روسیه: وعده آمریکا درباره معاف کردن غذا از تحریم‌ها محقق نشده است

وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود به او گفته که وعده واشنگتن برای معاف کردن محصولات غذایی روسیه از تحریم‌ها محقق نشده است.
کد خبر: ۹۴۴۷۹۴۲
|
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به او گفته که وعده آمریکا درباره مستثنی شدن مواد غذایی روسیه از تحریم‌ها محقق نشده است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که لاوروف در تماس تلفنی با بلینکن با او درباره اجرای توافق مربوط به اجازه عبور غلات اوکراین از طریق دریای سیاه گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه روسیه گفته دیپلمات‌های ارشد دو کشور درباره این موضوع «به طور مفصل» گفت‌وگو کرده‌اند. لاوروف از آمریکا بابت پیچیده کردن این موضوع انتقاد کرده و گفته است: «وعده‌های آمریکا برای ارائه معافیت‌های مناسب برای محصولات غذایی روسیه هنوز محقق نشده است.»

آنتونی بلینکن هم گفته به لاوروف درباره تلاش برای ضمیمه کردن بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین به روسیه هشدار داده و تأکید کرده است «دنیا مناطق ضمیمه‌شده را به رسمیت نخواهد شناخت» و «علیه روسیه، در صورت مبادرت به انجام چنین اقداماتی، هزینه‌های بیشتری تحمیل خواهد کرد.»
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌اش تصریح کرده لاوروف به بلینکن گفته اهداف روسیه در اوکراین «به طور کامل محقق خواهند شد.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت این تماس تلفنی ظهر پنجشنبه به وقت واشنگتن انجام شد و تقریباً ۲۵ دقیقه به طول انجامید.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.
اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار