خبرهای داغ:
بسیج گزارش می‌دهد

سگ‌های ولگرد، معضل در حال رشد شهر اسدآباد

همدان-سگ‌های ولگرد، معضل در حال رشد شهر اسدآباد است که حرکت گله‌ای آنها و احتمال آسیب زدن به شهروندان باعث شده، حساسیت راجع به این مسأله زیاد شود.
کد خبر: ۹۴۵۲۸۳۳
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، چند شب پیش حین موتورسواری یک سگ ولگرد روبرویم ظاهر شد و برای اینکه با آن تصادف نکنم مجبور به چرخاندن فرمان موتور شدم که باعث واژگونی موتور و شکستن دستم شد.

بنده کارگرم و بدون بیمه مجبور شدم حدود ۶ میلیون تومان هزینه برای جراحی دستم داشته باشم.

این صحبتها، حرف‌های یکی از شهروندان است که چند شب پیش چنین حادثه‌ای پایین‌تر از چهارراه خاکریز اسدآباد برایش اتفاق افتاد.

طی هفته‌های اخیر با توجه به پیام‌های اعتراضی ارسالی همشهریان در خصوص جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر اسدآباد برآن شدیم تا موضوع را از متولیان امر پیگیری کنیم.

سگ‌های ولگرد، معضل در حال رشد شهر اسدآباد است که حرکت گله‌ای این سگ‌ها و احتمال آسیب زدن به شهروندان باعث شده، حساسیت راجع به این مسأله زیاد شود. اما تاکنون در اسدآباد برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام شده و موضوع در چه مرحله‌ای است؟

به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری است.

اما شهرداری اسدآباد چه ابزاری برای انجام این وظیفه دارد و آیا تاکنون ورودی به این مسأله داشته است؟

* منتظر حل مشکل مکان نگهداری سگ‌های ولگرد در همدان هستیم

شهردار اسدآباد در گفتگو با خبرنگار بسیج در این خصوص گفت: سابق بر این با اقداماتی دیگر، این حیوانات جمع‌آوری می‌شد اما هم اکنون استراتژی خاصی برای این موضوع تدوین نشده است.

بهرنگ دالوند تصریح کرد: راه حلی که امروز پیش روی ما قرار دارد و در جلسه استان نیز مطرح شده، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد است  تا آنها را به همدان بفرستیم و در آنجا عقیم‌سازی و نگهداری شوند اما مشکل این است که تاکنون همدان برای انجام این کار، به ما اعلام آمادگی نکرده است.

وی افزود: زنده‌گیری این حیوانات، ظرف چندروز انجام می‌شود و فقط منتظر هستیم همدان مشکل جا برای این معضل را حل کند.

* معضل سگ‌های ولگرد مردم را کلافه کرده است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: هر سگ در صورت تغذیه مناسب می‌تواند سالی دو نوبت، در مجموع ۲۰ تا ۲۲ توله به دنیا بیاورد و بطور مثال با وجود ۱۰۰ سگ ماده در شهری مثل اسدآباد، سالیانه ۲ هزار و ۲۰۰ توله به تعداد فعلی آنها اضافه خواهد شد.

سعید نظری با بیان اینکه با روش‌های عقیم‌سازی جراحی و غیرجراحی برای کنترل جمعیت سگ‌ها وجود دارد، به روش استفاده از آی‌یودی ارزان قیمت که در کشورهای اروپایی انجام می‌شود اشاره کرد و افزود: با این روش با هزینه بسیار پائین می‌توان سگ‌ها را عقیم کرد.

وی افزود: در شهر همدان معضل سگ‌های ولگرد مردم را کلافه کرده و شهرداری مکان محدودی برای نگهداری آنها راه‌اندازی کرده اما به علت رشد تصاعدی سگ‌ها، عملا کار خاصی نمی‌توان انجام داد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان در ادامه گفت: بهترین راهکار این است که مردم به هیچ عنوان به حیوانات ولگرد غذا ندهند چراکه این کار، توازن طبیعت را بهم می‌زند.

وی اضافه کرد: در سایر کشورها، نگهداری سگ قوانین سختگیرانه‌ای دارد، اما این مهم در کشور ما قانونمند نیست.

نظری ادامه داد: همانگونه که نگهداری گوسفند در منازل دارای مشکلات عدیده است نگهداری سگ هم معضلات مختلف بهداشتی اجتماعی و فرهنگی شدید درپی دارد.

وی عنوان کرد: یکی از معضلات اجتماعی سگ، وابستگی بسیار شدید به انسان است که از نظر عاطفی برخی ترجیح می‌دهند سگ داشته اما فرزند‌آوری نداشته باشند!

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر همدان در پایان بیان کرد: سگ‌های ولگرد همگی ناقل انگل‌ها و بیماری‌های مهلک از جمله هاری و کیست هیداتیک کبدی هستند و با انتقال بیماری به انسان، آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

گزارش از: احمد گوهری مدبر

انتهای پیام/

ارسال نظرات