خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه بایستی استان اصفهان سهمی از اعتبارات ملی برای آوردن آب داشته باشد، گفت: هدف ملی انتقال آب به استان اصفهان است؛ چرا که اگر تعلل کنیم شاهد تخریب بیشتری در آبخوان ها خواهیم بود.
کد خبر: ۹۴۵۵۳۴۹
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، پیرو دستور رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کارگروه تخصصی بررسی معضل فرونشست زمین در استان اصفهان هیئتی متشکل از محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به همراه معاونین وی و علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان اصفهان حضور یافتند و طی سه روز از آثار خشکسالی و فرونشست در سطح استان بازدید به عمل آوردند.

به دنبال جریان این بازدیدها ظهر امروز ۱۲ شهریورماه، جلسه ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با حضور اعضای این ستاد، استاندار اصفهان و معاون هماهنگی امور عمرانی وی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برگزار شد و اعضا در خصوص بحث فرونشست زمین در سطح کشور و به صورت پایلوت در استان اصفهان به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این نشست عنوان کرد: اکنون که مشکلات خشکسالی و فرونشست در اصفهان را با چشمان خود مشاهده کردیم، در برابر آنچه دیدیم و این معضلات مسؤولیت داریم چرا که خطر خشکسالی و به تبع آن فرونشست در این استان جدی است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل روند فرونشست در استان اصفهان، بیان کرد: در برخی از نقاط کشور نیز مشکل خشکسالی و فرونشست وجود دارد اما در اصفهان به دلیل جایگاه استراتژیک این استان در سطح ملی و تاریخ با ارزش اصفهان، نیاز است نگاهی جامع و عملیاتی با رویکرد حل مشکلات داشته باشیم.

نامی تصریح کرد: به هر نحو که امکان پذیر باشد بایستی آب را به این استان وارد کنیم و این مهم یک وظیفه ملی است و در وهله نخست تاکید ما بر اجرای طرح جامع انتقال آب به استان است که ریاست جمهور بر آن تأکید کردند و بایستی به مرحله اجرایی برسد اما در کنار این طرح موظف هستیم راهکارهای دیگر را بررسی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه بایستی استان اصفهان سهمی از اعتبارات ملی برای آوردن آب داشته باشد، گفت: هدف ملی انتقال آب به استان اصفهان است؛ چرا که اگر تعلل کنیم شاهد تخریب بیشتری در آبخوان ها خواهیم بود.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز با جمع بندی پیشنهادات ارائه شده بیان کرد: بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود که در قالب پنج محور تعریف شده می‌تواند معضلات خشکسالی و به تبع آن فرونشست را در اصفهان کنترل و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان از سال ۱۳۸۲ تاکنون با مشکلات خشکسالی دست به گریبان است، عنوان کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مطالعات بی‌شماری جهت کاهش مشکلات خشکسالی در استان صورت گرفته؛ ماحصل مطالعات مدت زمان اخیر توسط قرارگاه آب جمع بندی و در قالب ۲۶ برنامه که در پنج راهکار اساسی تعریف شده تدوین گردیده است.

مرتضوی در خصوص محورهای اساسی بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود، اظهار کرد: این برنامه‌ها شامل مسدود، محدود و مسلوب کردن برخی مصارف آب در استان، مدیریت و تغییر الگوی کشت، حذف مصارف غیرمجاز، مدیریت منابع آب و جلوگیری از استقرار واحد‌های آب بر و مدیریت پساب است.

استاندار اصفهان خطاب به رییس سازمان مدیریت بحران کشور، عنوان کرد: حال که راهکار ها مشخص شده اگر پشتیبانی‌های لازم از استان به عمل آید، می‌توانیم با سرعت بیشتری در راه کاهش مشکلات قدم برداریم.

وی افزود: به عنوان مثال در بحث تغییر الگوی کشت مقرر شده دو قطعه زمین هر کدام با مساحت یکهزار هکتار در شرق و غرب استان در نظر گرفته شود تا بتوانیم آنها را زیر کشت گلخانه‌ای ببریم؛ این راهکار نیازمند تامین اعتبارات مناسب است که اگر فراهم شود می‌توان امیدوار بود که با تغییر الگوی کشت مشکلات کاهش یابد.

مرتضوی گفت: ۲۸ مرداد ماه طرح جامع انتقال آب به تایید و تصویب ریاست جمهور رسید و مقرر شد در خصوص محل تامین مالی این طرح تبادل نظر شود و بر این باوریم که با اجرای طرح جامع انتقال آب و با هم افزایی هر چه بیشتر در سطح ملی و پشتیبانی مناسب در استان می‌توانیم در یک برنامه سه ساله اتفاق‌های بسیار خوبی در حوضه آبریز زاینده‌رود رقم بزنیم.

به گزارش بسیج، در پایان این نشست تفاهم نامه‌ای با هدف همکاری پژوهشی میان سازمان مدیریت بحران کشور و دانشگاه های اصفهان منعقد و به امضا طرفین رسید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها