"تواکل" مهم ترین آسیب اجتماعی در اجرای واجب فراموش شده امربه معروف و نهی از منکر است. 
کد خبر: ۹۴۴۸۶۱۱
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان رضوی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سلمان با اشاره به نامگذاری "دهه اول محرم الحرام" به عنوان "دهه احیای امربه معروف و نهی ازمنکر" افزود: « تواکل » درباره امر به معروف و نهی از منکر به معنای موکول کردن انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به یکدیگر، به هم سپردن، همدیگر را وکیل گرفتن، یکدیگر را نماینده قرار دادن، از یکدیگر خواستن، به هم حواله دادن، بر عهده یکدیگر گذاشتن، به گردن یکدیگر انداختن، از انجام کار شانه خالی کردن، مسئولیت را به یکدیگر واگذار کردن، اظهار ناتوانی کردن، ترک کردن و رها کردن است و این بزرگترین آسیب اجتماعی در اجرای این دو فریضه الهی است.

 

مبنای قیام سیدالشهدا علیه السلام نیز امربه معروف و نهی ازمنکر است و این موضوع مسئولیت آحاد جامعه اسلامي بویژه بسیجیان را که فدائیان ولایت هستند بیشتر می کند.

 

در منظومه فکری امامین انقلاب باید همه وظیفه امربه معروف و نهی از منکر را برای خود قائل باشند و در محیط های مختلف از جمله دانشگاه، محل کار و خانواده با شیوه های گوناگون و هوشمندانه که برای مخاطب، "از دین زدگی" ایجاد نکند به انجام فریضیتین بپردازند.

 

ایشان در پایان با نگاهی به مفهوم گسترده "امر" در روایات افزود: برخلاف آنچه ما تصور می کنیم که امربه معروف فقط از حالت استعلاء و از بالا به پایین و حالت آمرانه اتفاق می افتد؛ اما روایات با نگاهی گسترده‌تر عملی که باعث تحقق معروف شود" خواه با گفتار باشد یا با کردار و رفتار" را در حیطه امربه معروف قرار می دهد.

 

با توجه به آنچه گفته شد معنای امربه معروف و نهی‌از منکر عبارت است از وادار‌کردن دیگران به اطاعت و منع آنان از گناه با زبان یا عمل (معنای خاص) و در مقابل معنای عامی هم برای آن ذکر شده و آن هرگونه تلاشی است که فرد به منظور اثرگذاردن در دیگری انجام‌دهد، به نحوی که او را وادار به انجام کار‌واجب یا از حرام بازدارد. به عبارت دیگر امربه معروف کنشی است برای تحقّق آنچه مطابق تعالیم دین و عرف دینداری آشنا و پسندیده و نهی‌از منکر ، واکنشی برای از میان بردن آنچه در عرف دینداری ناآشنا و نکوهیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها