رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

اراک چهارمین شهر آلوده کشور در سالجاری است/ تشریح آخرین وضعیت طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک

محرابیان گفت: شهر اراک در سال جاری ۷۷ روز ناسالم را تجربه کرده در حالی که تعداد روزهای آلوده این شهر در مدت مشابه سال گذشته ۶۶ روز بوده و بیشترین روزهای ناسالم در تیرماه سال جاری تجربه کرده است که علت این امر خشکسالی و وزش باد است.
کد خبر: ۹۴۵۶۸۶۴
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی، علیرضا محرابیان رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی گفت: شهر اراک در سال جاری ۷۷ روز ناسالم را تجربه کرده در حالی که تعداد روزهای آلوده این شهر در مدت مشابه سال گذشته ۶۶ روز بوده و بیشترین روزهای ناسالم در تیرماه سال جاری تجربه کرده است که علت این امر خشکسالی و وزش باد است.

وی افزود: با توجه به نتایج آزمایشگاهی آلاینده مسئول روزهای ناسالم اراک ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است و البته روزهایی به شکل لحظه ای شاهد آلودگی ازون در اراک و شازند بوده ایم.

محرابیان ادامه داد: همچنین میزان ناکس تولیدی توسط پالایشگاه شازند در سال گذشته ۹۲۰۷ تن، پتروشیمی ۳۵۲۳ تن و نیروگاه شازند نیز ۲۰ هزار و ۱۳۶ تن بوده است و در حال حاضر اراک چهارمین شهر آلوده کشور به شمار می رود.

وی بیان کرد: سال ۱۳۹۳ بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مدنظر قرار گرفت و دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مجری کار انتخاب شد اما به دلیل اینکه پیشرفتی در کار مطالعاتی از سوی دانشگاه انجام نگرفت خلع ید شد، مجددا سال ۱۳۹۵ مجری جدید انتخاب شد و کار از سال ۱۳۹۶ رسما آغاز شد.

رییس امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۳۹۷ گزارش اولیه توسط مجری ارائه شد و دانشگاه اراک به عنوان ناظر بر مجری ایراداتی را به گزارش وارد کرد و مجددا روند مطالعات آغاز شد و دانشگاه علم و صنعت نیز به پروژه بروزرسانی طرح جامع اضافه شد.

وی افزود: در  سال ۱۳۹۹ با توجه به ایرادات وارده از سوی دانشگاه تهران به طرح، نسبت به رفع ایرادات توسط مجری اقدام و پس از رفع آنها، مجری طرح را در ۱۳ فصل ارائه داد و مورد تایید ناظر قرار گرفت.

محرابیان خاطر نشان کرد: در نهایت طرح نهایی و سیاهه انتشار در اوایل سال بررسی شد و راهکارها طی ۲۵ بند تایید شد. در پایان ۴ بند توسط دفتر فنی استانداری مرکزی به ۲۵ بند مذکور اضافه شد و ۲۹ بند در قالب طرح بروزرسانی شده جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک به محیط زیست ابلاغ شد.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار