مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان البرز گفت: طی سه ماهه اخیر، 500 نفر از ورزشکاران و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در قالب مشاغل فصلی به عضویت این صندوق در آمده اند.
کد خبر: ۹۴۵۵۸۸۹
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، هادی بشیری، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در کافه رستوران رویال پالاس مهرشهر برگزار شد، گفت: صندوق بیمه اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی از مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

18 هزار نفر در البرز عضو صندوق بیمه اجتماعی هستند

وی افزود: این صندوق در کنار تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری فعالیت می کند و هدف آن، ارائه بیمه های اجتماعی بلند مدت شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان است. 20 صندوق بیمه اجتماعی در کشور فعالیت می کنند که این صندوق از لحاظ اعتبارات مالی جزو چهار صندوق بزرگ بیمه ای و از نظر تعداد بیمه شده دومین صندوق است.

به گفته مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان البرز، حوزه فعالیت این صندوق، افرادی هستند که رابطه کارگری و کارفرمایی ندارند که در قالب سکونت یا اشتغالشان تحت پوشش این بیمه قرار می گیرند. روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای دارای کمتر از 20 هزار نفر جمعیت، به واسطه سکونت خود می توانند تحت پوشش صندوق قرار گیرند.

بشیری افزود: قالیبافان، هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، مشاغل فصلی، بسیجیان، مشاغل خانگی و رانندگان حمل بار و مسافر نیز به واسطه اشتغال خود می توانند به عضویت این صندوق در بیایند. اهالی فرهنگ، رسانه و ورزش، داوران و مربیان نیز می توانند در قالب مشاغل فصلی از مزایای عضویت در این صندوق بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد از حق بیمه این صندوق توسط دولت و ماهانه 133 هزار تومان نیز توسط بیمه شده پرداخت می شود، عنوان کرد: تا پیش از سال 1383، هر کسی که رابطه کارگری و کارفرمایی داشت، به عضویت یکی از صندوق های بیمه ای کشور در می آمد اما با تصویب قانون ساختار نظام رفاه و تأمین اجتماعی، سایر اقشاری که این رابطه را نداشتند نیز مشمول بیمه شدند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان البرز با بیان اینکه در این راستا بخش درمان به بیمه سلامت فعلی و بیمه اجتماعی نیز به صندوق بیمه اجتماعی واگذار شد، خاطرنشان کرد: یکی از مطالباتی که در سال های گذشته از دولت داشتیم و اکنون نیز در حال پیگیری آن هستیم، این بود که بخش درمان نیز به صندوق بیمه اجتماعی محول شود اما این امر امسال محقق نشد.

بشیری بیان کرد: بر اساس قانون، نقل و انتقال سوابق بیمه ای بین صندوق های بیمه اجتماعی امکان پذیر است و هر فردی که اکنون عضو این صندوق است و قبلا تحت پوشش سایر بیمه ها از جمله تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و ... بوده، می تواند سوابق بیمه ای خود را تجمیع کند و از تعهدات بلند مدت این صندوق استفاده کند اما این نقل و انتقال تنها یک بار امکان پذیر است.

وی در خصوص بزرگترین چالش صندوق های بیمه ای، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، عشایر و روستاییان را جوان ترین صندوق بیمه اجتماعی تلقی و اذعان کرد: در صورتی که دولت به موقع به تعهدات خود عمل کند و مجلس و قوانین، بازنشستگی پیش از موعد را به ما تحمیل نکند، صندوقی خواهیم بود که تهدیدات دیرتر بر ما تأثیر بگذارد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان البرز عنوان کرد: در حال حاضر حدود 18 هزار نفر در استان البرز تحت پوشش این صندوق بیمه قرار دارند که بیشتر، روستاییان، کشاورزان و عشایر هستند. یک هزار خانواده نیز به علت فوت، بازنشستگی و ازکارافتادگی مستمری دریافت می کنند. در سه ماهه اخیر نیز، 500 نفر از ورزشکاران و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در قالب مشاغل فصلی به عضویت این صندوق در آمده اند.

بشیری اعلام کرد: افراد با 30 سال سابقه و 50 سال سن، 20 سال سابقه و 60 سال سن و یا 35 سال سابقه در این صندوق بازنشسته می شوند، البته چون این صندوق جوان است، هنوز به تعهدات بازنشستگی نرسیده است. یکی از اقداماتی که در این صندوق انجام می شود، پرداخت مستمری سالمندی است به این صورت که اگر سن بیمه ای شده به 65 برسد و 15 سال سابقه بیمه داشته باشد، می تواند مستمری دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه افراد از 18 تا 50 سال می توانند به عضویت این صندوق در بیایند و با بیان اینکه پیگیری های لازم در حال انجام است تا سوابق بیمه ای به سقف سنی افزوده شود، افزود: اگر بیمه شده ای نزد این صندوق، بر اثر بیماری و حادثه، بیش از 66 درصد توان کار را از دست بدهد، مشمول ازکارافتادگی می شود. اگر بیمه شده ای فوت شود، بازماندگان وی می توانند به اندازه فردی با 20 سال سابقه، مستمری دریافت کنند.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات