معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

طرح دارویار طرحی برای خدمات رسانی بیشتر دارویی به مردم

تبریز- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اجرای طرح دارویار در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این طرح، طرحی برای خدمات رسانی بیشتر مردم در حوره درمان است.
کد خبر: ۹۴۴۵۸۸۱
|
۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، دکتر مسلم نجفی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: بر اساس تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ در زمینه‌ هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده از ۲۳ تیرماه طرح هدفمندی یارانه دارو نیز با عنوان «دارویار» اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در طرح دارویار، تغییر قیمت دارو فقط برای دولت و بیمه‌ها خواهد بود و پرداختی بیماران برای داروهای دارای نسخه افزایش نمی‌یابد، نخستین مزیت این طرح را به عموم مردم و دهک های درآمدی جامعه عنوان کرد.

دکتر نجفی اعلام کرد: با اجرای طرح دارویار، ۳۶۶ قلم از داروهایی که بدون نسخه پزشک هستند نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند  و افزایش قیمت داروها صرفاً مربوط به داروهایی است که در داخل کشور تولید می‌شود و داروهای خارج از کشور به همان قیمت قبلی به فروش می‌رسند. 

وی در خصوص مزایای این طرح، یادآور شد: بیش از ۵۰۰ قلم دارو به تدریج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و اجرای بیمه همگانی سلامت گسترش می‌یابد که یکی از اهداف مهم طرح دارویار، افزایش پوشش بیمه همگانی است؛ دهک‌های اول، دوم و سوم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و بقیه‌ دهک‌ها نیز اگر بیمه نباشند، سه ماه فرصت داده شده تا خود را بیمه کنند و در  این سه ماه نیز به صورت بیمه شده عنوان می‌شوند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ایران یکی از کشورهای پر مصرف در حوزه‌ی دارو است و در دنیا رتبه‌ بیستم را در حوزه‌ مصرف بی‌رویه به خود اختصاص داده است بنابراین بخشی از مقاومت‌های دارویی ما به علت مصرف بی‌رویه آن است و این موضوع بسیار مهم است. 

دکتر نجفی در ادامه در رابطه با قاچاق دارو بیان کرد: محصولات دارویی تولید ایران کیفیت و تکنولوژی بالایی دارند و با یارانه دولتی تولید می‌شوند که بخشی از داروهای ما به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود و گزارشاتی هم داریم که قاچاق بخشی از داروها به صورت ثالث انجام می‌شوند و افزایش قیمت و هدفمند شدن قیمت داروها باعث کاهش قاچاق معکوس دارو نیز خواهد شد. 

وی ادامه داد: استفاده از طرح دارویار تنها با نسخه پزشک امکان پذیر است و در غیر اینصورت مشمول نمی‌شود و پاشنه اشیل این طرح سازمان‌های بیمه‌گر است که باید از نظر منابع تامین شوند تا بتوانند به داروخانه‌ها تزریق کنند چراکه اگر حساب آنها شارژ نشود، داروخانه‌ها متضرر می‌شوند. 

نجفی اظهار کرد: این طرح، ملی است و از استان‌ها نباید توقع داشت که در برنامه‌ریزی آن نظری داشته باشند و آنچه به ما اعلام شده این است که قیمت داروهای تولید داخل افزایش خواهد یافت و این اختلاف قیمت توسط بیمه پرداخت می‌شود در مورد داروهای خارجی  و گیاهی نیز افزایش قیمت نخواهیم داشت. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار