همایش استانی روز جهانی مسجد در بوشهر برگزار شد/ تجلیل از تلاش‌گران عرصه مساجد سراسر استان بوشهر

اولین همایش استانی روز جهانی مسجد با حضور جمعی از ائمه جمعه و جماعات، بانیان، خادمان و تلاشگران عرصه مساجد استان بوشهر به همت مدیریت مرکز رسیدگی به امور مساجد این استان در جایگاه نماز جمعه بوشهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۵۲۸۲۳
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این همایش با گرامیداشت روز جهانی مسجد گفت: مسجد در جامعه اسلامی مکانی مهم به حساب می‌آید و آثار فراوانی در اطراف آن قرار دارد و اهمیت آن تا جایی است که خداوند متعال، کعبه را در مسجد الحرام قرار داده است و یا این که اولین کاری که پیامبر (ص) در مدینه انجام داد، ساخت مسجد بود.

همایش استانی روز جهانی مسجد در بوشهر برگزار شد/ تجلیل از تلاش‌گران عرصه مساجد سراسر استان بوشهر

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری مسجد را نماد دین خدا و اسلام دانست و اظهار کرد: کار در مسجد از صدر اسلام تاکنون متنوع بوده است که اولین آن عبادت الهی است که در صدر آن، اقامه نماز به جماعت و در کنار آن خواندن دعا و قرائت قرآن است.
وی افزود: دیدار مؤمنان با همدیگر، اجتماع مؤمنین، علم و معرفت پیدا کردن نسبت به احوال یکدیگر و آموزش معارف دین از دیگر کارکردهای مهم مسجد است.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، حفظ قداست دین در محیط پیرامونی مسجد را از دیگر کارکردهای مسجد برشمرد و اضافه کرد: در محل‌هایی که مسجد هست فضای معنوی خاصی برای همگان وجود دارد به طوری که خود مسجد در فضای زیستی انسان موجب آرامش و اعتماد مردم در فضای زندگی به عنایات خداوند می‌شود.
امام جمعه بوشهر مسجد را محل خدمت دانست و تصریح کرد: مساجد- به ویژه در سال‌های اخیر- محل کمک به نیازمندانی بوده است که پیرامون آن زندگی می‌کنند.
این مقام مسئول، ائمه جماعات و تلاشگران عرصه مسجد را مشاورانی امین برای مردم محله در مسائل قضایی عنوان کرد و گفت: درخواست و پیشنهادی که از قوه قضائیه داریم این است که همان طور که شورای حل اختلاف را در سطح کشور راه‌اندازی کردند یک شورای مطالبه و حل مشکلات در مسجد را هم‌زمان با هم با حضور امام جماعت، هیئت امنا و معتمدین ایجاد کند تا این شورا مشکلات مردم محله را حل کرده و کار آن‌ها دیگر به محاکم قضایی نرسد.
آیت الله صفایی بوشهری، مسجد را نماد نظام اسلامی دانست و یادآور شد: مساجد در رابطه با جهاد تبیین انقلاب اسلامی، همواره پیشتاز و پیشگام بوده و هستند و محلی برای اسلام ناب محمدی، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آیند.
وی وحدت را اساس کار در مسجد دانست و گفت: اخلاق محوری و وحدت لازم است در مساجد وجود داشته باشد به طوری که گروه‌های متولی مساجد با هم اختلاف نداشته باشند.
مساجد محل پرورش نخبگان جامعه باشد
نماینده ولی فقیه در استان، مسجد را محل پرورش نخبگان جامعه دانست و اظهار کرد: مسجد محل تربیت و پرورش انسان‌های فرهیخته در تراز نظام اسلامی در مقیاس جهانی و نیروهای انقلابی و متعهد است.
خطیب جمعه بوشهر افزود: نوجوان و جوان لازم است به مسجد جذب شود و در آن جا با فراگرفتن آموزش‌های لازم، رشد پیدا کند تا بتواند به عنوان یک نیروی کارآمد در نظام اسلامی به مردم خدمت کند.
صفایی بوشهری در ادامه استان بوشهر را یک استان مسجد محور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مساجد در فضای استان بوشهر از همان ابتدای تمدن این استان، محوریت و قداست خاصی داشته است به طوری که محلات استان، مسجد محور هستند و بزرگان و شهدای ما نیز همگی در مساجد پرورش پیدا کرده بودند.
وی از مدیران کل اوقاف و امور خیریه و مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر خواست تا با بررسی آمایشی استان بوشهر، جاهایی از استان را که فاقد مسجد بوده و نیاز است که مسجد در آن جا ساخته شود، مشخص کرده و برای اتمام ساخت مساجدی که نیمه کاره بوده و بانیان آن دیگر توانایی تکمیل آن را ندارند نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در پایان از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی نیز تقاضا کرد که قبل از ساخت هر مجتمع مسکونی، ابتدا ساخت مسجد برای آن مجتمع مسکونی را در دستور کار خود قرار دهند.
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر نیز در این همایش گفت: امروز متأسفانه یک آشفتگی در کار اداره مسجد در کشور وجود دارد که این انتظار وجود دارد یک سازمان مدیریت مسجد در کشور برای اداره کارهای مسجد تشکیل شود.
حجت الاسلام عیسی راستگو افزود: ما معتقدیم تنها یک مدیریت واحد با برخورداری از بودجه و امکانات لازم و هم‌افزایی می‌تواند موجب زنده کردن کارکردهای مساجد شود.
وی تصریح کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر وابسته به دفتر نماینده ولی فقیه در استان در سال 1398 با تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد که امیدواریم در آینده بتواند وحدت مدیریتی خوبی را در حوزه مسجد به وجود آورد.
این مقام مسئول در پایان یادآور شد: استان بوشهر اولین استانی است که قانون جامع مساجد و سند چشم انداز مساجد را نوشته و اجرا کرده است.
تجلیل از تلاش‌گران عرصه مساجد سراسر استان بوشهر
در این همایش از جمعی از ائمه جماعات، خادمین و تلاش‌گران عرصه مساجد سراسر استان بوشهر تجلیل به عمل آمد.
همچنین در این همایش، لوح سپاس سرتیپ غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین از مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر قرائت و به وی اهدا شد.
۳۰ مرداد سال روز به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی- قبله اوّل مسلمانان جهان- توسط صهیونیست‌ها در سال 1348 است که به عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده است.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار