جلسه شورای سیاستگذاری کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل با حضور سردار آزادی رئیس حفظ آثار و نشر ارزش های دقاع مقدس سپاه پاسداران ، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، سردار غلامحسین محمدی اصل فرمانده سپاه حضرت عباس(ع)، رضا قاسمیان معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل و روسای کمیته های 20 گانه کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل در دفتر امام جمعه اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۴۴۵۳۸
|
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲

جلسه شورای سیاستگذاری کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل

عکاس و خبرنگار: فرزاد بلندی // به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، جلسه شورای سیاستگذاری کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل با حضور سردار آزادی رئیس حفظ آثار و نشر ارزش های دقاع مقدس سپاه پاسداران ، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، سردار غلامحسین محمدی اصل فرمانده سپاه حضرت عباس(ع)، رضا قاسمیان معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل و روسای کمیته های 20 گانه کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل در دفتر امام جمعه اردبیل برگزار شد.
سردار محمدی اصل در این نشست به ارائه گزارش عملکرد فعالیت های ستاد کنگره ملی شهدای استان اردبیل پرداخت و گفت: کارهای اولیه مانند کمیته های تخصصی و کارگروه های مربوطه راه اندازی شده و در ساختمان ستاد کنگره ملی شهدای استان مستقر هستند.
وی با بیان اینکه ارم کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل طراحی و از برگزیدگان این فراخوان نیز تجلیل شده است، گفت: ستاد کنگره ملی شهدای استان استان اردبیل در همه شهرستان های استان اردبیل نیز راه اندازی شده و احکام مربوطه نیز به روسا و دبیران شهرستانی اعطا شده است.
سردار محمدی اصل به تامین نیروی انسانی مورد نیاز ستاد کنکره ملی شهدای استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون نفر100 در ستاد های کنگره ملی شهدای استان اردبیل در مرکز و شهرستان های تابعه مشغول فعالیت هستند.
وی در ادامه سخنان خود از تدوین برنامه های کمیته های کنگره ملی شهدای استان اردبیل خبرداد و گفت: هزینه های اولیه برای برنامه های مد نظر و پیشنهادی احصا و به رده های بالا تر جهت تامین ، ارائه شده است.
فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) به طراحی نرم افزار بانک اطلاعاتی شهدای استان اردبیل اشاره کرد و گفت: اعضای ستاد ملی کنگره ملی شهدای استان اردبیل در سراسر استان در حال بهینه و بروز رسانی آمارشهدای استان اردبیل هستند.
وی از تشکیل و بروز رسانی بانک اطلاعالاتی مربوط به شهدای استان اردبیل خبرداد و گفت: عکس، سند و زندگی نامه مربوط به شهدای استان اردبیل در حال بروز رسانی است.
سردار محمدی اصل به برگزاری یادواره های شهدا استان اردبیل در راستای برنامه های کنگره ملی شهدا اشاره کرد و گفت: از ایام دهه فجر تا عید نوروز 169 یادواره در محلات استان اردبیل برگزار شده است.
وی به برکات کنگره ملی شهدا در استان ها اشاره کرد و گفت: پروژه های محرومیت زدایی بسیج در کنار دیدار با خانواده های شهدا در قالب مهر ولایت، تشکیل انجمن راویان دفاع مقدس، تولید تابلو فرش های مزین به عکس شهدا، اغاز مراحل پیش تولید فیلم و سریال از زندگی نامه شهدای استان اردبیل، غرس 34000 نهال به نیت 3400 شهیداستان اردبیل ، بازسازی 20 مدرسه در مناطق کم برخوردار استان، تدبیر برای جایگزینی مدارس کنکسی استان اردبیل، طاحی یادمان ها و المان ها و تندیس های مربوط به شهدای استان اردبیل در نقاط مختلف استان، تدوین 340 عنوان کتاب در رابطه با شهدای استان اردبیل، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد مالی، تهیه و توزیع جهیزیه برای زوج های جوان کم برخوردار، توزیع لوازم التحریر بین دانش آموزان، مصاحبه با بازماندگان دوران دفاع مقدس از جمله برنامه های در حال انجام و پیش روی ستاد ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل است.
وی از طراحی و راه اندازی پاثگاه اطلاع رسانی ویژه کنگره ملی شهدای استان اردبیل خبرداد و گفت: پیش بینی شده است تا برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل بیش از 1500 یادواره شهید در محلات اردبیل برگزار شده و برای بیش از 3400 نفر اشتغالزایی شود.
فرمانده سپاه حضرت عباس(ع) از اعلام آمادگی گروه های جهادی پزشکی برای ویزیت رایگان بیماران کم برخوردار در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان اردبیل خبرداد و گفت: خدمت رسانی پزشکی در زمینه های چشم و دندان در اولویت خدمات پزشکی رایگان به بیماران کم برخوردار است.
وی در پایان سخنان خود به انتظارات ستاد کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل از اعضا و کمیته های این کنگره ملی اشاره کرد و گفت: برگزاری منظم جلسات و گزارش دهی فعالیت های انجام گرفته، برنامه ریزی و جذب اعتبارات لازم برای اجرای برنامه های پیش بینی شده، ترغیب نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی جهت مشارکت بیشتر در برنامه های کنگره ملی شهدای استان اردبیل و بسیج اعتبارات و امکانات در راستای تامین اهداف ستاد کنگره ملی شهدای استان اردبیل، نظارت بر حسن اجرای فعالیت های کمیته های ستاد کنگره ملی شهدای استان اردبیل از جمله انتظارات ستاد کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل از اعضای و کمیته های 20 گانه این ستاد است.
سردار محمدی اصل در پایان سخنان خود از اغاز احداث مجموعه و اردوگاه شهید باکری ویژه راهیان نور در موعیت شهید باکری در مناطق عملیاتی جنوب کشور خبرداد و گفت: تامین اعتبار و احداث این مجتمع فرهنگی نیز که در اینده نزدیم اغاز خواهد شد از برکات کنگره ملی شهدای استان اردبیل است.

سردار آزادی رئیس حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه پاسداران به تجربیان برگزاری 28 کنگره ملی شدا در استان های مختلف در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی هدفگذاری مهمترین بخش کنگره ملی شهدا در استان ها است.
وی با بیان اینکه بزرگداشت شهید، فراتر از تکریم شهدا و کار با ارزش شان، ایجاد تداوم در حرکت انها است و این از همه مهمتر است.
سردار آزادی گفت: تکریم یک جهادگر در میدان جهاد در وقع تکریم مجاهد فی سبیل اله، جهاد در راه خدا و تشویق دیگران برای تداوم راه جهاد در راه خدا است.
وی با بیان اینکه دشمنان درصدد هستند با ایجاد ناامیدی در مردم گزینه سوم یعنی تداوم راه شهدا در کشور را مسدود کنند گفت: راز اقتدار یک ملت، وجود جوانان شجاع و دلیر با بینش و آگاه در میدان است.
رئیس حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه از امید آفرینی به عنوان بزرگترین پیام شهدا برای نسل های امروز و پیش رو نام برد و گفت: شهدا به ما درس شجاعت و نترسیدن در برابر دشمنان دادند.
وی با بیان اینکه پیام شهدا نقطه مقابل توطئه های دشمنان است، گفت: رسالت کنگره های ملی شهدا، امید آفرینی در جامعه که همان پیام اصلی شهدا به نسل های پیش رو است، هست.
رئیس حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه در ادامه سخنان خود از کنگره ملی شهدا به عنوان فناوری استخراج گنجینه های دفاع مقدس نام برد و گفت: کنگره ملی شهدا در کنار راهیان نور از جمله فناوری های استخراج گنجینه های شهدا هستند.
وی خواستار استفاده از زبان هنر و رسانه برای ترویج ارزش های دفاع مقدس، زندگی نامه شهدا، سیره عملی و رفتاری شهدا و وصیت نامه های شهدا بین مردم و نسل های پیش رو شد و گفت: در عصر حاضر تنها با استفاده از زبان هنر و رسانه است که می توان در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنان ایستادگی و در فضای حقیقی و مجازی تاثیرگذار بود چراکه جوان امروز در این فضا غوطه ور است و باید با تولیذ محتوای مناسب و جذاب بتوان وارد ذهن و دل جوانان و نوجوانان شده و به جریان سازی دست زد.
سردار آزادی به ظرفیت های استان اردبیل در راستای برگزاری باشکوه تر کنگره ملی شهدا اشاره کرد و گفت: استان اردبیل به عنوان پایتخت حسینیت از ظرفیت بالایی برای انتقال پیام شهدا به زبان هنر و رسانه در قالب های متعدد هنری دارد و این کار مستلزم سیاستگذاری درست و به هنگام است.
وی با بیان اینکه اردبیل از پشتوانه فکری قوی برخوردار است، گفت: انتظار می رود مجموعه اقدامات صورت گرفته در کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل بی نظیر و به الگویی ماندگار برای دور دوم گنگره های ملی شهدا در استان ها تبدیل شود.
رئیس حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه از مسئولین دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلابی خواست با تمام توان مجموعه خود وارد میدان شده و با اولویت قرار دادن برنامه های کنگره ملی شهدا، همه ظرفیت ها و امکانات خود را جهت ادای دین به شهدا پای کار بیاورند.
وی با بیان ینکه تقسیم کار مهمتر از تامین هزینه است، گفت: اگر کارها بدرستی تقسیم و ماموریت ها به نحو احسن پیگیری شود بسیاری از مشکلات که بعضا با صرف هزینه های سنگین هم برطرف شدنی نیستند براحتی حل شدنی است و این هم از برکان برگزاری کنگره ملی برای شهدا است.
سردار آزادی از تامین زیرساخت های فرهنگی نیز به عنوان یکی دیگر از برکات کنگره ملی شهدا در استانها نام برد و گفت: ظرفیت ها سرمایه آفرین هستند.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با بیان اینک کار فرهنگی توام با نتیجه اثربخش و مهم است، گفت: کار فرهنگی که منتج به نتیجه نشود ، کار نیست.
وی خواستار انتقال سیره عملی شهدا به نسل جوان و امروز جامعه شد و گفت: همه باید تلاش کنند تا با ایجاد روح حماسی در نسل جدید، نسل های حماسی برای تداوم راه انقلاب اسلامی به کشور تحویل دهند.
امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به طرح چند سوال از اعضای کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل پرداخت و گفت: مسئولین امروز ما باید تلاش کنند تا روح نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت پیوند دهند تا اینده کشور تضمین شود.
وی با بیان اینکه خاک کشور از ارزش وصف نشدنی برخورردار است، گفت: اگر نسل جدید این نکته مهم را درک کند و بداند که شهدا برای صیانت از مرزهای کشور جان خود را دادند، آن وقت جوانان و نخبگان ما به فکر مهاجرت نخواهند افتاد.
آیت الله عاملی به مطالبه اصلی شهدا از مردم و مسئولین اشاره کرد و گفت: امروز باید این سوال دغدغه همه مسئولین کشور شود که الان اگر شهدا در جمع ما حضور داشتند مطالبه آنها از ما چه بود؟
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما انقلابی آرمانی است، گفت: برای رسیدن به این آرمان هزیه های سنگین و آرمانی نیز متحمل شدیم بنابراین برای تداوم مسیر باید ارمانی فکر و عمل کنیم تا شرمنده شهدا نباشیم.
این مبلغ اسلامی به لزوم انتقال تجربیات و خاطرات رزمندگان اسلام به نسل های پیش رو پرداخت و گفت: بازخوانی وقایع دفاع مقدس و بهرمندی از تجربیات رزمندگان اسلام در واقع پرورش دهنده نسل حماسی برای تداوم راه شهدا است.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به تاریخ انقلاب اسلامی در گذر زمان اشاره کرد و گفت: امروز باید این سوال مهم در ذهن مردم، مسئولین و نسل جوان ایجاد شود که چه عاملی باعث شد در 8 سال دفاع مقدس یک وجب از خاک کشور به دشمن داده نشود در حالیکه تاریخ شاهد تجذیه مکرر خاک ایران بدست دشمنان بود.
وی با بیان اینکه دفاع مقدس تا ابد از خاک این کشور صیانت کرده است، گفت: امروز دشمنان با تمام وجود درک کرده اند که ملت ایران ملتی آرمانی و خستگی ناپذیر است که در پرتو ولایت فقیه تا اخرین نفس برایر دسیسه های دشمنان ایستادگی می کند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس از صدا و سیما و رسانه ها خواست با انعکاس و بازخوانی وقایع دوران دفاع مقدس نقش خود را در پرورش نسل های حماسی برای دوام و بقای ایران اسلامی ایفا کنند.
وی در ادامه سخنان خود به معنی و مفهوم شهادت در آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) و کلام امامین انقلاب اشاره کرد و گفت: شهادت یکی از بالاترین مقام ها نزد خداوند متعال است.
وی به نقش هنر در جریان سازی فرهنگ ایثار شهادت در جوامع اشاره کرد و گفت: شاهکار کتاب دا در روایتگری و قدرت تصویر سازی برای خوانندگان است از این رو متولیان چاپ و نشر کتاب های دفاع مقدس باید اینگونه آثار را الگوی تولیدات خود قرار دهند تا از تاثیرگذاری چندین برابر بر جوانان برخوردار شوند.
آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه سوالات دفاع مقدس باید در مدارس منتشر شود گفت: نوجوانان و چوانان ما باید نسبت به سرنوشت و کشور خود دغدمند شوند و بدانند که اگر ایثار و شهادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس نبود الان معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار آنها بود.
وی با انتقاد از وضعیت حاکم بر پوشش جوانان گفت: اگر مسئولان دغدغمند عمل می کردن امروز نباید شاهد حضور جوانان و نوجوانان با لباس های نامتعارف در جامعه بودیم.
این مبلغ اسلامی با بیان اینکه شأن جوانان ما بالاتر از مُدهای غربی است، گفت: بینی های عمل کرده و شلوارهای پاره شایسته و برازنده نوجوانان و جوانان ما نیست.
وی به توطئه های دشمنان ایران بعد از انقلاب اسلامی تا کنون اشاره کرد گفت: بیش از 40 سال است مردم ما هیبت دشمنان اسلام را در جهان شکسته اند و آنها درصد فرصتی برای خالی کردن عقده هایشان هستند.
آیت الله عاملی با طرح این سوال که اگر دشمنان بار دیگر به ایران اسلامی حمله کنند چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: مرور وقایع و بازخوانی حوادث و تکرار سوالات موجود در این رابطه تلنگری برای مسئولان است تا با ایجاد دغدغه به پرورش نسل حماسی در کشور تلاش کنند.
وی در ادامه سخنان خود به اقدامات آمریکا در کشورهای اسلامی برای از بین بردن روح حماسی در ملت های مسلمان اشاره کرد و گفت: اولین کاری که آمریکا در عربستان انجام داد برداشتن آیات مرتبط با جهاد از کتاب های درسی بود و در پاکستان نیز دانشگاه اسلام آمریکایی را پایه گذاری کرد تا نسی خنثی برای ملت های مسلمان پرورش دهد.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی زمامداران حکومت تحت تاثیر امریکا و غرب«ما نمی توانیم» را دیکته می کردند ولی بعد از انقلاب اسلامی به برکت هدایت و رهبری امامین انقلاب امروز در مسیر پیشرفت قرار گرفته و از قدرت بازدارندگی در برابر دشمنان برخوردار هستیم.
وی به قدرت سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: امروز بالای سر ناوهای آمریکایی در خلیج فارس پهبادهای ایرانی هستند و بر اعمال آنها نظارت می کنند تا در صورت کوچکترین تعدی به مرزهای کشور با پاسخ کوبنده مواجهه شوند.
وی به لزوم امید آفرینی در جوانان اشاره کرد و گفت: امروز باید نسل جوان و نوجوان ما بداند که در دوران دفاع مقدس جوانان هم سن و سالشان از بیش از 30 کشور جهان اسیر گرفتند و این خود گویای اهمیت کار رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.
رئیس شورای سیاستگذاری کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل در پایان سخنان خود به شعارهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز جهان متوجه شده است که شعارهای انقلاب ما، گم شده بشریت است و این عزت و افتخار را مدیون شهدا هستیم .
وی تصریح کرد: تربیت نسل در تراز انقلاب اسلامی یکی از خروجی های ارمانی برگزاری کنگره ملی شهدا است و همه وظیفه دارند در این راستا حرکت کنند تا شرمنده شهدا نشوند.

ارسال نظرات