خبرهای داغ:
تبریز- فراخوان سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج منتشر و میثم حبیبی به عنوان دبیر جشنواره استانی تئاتر بسیج آذربایجان شرقی معرفی شد.
کد خبر: ۹۴۶۰۹۷۶
|
۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، دبیر سیزدهم جشنواره تئاتر بسیج آذربایجان شرقی گفت: چندین ماه است در تلاشیم تا بتوانیم اعتبارات لازم را برای برگزاری جشنواره استانی تئاتر جذب کنیم اما تاکنون تحقّق پیدا نکرده است.

میثم حبیبی تشریح کرد: جریان بسیج مجموعه‌ایست با نیروی مردمی و ردیف بودجه برای بسترسازی اعتبارات وجود ندارد.در خصوص مساعدت و مشارکت معمولاً ارگان‌های فرهنگی تنها می‌توانند بخشی از اعتبار مالی فعالیت‌های مجموعه خود را تأمین کنند، بنابراین امکان فراهم نمودن تخصیص اعتبار به این امر را ندارند.

وی ادامه داد: همسو بودن برخی از جشنواره‌های استانی و سراسری سبب شده در سال‌های اخیر تئاتر بسیج نسبت به دیگر جشنواره‌ها کمرنگ‌تر بشود و این به ضرر جریان بسیج بوده و بلکه برخلاف مفهوم جمله مقام معظم رهبری که می‌فرمایند:[بسیج، در واقع عبارت است از همه ملت...فکری بکنید که این حضور همگانی تأمین بشود].

حبیبی اضافه کرد: هنرمندان تئاتری از ابتدا پای کار بودند و همواره با هزینه‌های حداقلی و شاید بدون هیچ کمک هزینه‌ای برای جشنواره‌ها و اجراهای عمومی عرق غیرت ریخته و با افتخار تولید اثر نموده‌اند، و این یعنی مصداق بسیجی‌وار کار کردن؛ و اکنون می‌بایست با سپری شدن آن تجربیات و سنوات گذشته نسبت به بودجه‌بندی اینگونه رویدادها مسئولین امر اهتمام ویژه‌تری داشته باشند، تا در تولیدات شاهد کیفی و کمّی آثار شویم.
میثم حبیبی افزود: در این دوره با توجه به محدودیت‌های اجرایی تلاش خواهیم کرد جشنواره را با رویکرد طرح حمایتی از دو اثر در بخش نمایش‌های صحنه‌ای و دو اثر در بخش نمایش‌های محیطی- خیابانی و همچنین یک اثر در بخش نمایش صحنه‌ای و یک اثر در بخش نمایش‌ محیطی-خیابانی با موضوع ایثار مورد حمایت قرار بگیرند و ضمن معرفی به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج، کمک هزینه جهت اجرای عمومی آن‌ گروه‌ها تعلق پیدا کند.

دبیر جشنواره تئاتر بسیج استان ادامه داد: نحوه ارسال آثار از طریق فیلم نمایش بوده و با ارسال آن به دبیرخانه ضمن طی مرحله بازبینی، گروه‌‌‌های راه‌یافته با همان فیلم نمایش‌ها مرحله داوری را سپری خواهند کرد.

حبیبی تشریح کرد: امّا درصورت دریافت اعتبارات لازم و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی 5 گروه در هر دو بخش با انتخاب هیئت بازبینی بصورت حضوری و با شرکت تماشاگران به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر این جشنواره در پایان افزود:امیدواریم با روشن نگه داشتن شمع کم‌سو و قوّت دادن به جان نهیف تئاتر توسط نیروی مردمی که واژه ی بسیج به واقع زینت‌بخش آن بوده، همواره عبارت تئاتر برای همه به قوام خود باقی ماند.

اولویت های موضوعی و ساختاری بشرح زیر است:
* بازتاب فعالیت‌های بسیج در امور اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و هنری
* توجه ویژه به حضور مؤثر و کارآمد بسیج در اردوهای جهادی و رفع محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور و حضور مؤثر و امدادرسانی در بلایای طبیعی
* انعکاس حضور موفق بسیج مردمی در کنترل و مهار ویروس کووید 19 و تجلی کمک به کادر درمان کشور
* معرفی چهره‌های شاخص بسیج در عرصه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی با رویکرد برجسته‌سازی عناصر مؤثر استانی
* تبیین مؤلفه‌ها و رویکرد بسیج در برابر هجمه‌های فرهنگی و نظامی با توجه ویژه به فضای سایبرنتیک و کارکردهای مثبت و منفی شبکه‌های مجازی
* توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش مؤثر جوانان و نیروهای مخلص و متعهد انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی
* تبیین مواضع اصولی بسیج به‌عنوان نیروی مردمی انقلاب در برابر تهدیدها و هجمه‌های نظام سلطه
* پرتره‌نگاری شهدای شاخص استان به‌عنوان الگو و اسوه
* توجه و اهتمام ویژه بر اهمیت خانواده، فرهنگ‌سازی ارزش‌ها و سنن بومی
*رویکرد متفاوت بر گونه‌های درام، مخصوصاً نگاه و رویکرد ویژه بر گونه‌ی کمدی

ارسال نظرات