"شهید صنیع خانی"، مرد هزار سنگر جبهه انقلاب

ولایت مداری در سیره " شهید سيد محمد صنیع خانی" مرد هزار سنگر جبهه انقلاب بود و نخستین کسی بود که از رهبر معظم انقلاب با عنوان "امام" یاد کرد.
کد خبر: ۹۴۵۶۳۷۶
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷


به گزارش خبرگزری بسیج،   سردار حاج حسین الله کرم در این مراسم در سخنانی با اشاره به وصیت نامه سردار شهید صنیع خانی و پیروی آن شهید والامقام از ولایت فقیه به بیان دیدگاه‌های سیاسی اجتماعی فرهنگی و دیگر ابعاد شخصیتی شهید صنیع خانی پرداخت.  


در ادامه حاج محمد رضا طاهری مداح اهل بیت علیهم السلام  با بیان خاطراتی از سردار شهید صنیع خانی، به همراه کربلایی حسین طاهری به نوحه و سینه زنی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله و یاران با وفایشان پرداختند.

سیدمحمد صنیع خانی در روز ۱۵ دی ماه سال ۱۳۳۲ در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود.

او از پایه گذاران کمیته انقلاب نازی آباد بود و در سال ۱۳۵۸ به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد.

سید محمد صنیع خانی از ابتدای جنگ تحمیلی با ایجاد مرکز اعزام نیروی سپاه در محل لانه جاسوسی آمریکا، مسئولیت اعزام رزمندگان را به مناطق عملیاتی بر عهده گرفت و  بنیانگذار و «فرمانده ترابری جنگ سپاه» بود.

آن شهید والامقام نقش موثر و تعیین کننده‌ای در ایجاد تحرک در یگان‌های رزم و پشتیبانی و رفع کمبود وسائل نقیله سنگین ایفا نمود و  به شایستگی از عهده این وظیفه خطیر بر آمد.


انتقال ۲۰۰۰ دستگاه خودرو زرهی، تجهیزات  و ماشین آلات راهسازی و نیرو‌های عمل کننده، درعملیات کربلای ۵، تنها در یک شب آن هم با رعایت کلیه جوانب حفاظتی از کار‌های به یاد ماندنی سید محمد و یارانش بود. ترابری سپاه در عملیات کربلای ۸  در بندرمهم فاو با ایجاد سرعتی چشمگیر در جابجایی نیرو‌ها و تجهیزات رزمی خدمات شایسته‌ای ارائه نمود.

آخرین مسئولیت شهید صنیع خانی «قائم مقامی بنیاد تعاون سپاه» بود. وی بلافاصله پس از رحلت امام (ره) ساخت حرم مطهر  را آغاز کرد و کار‌های اساسی آن را تا روز چهلم و سپس اولین سالگرد ارتحال به نتیجه رساند.  همکاری موثر در ساخت حسینیه امام خمینی (ره) محل دیدار‌های مقام معظم رهبری (دامت برکاته) از دیگر خدمات ارزشمند «مرد هزار سنگر» جبهه انقلاب بود.

چنانکه از وصیت نامه آن شهید بر می‌آید: شهید صنیع خانی عشق به رهبری معظم انقلاب را همانگونه که نسبت به حضرت امام (ره) داشت تداوم داد و به آن نیز افتخار می‌کرد.            

سردار شهید سید محمد صنیع خانی در فراز‌هایی از وصیت نامه اش به اتصال انقلاب اسلامی به نهضت جهانی حضرت، ولی عصر (ع) و ضرورت تبعیت از مقام عظمای ولایت تاکید نموده و نخستین شخصیت و فرمانده دوران دفاع مقدس است که از رهبر معظم انقلاب به «امام خامنه ای» (حفظه الله) تعبیر نموده است.


شهید صنیع خانی در بخشی از وصیت نامه اش نوشته است: 
-انشا الله بزودی با لطف خداوند با رهبری امام خامنه‌ای مشکلات بر طرف خواهد شد.
انشا الله مطمئن باشید که انقلاب و حکومت به رهبری «امام خامنه ای» تحویل آقا امام زمان (عج) خواهد -شد.
-در خاتمه به امت شهید پرور توصیه می‌نمایم رهبر عزیزمان علی زمان را تنها نگذارند و تا ظهور آقا امام زمان (عج) پشتیبان ولایت و رهبری باشند و آنی از خط امام دور نشوند که به خیر و صلاح است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ۱۳۷۹/۰۳/۰۲ به آن شهید والامقام نشان درجه یک نصر اعطا نمودند

سید محمد صنیع خانی پس از پایان جنگ علی رغم درد و رنج مجروحیتش، به کشور و مردم محروم خدمت کرد و آرام آرام همانند شمعی سوخت و به متن جامعه، نورانیت بخشید. او کام بسیاری از هموطنان محرومش را با یاری بی ریغ شیرین کرد و در نهایت در روز چهاردهم شهریور ماه سال ۱۳۷۴ به آرزوی دیرینه اش رسید.


پیکر پاکش در تهران به طرز باشکوهی تشیع شد. چندین هزار نفر از مردم تهران و یاران و همرزمانش حضور داشتند و او که عاشق امام (ره) بود، در حرم مراد و رهبرش آرام گرفت و همانطور که خودش آرزو کرده بود در جایی دفن شد که زیر پای زائران امام خمینی (ره) باشد.

سردار شهید، سیدمحمد صنیع خانی در زمان شهادت ۴۲ سال داشت. دو فرزند پسر به نام‌های سید وحید و سید رضا و یک فرزند دختر بنام خدیجه السادات از ایشان به یادگار مانده است.  

برادر کوچکش، سید محمد حسن، در سال ۱۳۶۱ در جریان عملیات بیت المقدس در فاو به شهادت رسید. وی در زمان شهادت ۱۷ سال داشت و بر اثر اصابت گلوله دشمن بعثی به قلبش شهید شد.

سیده منصوره میره‌ای، مادر مومنه و انقلابی و ولایت مدار شهیدان صنیع خانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به فرزندان شهیدش پیوست.  

این مادر مکرمه شهیدان سادات صنیع خانی  در وصیت نامه اش تاکید نموده است: مراسم‌هایی که برای یادبود من برگزار می‌شود باید پیامش دعوت به تقوای الهی و اخلاق اسلامی، تذکر سفر سخت آخرت، حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار