خبرهای داغ:
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد:

۳۹۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی غیرقابل مصرف در اسدآباد از چرخه مصرف انسانی خارج شد

همدان-رئیس اداره دامپزشکی اسدآباد با اشاره به ۳ هزار و ۳۴۶ بازدید انجام شده طی سال جاری گفت: طی این بازدید‌ها ۳ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف با تلاش بازرسان از چرخه مصرف انسانی خارج شد.
کد خبر: ۹۴۶۱۹۰۱
|
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حسین وثوقی‌کیا در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز ملی دامپزشکی و عرض تبریک به سربازان گمنام عرصه سلامت و تلاشگران خدوم این عرصه که در راستای ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی و کارکنان زحتمکش آن با هدف استقرار امنیت غذایی و تأمین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تأمین استاندارد‌های بهداشتی تولیدات دامی و با شعار «دامپزشکی، تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی ایفای نقش می‌کنند.

وی تصریح کرد: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، باتوجه به اینکه شهرستان اسدآباد در سالیان گذشته دارای کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده است، اما خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه و تلاش همکاران و تدابیر مدیرکل و کارشناسان ستادی اداره کل دامپزشکی استان همدان و همچنین حمایت‌های فرمانداری، دادگستری، دادستانی و سایر ادارات ذیربط، بیش از چهار سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان و استان نداشته و همچنین کاهش چشمگیری در بروز کانون بیماری‌های دامی داشته‌ایم.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد با اشاره به کنترل و نظارت بهداشتی مواد خام دامی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳ هزار و ۳۴۶ بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه، بسته‌بندی مواد خام دامی شهرستان صورت گرفته است که حاصل آن بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف با تلاش بازرسان بهداشتی دامپزشکی اسدآباد از چرخه مصرف انسانی خارج شده که مصرف آن می‌توانست سلامت تعداد زیادی از همشهریان را به خطر بیندازد و با خاطیان برخورد قانونی و قضائی بعمل آمده است.

وی با اشاره به میزان مایه‌کوبی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان افزود: پیرو سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه ریشه کنی پنج بیماری مهم دامی شامل تب برفکی، تب مالت، آبله، شاربن و طاعون نشخوارکنندگان دام کوچک، طی ۶ ماهه گذشته بیش از ۷۴۰ هزار و ۲۷۰ سر نوبت سردام علیه انواع بیماری‎های واگیردامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در جمعیت دام روستائی و عشایری شهرستان اسدآباد مایه‌کوبی شده‌اند که این پیشگیری علیه بیماری‌هایی شامل آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز (تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، لمپی اسکین، هاری، PPR و... است.

وثوقی‌کیا برگزاری چهار نوبت اردو‌های جهادی و ارائه خدمات رایگان توسط اکیپ‌های دولتی و خصوصی به مناسبت‌های مختلف در مناطق محروم و عشایری شهرستان را از دیگر برنامه‌های اداره دامپزشکی اسدآباد در ۶ ماهه اول سال و برگزاری میزخدمت در نمازجمعه شهرستان و ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به دامداران و بهره برداران در مناسبات مختلف برشمرد.

وی با تشریح اهمیت کنترل و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و انجام عملیات تست سل و بروسلوز در سطح دامداری‌های صنعتی شهرستان برای تشخیص دو بیماری سل و بروسلوز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۲۴ رأس دام سنگین برای تشخیص بیماری بروسلوز خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی، تعداد ۴۲۳ رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اسدآباد تصریح کرد: باتوجه به بروز خشکسالی و طبق برنامه‌های اداره کل دامپزشکی عملیات سمپاشی علیه بندپایان در روستا‌های پرتراک و پرتردد که سالیان قبل کانون بیماری بوده‌اند و در راستای پیشگیری از بیماری مشترک تب کریمیه کنگو به مساحت ۸۶ هزار مترمربع جایگاه دام و ۲۷ هزار و ۳۰۰ رأس دام سبک و سنگین نیز مورد سمپاشی قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به اقدامات پیشگیرانه، رصد و پایش بیماری واحد‌های پرورشی، روستا‌ها و مناطق حفاظت شده در حال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح شهرستان مشاهده یا گزارش نشده است.

وثوقی‌کیا در پایان ضمن قدردانی از حمایت‌های مسئولین استانی و شهرستانی و همکاران خود در راستای ارتقاء سطح سلامت و امنیت غذایی مردم و حفظ و حراست سرمایه دامی و ارتقاء بهداشت عمومی، از عموم مردم شهرستان اسدآباد خواست در صورت مشاهده تخلف بهداشتی در ارتباط با تولید، توزیع، بسته‌بندی وعرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را از طریق سامانه پیشنهادات و شکایات مردمی ۱۵۱۲ یا شماره تماس ۰۸۱۳۳۱۴۸۰۲۰ به اداره دامپزشکی اسدآباد اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار