خبرهای داغ:
رهبر معظم انقلاب:

کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است/ نظام اسلامی در جایی بر پا شده است که نقطه امید آمریکا در منطقه بود

رهبر معظم انقلاب فرمودند نظام اسلامی در جایی بر پا شده است که نقطه امید آمریکا در منطقه بود،کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است. یعنی وضع نظامی کشور و امنیتی که از این ناحیه بوجود می‌آید موجب می‌شود نگرانی از این بابت نباشد.
کد خبر: ۹۴۵۷۸۳۲
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

آغاز آئین تجلیل و تکریم سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس در محضر رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس و همزمان با آئین تجلیل و تکریم سراسری یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم ایراد سخنرانی فرمودند که به بخش هایی از این سخنرانی اشاره می شود:

رهبر معظم انقلاب فرمودند: این جلسه یکی از بهترین و مفیدترین جلساتی است که در این حسینیه منتسب به امام بزرگوار تشکیل می‌شود، تجلیل از پیشکسوتان وظیفه همه است، پیشکسوت در هر رشته‌ای برای علاقه‌مندان به آن رشته محترم است، دفاع‌ مقدس دوران پر هیجان و پر معنایی است.

ایشان تأکید کردند: پیشکسوتان در دفاع‌ مقدس قطعا باید مورد توجه، احترام و اهتمام قرار بگیرند، بنده مراتب احترام خودم را به شما پیشکسوتان عزیز در دفاع‌ مقدس؛ چه کسانی که اینجا حضور دارید و چه کسانی که در مراکز استان‌ها حضور دارند، عرض می‌کنم، پیشکسوتان مصداق بارز السابقون .... هستند؛ یعنی کسانی که زودتر از دیگران نیاز کشور را شناختند.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تمجید از پیشکسوتان وظیفه همه ما است، افزودند: سی و چند سال از پایان دفاع مقدس می‌گذرد، در واقع جمع‌بندی حوادث را هر مقدار که از آن دوران می‌گذرد، بهتر می‌توان انجام داد، شما وقتی در بحبوحه دفاع‌ مقدس مشغول تلاش بودید، قطعا نمی‌توانستید، مانند امروز ابعاد این حادثه را ببینید و خصوصیات و عمق آن را ببینید، اما امروز می‌توانید عمق دفاع مقدس را ببیند. اگر کارهایی که سردار باقری فرمودند به خوبی انجام شود، معرفت نسبت به دفاع مقدس بیشتر خواهد شد.

فرمانده معظم کل قوا تصریح کردند: کارهایی که در زمینه دفاع مقدس باید انجام شود و روایت این واقعه مهم در گذشته عرایض مفصلی را گفتم. باید توجه شود که این مسئله اساسی است. نسل جدید خیلی از مسائل دفاع مقدس را نمی‌دانند. عرض من این است که ما در دل این حادثه بودیم و باید کاری کنیم که نسل امروز همینطور باید این حادثه را بشناسد و این را بداند و این توقعی است که من از خودم و دیگران دارم.

ایشان با تأکید بر اینکه می خواهم حقایق دفاع مقدس به گوش جوانان برشد، اضافه کردند: من تا حدودی با جوانان مرتبط هستم و گاهی سئوالی می‌شود و حرفی زده می‌شود و می‌بینم که خیلی از چیزها را نمی‌دانند و اطلاع ندارند. می‌خواهم حقایق دفاع مقدس به گوش آن‌ها برسد. حقایقی که درباره جنگ و دفاع مقدس که ما به آن توجه داریم و امروز این حقایق فقط یک ادعا نیست. آن روز ادعا می‌کردیم که همه قدرت ها با ما می جنگیدند. اما امروز آنها خودشان اسناد و مدارک ما را منتشر می‌کنند. آن حقایقی که عرض می‌کنیم همین است.

ایشان افزودند:حمله نظامی به کشور بعد از انقلاب غیرمنتظره نبود. چرا؟ بخاطر اینکه حمله را صدام کرد اما پشت سر صدام بیشتر استکبار جهانی قرار داشت و در کفه دیگر شوری سابق بود. همه آنها او را تشویق کردند که این کار را بکند. چراغ سبز به او نشان دادند و به او قول دادند که از او پشتیبانی می کنند که کردند. آن طرف جنگ استکبار جهانی بود.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: حمله آنها به نظام انقلابی امری طبیعی بود. زیرا آن‌ها از انقلاب به شدت عصبانی بودند. این انقلاب کارهایی را انجام داد که شاید خیلی از ماها متوجه ابعاد آن نبودیم.

فرمانده معظم کل قوا  فرمودند:حالا یک عده‌ای شروع می‌کنند به تبلیغات که چرا جنگ کردید با عراق؟ انگار که ما لشکرکشی کردیم عراق را فتح کنیم. یا چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ را ادامه دادید؟ اما از یک طرف به دلیل حادثه تلخی که در حمله آخر اتفاق افتاد امام قطعنامه 598 را قبول کردند. بعد از آن که ما قطعنامه ۵۵۹ را قبول کردیم، عراق مجددا به ما حمله کرد و تا پادگان حمید آمد و داخل کشور شد. بعد که نیروهای ما از همه جای کشور هجوم آوردند و در دهان مهاجمین زدند قضیه مرصاد شروع شد.

ایشان افزودند: آن روزی که خرمشهر در بیت المقدس فتح شد، بخش عمده‌ای از زمین‌های ما در دستان دشمن بود. اینگونه حرف زدن و بی‌مسئولیت اظهار نظر کردن و مسئله یک سیاست راهبری دشمن نظام سلطه بود. آنها بایستی ملت ایران را به زانو درمی‌آوردند، باید نظام را به خاک سیاه می‌نشاندند و خواسته آن‌ها این بود.

رهبر معظم انقلاب بیان کردند:حقیقت دوم این است که قدرت انقلاب و اقتدار عظیم و جوشان انقلاب و رهبری امام که عنصر بسیار مهم و مؤثری بود و خصوصیات برجسته ملت ایران این سه عنصر موجحب شد که این تهدید به فرصت تبدیل شود. جنگ حادثه تلخی است اما فوران انقلاب و قدرت انقلاب و رهبری امام و خصوصیات ملت ایران توانست این تهدید بزرگ را به فرصت بزرگ تبدیل کند. این یکی از فصل‌های شورانگیز دفاع مقدس است.

ایشان تأکید کردند: اتفاقاتی که در دوران دفاع مقدس افتاد برای اکثر مردم ناشناخته است. هدف‌های جنگ چی بود و چرا به ما حمله شد؟ در وهله اول هدف اول تجزیه کشور و جدا کردن بخش مهمی از کشور به نام خوزرستان بود. اما مردم خوزستان و اعراب خوزستان علی‌رغم هجوم دشمن بهترین دفاع‌ها را خودشان انجام دادند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: در آن برهه در دنیا دولت‌ها و ملت‌ها یا وابسته به این جناح بودند و یا وابسته به آن جناح بود، کسی که متکی به نظام غربی بود، با اتکا به نظام غربی می‌توانست علیه نظام شرقی حرف بزند که عکس این موضوع هم رخ می‌داد. اما اینکه یک ملتی در مقابل مجموعه امپراطوری نظام سلطه بایستد و حرف خودش را بزند برای آنها (نظام سلطه) قابل قبول نبود.

ایشان افزودند: اینکه یک ملتی از آمریکا نترسد و حرف خودش را بزند برای آمریکایی‌ها قابل قبول نبود، نظامی اسلامی در جایی بر پا شده است که نقطه امید آمریکا در منطقه بود، نگاهی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها، به خصوص برخی از مسئولان غربی داشتند همراه با خاطرجمعی و بدون واهمه بود، حالا در این شرایط انقلابی به وقوع بپیوندد و ملت ایران را از صفر به صد برساند برای آمریکایی‌ها قابل قبول نبود.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: بنابراین درصدد شدند ضرباتی بزنند که البته ضرباتی هم زدند ولی به جایی نرسید، بنابراین روی به ایجاد جنگ نظامی آوردند که به‌طور طبیعی باید از طرف یک همسایه انجام می‌شد، که بر این اساس یک فرد دیوانه قدرت و جاه‌طلب را وادار به جنگ با ایران کردند.

ایشان افزودند: البته در میان ما و مجموعه انقلابیون حدس‌هایی زده می‌شد، من که در وزارت دفاع بودم دوستان مجرب در امور نظامی حدس‌هایی می‌زدند، لکن مجموعه انقلابیون تصور نمی‌کردند که یک حمله همه‌جانبه اتفاق بیفتد، اما افراد مجرب‌تر از ما می‌فهمیدند که چنین اتفاق رخ می‌دهد، آن زمان رئیس جمهور گینه که چند بار به ایران آمده بود به صورت خصوصی در زمان ریاست جمهوری بنده به من گفت شما بدانید این جنگ برای نابودی شما خواهد بود، زیرا اگر هر انقلابی را نتوانند ساقط کنند از طرق جنگ وارد می‌شوند.

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه  هدف از جنگ این بود انقلاب اسلامی را نابود کنند، فرمودند: می‌خواستند صدای ملت ایران را در گلو خفه کنند؛ زیرا ملت ایران حرف جدید و نوی داشت، جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی حرف جدیدی به حساب می‌آمد و یک سبک جدید برای ملت‌ها بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند این پیام که پیام مقاومت و مقابله با ظلم است به گوش جهان نرسد.

ایشان افزودند: این ملت (ملت ایران) توانسته بود به یک رژیم فاسد و وابسته پایان دهد علاوه براین توانسته بود یک قدرتی مثل آمریکا را تحقیر کند بر این اساس می‌خواستند به ملت‌های دیگر بگویند اگر علیه آمریکا قیام کنید، سرکوب می‌شوید، اما پاسخ ملت ایران چه بود؟ ملت ایران همه این اهداف را خنثی کرد و خود را بالا کشید.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: وقتی می‌گوییم دفاع‌مقدس یک فصل شورانگیز و دل انگیز است از این جهت است، اولاً مردم بخش‌هایی که دشمنان می‌خواستند از کشور جدا کنند، مردم آن بخش‌ها خودشان در مقابل دشمنان ایستادند و بهانه هم زبان بودن نتوانست کاری را از پیش ببرد من خود در روستایی در اهواز عبور می‌کردم که افراد آن روستا با دیدن ما اشک شوق می‌ریختند.

ایشان تصریح کردند: این مردم با دشمنان همراهی نکردند و وسوسه‌های دشمنان کار ساز نبود؛ البته دشمنان عناصری هم در ایران داشتند، ولی در نهایت نتواستند کاری از پیش ببرند، دفاع مقدس شد بنیاد عقاید ملت ایران، دفاع مقدس عرصه‌ای شد برای بروز بهترین سجایای ملت ایران این گذشت‌ها و فداکاری‌ها در دفاع مقدس بروز کرد.

رهبر معظم انقلاب افزودند: این گذشت‌ها، این مجاهدت‌ها و دین باوری‌ها را چه کسی تصور می‌کرد؟ خانواده‌هایی که فرزندان خودشان را با طوع و رغبت به عرصه دفاع مقدس فرستادند و احتمال می‌دادند که کشته شوند؛ اما از سراسر کشور فرستادند؛ پدر و مادر‌های پرگذشت و همسران فداکار و همه کشور شد، عمق دفاعی جبهه‌ها. صف اول جبهه‌ها جنوب و غرب کشور بود، اما همه کشور عمق دفاعی این صف اول بود. چه آن‌هایی که رفتند و چه آن‌هایی که پشتبانی کردند چه آن‌هایی که نشستند مبنای دینی جنگ را مشخص کردند همه پشتیبانی کردند و این از خصوصیات برجسته ملت ایران بود.

ایشان تأکید کردند: مردم به دو قسمت تقسیم شده بودند و داخل خانواده‌ها اختلاف بود. دفاع مقدس آمد و مردم را یکپارچه و متحد کرد. همه کشور پشت دفاع مقدس یکپارچه بود. اما همه مردم در خدمت دفاع مقدس شدند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: هنگامی که جنگ شروع شد ارتش ضربه خورده بود. از قبل از انقلاب هم ضربه خورده بود. دفاع مقدس توانست از طرفی آزمون وفاداری ارتش به نظام مقدس باشد. از یک طرف سپاه به‌عنوان یک حقیقت طلوع کرد. اگر دفاع مقدس نبود، ممکن بود حتی جسم و پیکره سپاه هم باقی نماند. محبوبیت نیرو‌های مسلح افزایش پیدا کرد. مردم وقتی به نیرو‌های مسلح علاقه پیدا می‌کنند احساس امنیت در کشور ایجاد می‌شود. این موضوع خیلی مهم است.

ایشان افزودند: این مأموریت و این اقتدار تا وقتی است که نیرو‌های مسلح حرکت پیش رونده خودشان را با همان شتابی که دارند حفظ کنند؛ یعنی باید از دوستان عقب نمانند. نیرو‌های ما در بخش‌ها و سازمان‌های مختلف پیشرفت خیلی خوبی دارند.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: امروز خوشبختانه کشور به مرحله بازدارندگی رسیده است. یعنی وضع نظامی کشور و امنیتی که از این ناحیه بوجود می‌آید موجب می‌شود نگرانی از این بابت نباشد. تدبیر و عقلانیت در مجموعه حرکات هشت ساله نیرو‌های مسلح وجود داشت. وقتی آدم نگاه می‌کند آن حرکت و واکنشی که در عملیات فتح المبین بود در کتاب‌ها قابل تدریس است. طراحی آن هم که عمل آن جداگانه است.

ایشان افزودند: در عملیات بیت المقدس دشمن در غرب ما بود و منطقه جنوب اهواز را مثلا گرفته بود. ما باید از شمال به جنوب می‌آمدیم و با آن‌ها برخورد می‌کردیم. اما طراحان در ستاد‌های عملیاتی به راه جدید دست پیدا کردند و از طرف شرق رفتند و دشمن را محاصره کردند. دشمن وقتی احساس کرد اینطور مورد هجوم قرار گرفته از منطقه خارج شد.

مقام معظم رهبری فرمودند:در بسیاری از مناطق عملیاتی ما نظایر این را می‌شود، دید. هم در غرب و هم در جنوب اینگونه است. یا همان مسئله والفجر ۸ و عبور از اروند و یا عملیات بسیار مهم خیبر، قضایایی بود که کمتر همانند آن را انسان مشاهده می‌کند.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: مسئله دیگر که آن هم جزو مصادیق تبدیل تهدید به فرصت هست، این است که دفاع مقدس یک اصل را برای ملت ایران ثابت کرد و آن این است که صیانت و بازدارندگی کشور از دشمن با مقاومت به دست می‌آید نه تسلیم. همان روز‌ها هم کسانی بودند که معتقد به تسلیم بودند. منتهی با شکل‌های مختلف که معنا و باطن آن تسلیم بود. در مجموع دفاع مقدس ملت فهمید پیروزی با مقاومت به دست می‌آید نه با تسلیم.

ایشان افزودند: موضع کشور در بسیاری از مسائل جاری موضع ایستادگی است و موضع اقدام و پیشرفت است نه موضع تسلیم، این موضع‌گیری در دفاع‌ مقدس موجب شد که هم اطمنیان و اعتماد به‌نفس داخلی به وجود بیاید؛ یعنی در داخل سیاسیون کشور اعتماد به نفسی پیدا کنند و در همه قضایای گوناگونی که در کشور به وجود می‌آید خودباوری داشته باشند و هم به دشمن یاد داد که در محاسبات خودش بیشتر دقت کنند.

مقام معظم رهبری تأکید کردند: نیروهای سیاسی و نظامی توانستند در بسیاری از مقاطع دشمن را ناکام بگذارند، دشمن طرح خاورمیانه جدید را آورد، ناکام ماند، دشمن تهدید دریایی و هوایی را مطرح کرد که ناکام ماند، مقاومت راه اصلی و مهم صیانت کشور است.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: یک حقیقت دیگری که وجود دارد، موضوع روایت درست جنگ است که من بار‌ها بر آن تأکید کرده‌ام این فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده است، فعالیت‌های بسیار خوبی است. آن چه که تا کنون انجام شده زیرساخت است؛ اما باید خروجی کار‌ها را مشاهده کنیم و آن وقتی احساس رضایت کنیم که نوجوان دبیرستانی با همان چشم به دفاع‌ مقدس نگاه کند که شما نگاه می‌کنید و همان برداشت را از دفاع مقدس داشته باشند که شما دارید.

ایشان افزودند: اگر این چنین شد، موفقیت در میدان‌های گوناگون حتمی است؛ به طور مثال ماجراهای مهم دوران دفاع‌ مقدس یک جوانی مانند شهید حججی و امثال او را وارد میدان می‌کند با همان شهامت و شجاعت می‌رود و مجاهددت می‌کند و به شهادت می رسد، دشمن البته سعی بر این دارد که نقطه مقابل حقیقت عمل کند و اگر یک ایراد کوچکی وجود داشته باشد آن را بزرگ می‌کند.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: کار فرهنگی و رسانه‌ای دشمن با شدت تمام انجام می‌شود، دشمنان سعی می‌کنند با فعالیت رسانه‌ای هیبت استکبار را به رخ جوانان ما بکشند و بدی‌ها را ترویج کنند، دشمنان می‌خواهند مردم را بترسانند وقتی که دشمن در چشم مخاطبین ملت‌هایی مانند ملت ما جلوه می‌کند و هیبت و دروغ دشمن اثر‌گذار است، نتیجه‌اش در میدان سیاسی ترس و در میدان فرهنگی خضوع در مقابل دشمن است.

ایشان فرمودند: سعی شود روایات صحیح از دفاع مقدس داشته باشیم که البته تلاش‌هایی تا کنون صورت گرفته است و عزیرانی شروع به ساخت فیلم کرده‌اند، به هر حال امیدواریم خداوند به شما توفیق دهد تا بتوانید آن چیزی که بر عهده شما است را به خوبی انجام دهید بنده مجدد ارادت و احترام خود را به شما پیشکسوتان عرض می‌کنم.

گفتنی است، سردار صادق آهنگران در محضر فرمانده معظم کل قوا مدیحه سرایی کرد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این مراسم در محضر مقام معظم رهبری  ابعاد این آئین، دفاع مقدس را بیان کرد.

پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در اقصی نقاط کشور از طریق ارتباط تصویری با مراکز استان‌ها نیز در این دیدار حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار