رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم گفت:‌ سهام عدالت باید به ریل تعاونی‌های فراگیر ملی برگردد.
کد خبر: ۹۴۴۷۴۱۲
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمدعلی یوسفی رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم، امروز در نشست آسیب‌شناسی و چالش‌های آزادسازی سهام عدالت و الگوی مطلوب آن که در مرکز تحقیقات اسلامی در قم برگزار می‌شد، گفت:‌ اگر در کشور توسعه‌ مالکیت بین مردم انجام نشود، به هیچ وجه امکان ریشه‌کنی فقر وجود نخواهد داشت. گرچه بخواهیم سیاست‌های توزیع درآمد بین مردم را اجرا کنیم.

وی افزود: در دنیا در بحران اخیر بسیاری از شرکت‌ها ورشکست شدند، اما یک شرکت تعاونی که واقعاً کار تعاونی می‌کرد و سالانه 6 درصد رشد داشت، به کار خود ادامه داد، به گونه‌ای که حتی یک نفر کارگر هم اخراج نکرد. در حالی که تولیدات این شرکت حتی در آمار مراکز جهانی تعاون هم ذکر نمی‌شود.

رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم ادامه داد: تنها جایی که می‌تواند جلوی بی‌عدالتی در اقتصاد را بگیرد، همین شرکت‌های تعاونی هستند و بخش تعاون می‌تواند کشور را از بی‌عدالتی نجات دهد و تنها نقطه بن‌بست‌شکن در بخش اشتغال به وسیله بخش تعاون انجام می‌شود.

یوسفی اظهار داشت: تعاونی‌های سهام عدالت برای هداف خاصی از جمله توسعه مالکیت بین اقشار کم درآمد جامعه و ایجاد عدالت طراحی شدند و ما برای رعایت و دفاع از حقوق عامه مردم حتی اگر جلوی شمشیر دو لبه برویم، باز هم ارزش دارد، وگرنه ممکن است اسمی جمهوری اسلامی باشد، اما محتوای این گونه نباشد.

وی تأکید کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نامه‌ای به رئیس جمهور بنویسد و صریحاً اعلام کند، مسیری که برای سهام عدالت انتخاب شده به انحراف رفته است و سهام عدالت مردم را به ریل سرمایه‌سالاری برده‌اند که باید به ریل تعاونی برگردد.

رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم گفت: در زمینه اصلاح قانون بانکداری هم گفتیم حدود هفت خط قرمز داریم گرچه مجلس و دولت تعامل خوبی با ما داشتند، اما هنوز دو خط قرمز مانده است که حوزه با آن مخالف است. یکی اینکه باید جلوی خلق پول توسط بانک‌های خصوصی گرفته شود که حوزه با آن مخالف است، دوم اینکه بنگاهداری بانک‌ها باید کنار گذاشته شود که رهبری هم بر آن تصریح دارد.

به گفته یوسفی، باید رئیس جمهور در مورد این دو خط قرمز قانع شود و جلوی انحرافی که در یکی دو سال اخیر در زمینه سهام عدالت ایجاد شده است گرفته شود. زیرا ثروت مردم که در قالب سهام عدالت داده شده است، باید به خود مردم برگردد، نه اینکه سالی یک عدد ناچیزی به عنوان سود سهام عدالت به مردم پرداخت شود و مردم ندانند ارزش سهام عدالت و قدرت مالکیت آن در کجا است.

وی افزود: در پیش‌نویس مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت هم تأکید شده بود که باید تعاونی‌های فراگیر ملی برای رفع فقر شکل گیرد. همچنین باید 30درصد درآمد حاصل از واگذاری بنگاه‌های دولتی صرف توسعه مالکیت عمومی شود.

رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم ادامه داد: یک مدل عملیاتی برای تعاونی‌های فراگیر ملی طراحی کرده‌ایم و ما جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی تشکیل داده‌ایم.

یوسفی گفت: اگر مطلب به درستی برای وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی، رئیس جمهور و رئیس مجلس منتقل شود، آنها همراهی خواهند کرد و باید سهام عدالت در قالب مدل تعاونی برای سه دهک کم درآمد جامعه یا پنج دهک کم درآمد به گونه‌ای باشد که آنها را صاحب ثروت کنیم و اگر توسعه مالکیت در دهک‌های پایین صورت نگیرد تورم از بین نمی‌رود، اما  اگر توسعه مالکیت باشد در صورت تورم هم دهک‌های کم درآمد دچار مشکل نخواهند شد.

ارسال نظرات