برگزاری آیین طشت گذاری دراهرم

آیین طشت گذاری از رسوم آذری زبانهای مقیم شهر اهرم است که چندسالی است دراین شهر برگزار می شود
کد خبر: ۹۴۴۹۷۴۲
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ازتنگستان،آرش انصاری از مداحان آذری زبان هیأت ابوالفضل العباس (ع)شهر اهرم درتوضیح مراسم طشت گذاری گفت:مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتا در شهرستان اردبیل برگزار می‏شود و طشت‌های آب را که رمزی از فرات می‌باشد در مساجد و حسینیه ‏ها می‏آورند و این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) در مقابل سپاه حر می‌باشد که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ذیحجه‏، آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آن‌ها را سیراب‏ کردند.

آرش انصاری درارتباط با علت برگزاری این مراسم تصریح کرد:در ارتباط با علت و دلیل برگزاری مراسم طشت گذاری نظرات و احتمالات مختلفی وجود دارد؛ عده‌ای اعتقاد بر این دارند که با انجام این مراسم، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می ‌گیرد.
برخی از مورخان نیز با توجه به مسیر حرکت کاروان حضرت حسین بن علی(ع) از مکه به سمت کربلا می‌ گویند: براساس روایتهای تاریخی، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا، سربازان حر بن یزید ریاحی در منطقه ‌ای به نام “زباله” راه بر کاروان امام بسته و حرکت آن را متوقف ساخته ‌اند.
در این محل، سالار شهیدان علیرغم کمبود آب دستور می ‌دهند طشتها توسط آبهای موجود در مشکها پر شود که هم یاران حسین و هم سربازان حر از آن استفاده کنند و نیز احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند.

انصاری درپایان مصاحبه گفت:در این مراسم بعد از عزاداری دستجات سینه و زنجیرزنی مختلف درسطح شهر بصورت کاروانی و مرثیه خوانی مفصل حسینیان با خواندن رجز‌های مختلف،آیین طشت گذاری رادرمحل هیأت برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار