*سبک غربی رضاشاه یا فرهنگ اصیل اسلامی-ایرانی
کشف حجاب رضاخانی از تفکری لیبرالی نشات گرفت و جامعه ان روز را دستخوش تغییراتی کرد که خاطره تلخ آن هنوز نه در برگ های تاریخ بلکه در اذهان مردم به جا مانده است.
دیروز ۲۱ تیرماه بود. روز حجاب و عفاف و کلی گپ و گفت که از تریبون کارشناس و غیر کارشناس روانه فضای مجازی شد.
واکاوی قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و کشتار قریب ۲۰۰۰ هزار نفر از مردم، در مسجد گوهر شاد حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام، مرثیه نامه ای است که رضا شاه در تاریخ از خود بر جای گذاشت.
جرقه کشف حجاب در سفر به ترکیه زده شد و ذهن رضا شاه دو سال درگیر این مساله بود تا اینکه به گفته خود چادر چاقچورها را که مانع تمدن و رشد و پیشرفت می دانست را با وضع قوانینی از کشور حذف و قوانینی مثل پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه متحدالشکل فرنگی یا تحصیل دانشجویان بدون حجاب را جایگزین آن کرد.
آری رضا شاه در سفر به ترکیه از هر چه چادر ایرانی بود به گفته خودش بدش آمد و این بهانه کافی بود تا هزاران نفر قتل عام و قربانی خواهش بی مقدار و تفکر لیبرالی او گردند و فرهنگ اصیل حجاب دستخوش نفس شاهانه و ملو کانه او قرار بگیرد.
اما تاریخ کهن ایرانی حرف دیگری داشت و از زمان مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان زنان ایرانی با حجاب انس و الفت دیرینه داشتند؛ و نهاد و فطرت و جوهر پاک ایرانی حجاب را بر هر چیز دیگر مقدم می دانست.
نه تنها حجاب برای بانوان بلکه عفاف هم جوهر نهادینه هر ایرانی اعم از زن و مرد باغیرت بود؛ و در تمام ابعاد زندگی اجتماعی به خوبی رخ عیان می کرد.
شاید فعل می کرد به گذشته صرف برگردد اما حوزه حجاب و عفاف فقط به آن عصر متوقف نگردید و تا امروز حجاب در عرصه اجتماعی حرف اول را زده و می زند. و بازتاب بی حجابی دردی است بر قلب و پیکره جامعه اسلامی؛ چون ریشه آن از جایی دیگر و نشات گرفته از فرهنگ و تمدنی دیگر است که هیچ سنخیتی با اسلام و دین ذو ابعاد آن ندارد.
حتی اگر فرهنگ بیگانه بر تو به دلایلی غالب شده باشد دین اسلام و مسوول دلسوز نظام بی حجاب را پس نمی زند بلکه پوسته ای نادرست را که تنها بر ظاهر جای گرفته را می خواهد اصلاح کند آن هم به روش ولایی و سبک دوستداران ولایت که بیش از هر چیز برای هویت اشخاص قدر و قیمت قائلند. چرا که حجاب و عفت در دین مبین اسلام با فطرت انسانها سازگارتر و برای تعالی و رشد روحی جامعه و اشخاص مفید تر خواهد بود.
سبک امثال حاج قاسم و ولی او شیوه ای احسن در برخورد با قشری است که یقین وجود دارد عنادی با نظام و دین ندارند و تنها غفلتی ناشیانه بر آنها سایه گسترانیده و با کمی ملایمت و ملاطفت جوهر پاک سر بر می اورد و نجات بخش این افراد قرار می گیرد.
حال سوال اینجاست که آیا نگاه رضاخانی و کشف حجاب یا نگاه ولایی و حفظ حجاب؟
*به قلم محبوبه حقیقت