیت قومی حاضر در آمریکا را مورد تعرض قرار میدهد. در آمریکا تعداد زیادی از شهروندان توسط پلیس کشته میشوند که در این بین سیاه پوستان به نسبت از سهم بیشتری برخوردارند.   

4. نقض حقوق مسلمانان، در آمریکا تبعیض علیه اقلیتهای مذهبی کاملاً آشکار است و در این میان، تبعیض علیه مسلمانان در رتبه اول قرار دارد. از جمله آنکه در برخی موارد، مسلمانان به دلیل اعتقادات دینی دچار محدودیتهای شغلی میشوند.

5. نقض حقوق زنان، سالیانه میلیونها زن در ایالات متحده از خشونتهای خانگی رنج میبرند. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا، از هر ۵ زن حداقل یک نفر در طول زندگی خود مورد تجاوز قرار گرفته است. مطابق با تحقیقات انجام شده در مؤسسات بین المللی، آمریکا در بین ۱۰ کشور نخست ناامن برای زنان قرار دارد؛ رتبهای که در حداقل یک دهه بدون تغییر باقی مانده است.

نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح بینالمللی

1. مداخله در امور داخلی کشورها، خوی آمریکا، خوی سلطه گری و مداخله گری در امور کشورهای دیگر است و تاکنون62 کودتای موفق در کشورهایی با دولتهای مخالف با سیاستهای ایالاتمتحده را به ثبت رساندهاند. در کشور ایران نیز بارهای به دنبال ساقط کردن نظام اسلامی بواسطه جنگ، حادثه صحرای طبس،  فتنه 88 و...بودند که با شکست مواجه شدند،و در حال حاضر روی آورده اند به فشارهای حداکثری که بواسطه ابزار تحریم، قصد دخالت در امورات کشور ایران اسلامی را داشتند که طبق گفته خودشان شکست خورده اند.

2. حمایت از تروریسم، مانند ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی که از بزرگترین جنایات کشور آمریکاست و باید در دادگاه های بین المللی پاسخگوی این جنایت باشند، در صورتی که حاج قاسم سلیمانی قریب به 43 سال از عمر با برکت خود را در راه دفاع از مظلومین عالم سپری کرد.     

وی در ادامه به مناسبت ها ‏پرداختند و بیان داشتند:

1. جمعه10تیر ماه مصادف روز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) ‏و روز ازدواج است.

2. شنبه ‏11 تیر ماه مصادف با سالروز شهادت عالم مجاهد آیت اللَّه  صدوقی (رحمت الله علیها) ‏چهارمین شهید محراب که یاد و خاطره این این عالم جلیل القدر را گرامی می داریم.

3. چهارشنبه ‏15 تیرماه شهادت زائران خانه خدا به دست مأموران آل ‏سعود یاد و خاطره آنان را گرامی می داریم.     

خطیب نماز جمعه شهرستان بافت اشاره ای هم به مناسبت 16 تیر ماه روز ملي ماليات داشتند، که پرداخت مالیات در تمام دنیا مرسوم است، بطوری که در بعضی از کشورها که فاقد درآمدهای مانند نفت و گاز هستند، بواسطه دریافت مالیات کشور خود را اداره می کنند، در حالی که در کشور ما فرار مالیاتی وجود دارد و این یک امر قانونی است و به تناسب خدماتی که دریافت می کند موظف به پرداخت مالیات هستند.

 


​​​​​​​

ارسال نظرات