خبرهای داغ:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین؛  

آمادگی اوقاف استان جهت سرمایه گذاری در ایجاد مرکز نوآوری کشاورزی قزوین

حجت الاسلام مجیدی عنوان کرد: اداره کل اوقاف استان آمادگی دارد در حوزه امور دانش بنیان سرمایه گذاری نماید و در نشستی که با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، در راستای مشارکت در راه اندازی «اولین مرکز نوآوری کشاورزی» در قزوین اعلام آمادگی کردیم.
کد خبر: ۹۴۵۹۶۰۶
|
۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین، با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل استان برگزار شد. 

حجت الاسلام سید مصطفی مجیدی در این مراسم بیان کرد: وقف از اموری است که قبل از اسلام بین جوامع بشری و بین پیروان همه ادیان متداول بود. بعد از ظهور اسلام این سنت توسط پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) پایه‌گذاری شد و مردم را به این امر تشویق و ترغیب می‌کردند که در راستای آن موقوفات بسیاری بر جای مانده است.

وی گفت: در قرآن کریم کلمه وقف نیامده، اما عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان ذکر شده که هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند. احادیث بسیاری به استحباب وقف اشاره کرده و احکام آن‌را شرح داده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: وقف، آثار تربیتی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد و یکی از مباحث فقهی است که در کتب فقهی به‌طور مفصل درباره انواع وقف، شرایط صحت و احکام مربوط به آن، بحث شده است.

این مسوول اضافه کرد: در استان قزوین ۸۱۴ موقوفه داریم که حدود ۵۰۸ موقوفه مربوط به بعد از سال ۵۷ و ۳۰۴ موقوفه مربوط به قبل از انقلاب محسوب می شود.

حجت الاسلام مجیدی با اشاره به هفته وقف و برنامه های این هفته عنوان کرد: در بحث تبدیل به احسن، آنچه در استان قزوین پیگیری کردیم، بعد از انقلاب اسلامی و بر اساس فتوای علمای اراضی وقف عرصه اش به وقف بازگشت و کمتر از سیزده درصد ساکنین استان موقوفات حقوق موقوفه را یکبار تمکین کرده اند.

وی افزود: درخواست ما از نماینده ولی فقیه در اوقاف و رییس سازمان اوقاف این است که در قزوین چنین مواردی یکجا تبدیل به احسن شود. شکل تبدیل به احسن امروز تبدیل به احسن یکجای پلاک است. اما موضوع قابل توجه این است که کسانی تریبون داری موقوفه را دارند که هیچ ارتباطی با وقف نداشته و حتی یک متر اراضی موقوفه ندارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه با بیان روزشمار دهه وقف سال جاری تصریح کرد: بر این اساس، دهه وقف سال ۱۴۰۱ از روز شنبه دوم مهر ماه مصادف با بیست و هفتم ماه صفر آغاز شد و تا روز دوشنبه یازدهم مهر ماه مصادف با ششم ماه ربیع‌الاول ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام مجیدی در ادامه اضافه کرد: روزشمار دهه وقف سال ۱۴۰۱ شامل

شنبه ۲ مهر ماه همزمان با روز وقف؛ وقف، نقش رسانه در توسعه موقوفات و تکریم واقفین، یکشنبه ۳ مهر ماه همزمان با شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن (ع): وقف، ترویج معارف قرآن، عترت و مهدویت، دوشنبه ۴ مهر ماه؛ وقف، تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، سه‌شنبه ۵ مهر ماه همزمان با شهادت امام رضا (ع)؛ وقف، امامزادگان، فرهنگ زیارت، چهارشنبه ۶ مهر ماه همزمان با آغاز ربیع‌الاول؛ وقف، جهاد تبیین و نقش نظام اسلامی در صیانت از موقوفات می باشد.

وی اضافه کرد: همچنین پنجشنبه ۷ مهر ماه؛ وقف، سبک زندگی اسلامی و تحکیم بنیان خانواده، جمعه ۸ مهر ماه؛ وقف، نقش مردم در مدیریت و احیاء موقوفات و بقاع متبرکه، شنبه ۹ مهر ماه؛ وقف، خدمات بهداشتی درمانی و گسترش سلامت جامعه، یکشنبه ۱۰ مهر ماه؛ وقف، خدمات فرهنگی اجتماعی به جوامع بشری، دوشنبه ۱۱ مهر ماه؛ وقف، موسسات خیریه، توسعه مشارکت‌های مردمی می باشد.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: برگزاری مراسم چات ویژه ایام وفات پیامبر مهربانی و امام حسن مجتبی و امام رضا(ع)، دسته عزاداری، سرکشی از خانواده واقفین و خانواده شهدا، توزیع بسته های مهر تحصیلی، حمایت درمانی ویزیت رایگان و ارایه دارو، اهدای جهیزیه صد سری بسته جهیزیه آماده شده هر سری حداقل با اعتبار چهل میلیون تومان بخشی از فعالیت های انجام شده در این ایام است.

حجت الاسلام مجیدی یادآور شد: حمایت از ۴۸۰ مسجد و هیات مذهبی در استان بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان از قبل طرح شمیم حسینی، برپایی موکب های اربعین در داخل استان و در شهرهای نجف و کربلا، دو‌ موکب در کربلا و نجف، اعزام ۳۴۱ مبلغ در طول سال به مناطق مختلف استان، برگزاری طرح بصیرت عاشورایی، حمایت از حوزه های علمیه، اعزام چهل پرستار مدافعان سلامت و

۱۰ طلبه جهادی دخیل در کرونا به مشهد مقدس از اقدامات انجام شده طی یکسال اخیر توسط اداره کل اوقاف استان قزوین می باشد.

وی ادامه داد: حمایت از مددجویان بهزیستی، توزیع ۱۴۰۰ بسته حمایتی به ارزش ۵۶۰ میلیون تومان، طبخ و توزیع ۶۵ هزار پرس طعام گرم بخش دیگری از فعالیت اوقاف است .

در ادامه حجت الاسلام مجیدی از ایجاد ده وقف جدید در استان خبر داد که سه وقف به صورت کروهی بوده و هفت وقف به صورت انفرادی است.

مدیرکل اوقاف استان قزوین با اشاره به برگزاری چهل و پنجمین مسابقات قرآنی در مرحله استانی عنوان کرد: استان قزوین در آذرماه سال جاری میزبان مسابقات کشوری بخش نغمات دینی می باشد و لذا در این زمینه نیازمند ظرفیت سازی رسانه در نشر فرهنگ قرآنی و نیز جذب حمایت مالی مردم در حوزه قرآن هستیم.

وی افزود: چند پروژه شاخص در آموزه وقف داریم. در بحث توسعه و نوسازی در شش ماهه اول سال پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع، ۱۶۵۰ متر مقاوم سازی، در بحث اطلاعات توصیفی ثبت ۹۰۰ جی آی اس، در بحث شاخص های ساخت و ساز و سرمایه گذاری بقاع متبرکه تکمیل سرداب امامزاده حسین، تکمیل گنبد امامزاده حسین تا سه ماه آینده، مرمت بقعه چهارانبیا، افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در بیدستان و بخش مختار زعفران، بخشی از اقدامات این اداره کل است.

حجت الاسلام مجیدی اضافه کرد: همچنین راه اندازی باغ پنج هکتاری انگور، راه اندازی دامداری مولد با یازده میلیارد و دویست میلیون تومان اعتبار و اشتغال مستقیم ۶ نفر، احداث مرکز تجاری مسکونی محمدیه با پیشرفت پنجاه درصدی، احداث مرکز تجاری مسکونی محمدعلی امینی با هفتاد درصد پیشرفت از دیگر اقدامات و پروژه های در حال تکمیل اداره کل اوقاف استان قزوین است. همچنین پروژه در دست اقدام این اداره کل، باغ کشبافت گلابی است.

وی تصریح کرد: در حوزه امور دانش بنیان آماده سرمایه گذاری هستیم و در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی اعلام آمادگی کردیم در راه اندازی «اولین مرکز نوآوری کشاورزی» در قزوین مشارکت کنیم.

مدیرکل اوقاف استان بیان کرد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن دو طرح بزرگ و مهم را در ۳ هزار هکتار زمین عملیاتی خواهیم کرد که ساخت واحدهای مسکونی ویلایی و آپارتمانی در دستور کار قرار می گیرد.

حجت الاسلام مجیدی در پایان گفت: در اجرای این طرح که امیدواریم تا پایان سال وارد فاز عملیاتی شود آمادگی داریم تعاونی های مسکن کارمندی و مطبوعات را نیز از خدمات اوقاف برخوردار کنیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها