خبرهای داغ:
مدرس تئاتر در حاشیه کارگاه آموزشی تئاتر بچه‌های مسجد در شیراز عنوان کرد:

فارس نسبت به جریان تئاتر کشور سهم خود را ادا کند

کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت تئاتر نه تنها در فارس که در کل کشور خوب نیست، گفت:، اما از فارس توقع داریم که نسبت به جریان تئاتر کشور که با افت مواجه شده، سهم خود را ادا کند.
کد خبر: ۹۴۴۳۰۱۶
|
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، محمدرضا آزا‌د، در حاشيه کارگاه‌های آموزش مربیان «تئاتر بچه‌های مسجد» كه به صورت منطقه‌ای در شيراز در حال برگزاري است، به ضرورت تئاتر كودك در كشور و چرايي ضعف در اين حوزه اشاره و عنوان كرد: اگر باوری در جامعه ما شكل بگيرد که تئاتر یک امر بسیار مهم در ارتباطات اجتماعی و در ساخت زیر ساخت‌های فرهنگی محسوب می‌شود، آنگاه آن را از دوران خردسالی شروع مي‌كنيم، کما اینکه در کشورهایی که فرهنگ تئاتر را دارند این بحث اجرایی شده است.

او ادامه داد: در ایران یک ساختاری طراحي شده داشتیم که قرار بود دانش آموزی که وارد مدرسه می‌شود در کانون‌های پرورش فکری بتواند در حوزه‌های فرهنگی، نمایش، خط و ... فعالیت کند و در گام دوم اين طراحي مقرر شده بود كه كودك در این محيط ها رشد و در دوران نوجواني در خانه‌هاي نوجوان استعداد خود را بروز دهد اما ما در اين طراحي به دليل عدم فراگيري موفق نبودیم.

این مدرس تئاتر با تصریح بر این نکته که در جامعه ابزار و هنر نمایش به درستي معرفي نشده است، گفت: از آنجا كه ما خود قدرت تسریع نداریم و مثل آموزش و پرورش همه چیز در دست ما نیست، به این نتیجه می‌رسیم که یکی از نهادهایی که می‌تواند به ما کمک کند، مساجد هستند، چرا که بچه‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند.

آزاد همچنین در پاسخ به چرایی عدم موفقیت ارائه یک الگوی قهرمان و قهرمان پروری، خاطرنشان کرد: اگرچه باور داریم که هنر، نشانه شناسی، اسطوره سازی و قهرمان سازي فرهنگ يك جامعه را شکل مي‌دهد اما به عنوان مثال در معرفي شهيد حسین فهمیده به بيان تنها بسنده كرده و هيچ فيلم و سريالي ساخته نشده است.لذا نمي‌توان قهرمانان را به بيان تنها معرفي كرد.

او همچنین در خصوق چرایی تضعیف جایگاه تئاتر استان فارس طی یک دهه اخیر، گفت: هنرمندان برجسته زيادي در فارس به دليل وجود زیر ساخت و زیر بنای نمایشی تربيت شده‌اند اما با كوچ آنها، استان تهي از شخصيت‌هاي برجسته تئاتر شده است.

كارشناس ارشد ادبيات نمايشي با بیان اینکه اکنون وضعیت تئاتر نه تنها در فارس كه در كل كشور خوب نيست، گفت: اما از فارس توقع بسیاری داریم نسبت به جريان تئاتر كشور كه با افت مواجه شده، سهم خود را ادا كند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها