معاون فنی، بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور:

ضعف پوشش راداری و ماهواره ای برای پیش بینی هواشناسی در استان مرکزی

نژادجهانی گفت: پوشش راداری و ماهواره ای برای پیش بینی هواشناسی در استان مرکزی دارای ضعف جدی است.
کد خبر: ۹۴۴۹۷۰۶
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی، نژادجهانی معاون فنی، بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، با اشاره به امر پیشگیری، اظهار کرد: در بحث سیل، لایروبی و مهندسی رودخانه و آبخیزداری و صیانت از حریم و بستر رودخانه ها به همراه طراحی و اجرای سازوکارها چهار کلیدواژه در بحث مدیریت بحران به شمار می رود.

وی با بیان اینکه تحقق بخشی از این موارد به منابع اعتباری و بودجه ای و بخشی به رفتار انسان ها در قالب مسئولیت های اجتماعی باز می گردد، گفت: در بازدید از مناطق سیل زده، گاهی شاهدیم که ساختمان دهیاری در بستر رودخانه ایجاد شده است و این امر نقطه عطف شکل گیری یک ایراد در روستاها شده است و حتی گاهی طراحی پل ها با در نظر گرفتن دبی کمتر رودخانه ها انجام گرفته است و همان پل باعث شکل گیری سیل و آثار تخریبی می شود.

نژادجهانی تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران کشور برای بودجه ۱۴۰۱، در قالب ۳۰ برنامه، ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه های اولویت دار با نگاه پیشگیرانه را پیش بینی کرده است که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه تاکنون اقدامی در این راستا انجام نداده است و اگر این ردیف برقرار نشود و نگاه پیشگیرانه حاکم نشود، اقدامات موثر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هشدارها و آمادگی های استان باعث شد که کمترین خسارات را در سیل اخیر شاهد باشیم، گفت: انتظار می رود در بحث ارزیابی خسارات، کار با دقت بیشتر و در اسرع وقت انجام گیرد. نگاه دولت در جبران خسارات به بخش های مختلف متفاوت است و بخشی از خسارات به شکل پرداخت تسهیلات و بخشی در قالب کمک های بلاعوض جبران می شود.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: تا روز گذشته وزارت کشاورزی حدود ۱۳ میلیارد تومان خسارت را اعلام کرد و بنیاد مسکن ۸۱ واحد را نیازمند بازسازی و ۳۵۲ واحد را نیازمند تعمیر بیان کرد.

وی با تاکید بر اجرا و توجه به طرح های هدایت آب های سطحی، گفت: ظاهرا استان به لحاظ پوشش راداری و ماهواره ای برای پیش بینی هواشناسی دارای ضعف جدی است و لازم است در این راستا حرکت سازنده ای صورت گیرد.

نژادجهانی اضافه کرد: نرخ مقاوم سازی مسکن روستایی در استان مرکزی ۱۰ درصد از میانگین کشور بالاتر است ولی هنوز باید این نرخ را بالاتر ببریم هر چند که آمادگی استان در مواجهه با بحران مطلوب است.

وی گفت: در بحث بیمه علاوه بر مشکلات موجود در صندوق بیمه کشاورزی، ۶ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه تصویب شده است و هزار میلیارد تومان آن در صندوق برای پوشش دام اختصاص یافته است. صندوق بیمه همگانی به دلیل برخی از چالش ها و اشکالات موجود در قانون و اساسنامه هنوز اجرایی نشده است و باید به یک صندوق تجاری تبدیل شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات