خبرهای داغ:
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛
رضایی عنوان کرد: رسالت امروز ما آگاه کردن جامعه با کمک همه رسانه هاست و بایستی یک نهضت سوادآموزی رسانه ای راه بیفتد و واقعیت ها بیان شود.
کد خبر: ۹۴۶۷۲۱۶
|
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱

رسالت امروز، آگاه کردن جامعه با کمک همه رسانه هاست/خلأ محتوای رسانه ای و فضای مجازی باید جبران شود

به گزارش خبرگزاری بسیج، هجدهمین نشست از سلسله نشست های «دفاع همچنان باقیست» و تحلیل رسانه ای حوادث اخیر از سوی بسیج رسانه استان روز پنجشنبه در سالن بهمن حوزه هنری قزوین برگزار شد.

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این نشست اظهارداشت: در دهه های گذشته اگر فقط چند کانال محدود تلویزیونی داشتیم و میانگین تماشای رسانه یک ساعت بود امروز با راه اندازی دهها شبکه میزان استفاده مخاطبان به حدود 7 تا 10 ساعت هم رسیده است.

وی تصریح کرد: در اواخر دهه ۷۰ ماهواره وارد عرصه جوامع شد که کارکرد سرگرمی داشت و در دهه هشتاد میزان استفاده از ماهواره بیشتر شد و با یک تغییر از رویکرد سرگرمی به سمت ابزار سیاسی رسانه ها مواجه شدیم. 

فعالیت ۲۵۰ کانال ماهواره ای علیه نظام اسلامی 

رضایی بیان کرد: با راه اندازی شبکه های «من و تو» و «اینترنشنال» و پخش سریالهایی که خیانت را عادی جلوه می دهند به کانون خانواده آسیب زده اند و با تعدد کانالها همچنان تخریب بنیانهای اعتقادی را نشانه رفته اند.

وی اظهارداشت: امروزه بیش از ۲۵۰ کانال ماهواره ای در جهان علیه ایران فعالیت می کند و خیلی هم متنوع شده و شبکه هایی برای اقوام و اقلیت های مذهبی از جمله کرد، بلوچ، عرب، ترک، شیعه و سنی برنامه دارند و همه نوع طراحی شده و با ورزش و فیلم و سرگرمی با نظام اسلامی مخالفت می کنند و می خواهند شما به سراغ رسانه خودی نروید.

رئیس کمیته جنگ نرم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این میزان سرمایه گذاری دشمن که علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته اگر علیه روسیه و چین بود از پا در آمده بود و این سرمایه گذاری در فضای مجازی چند برابر شده است.

وی اظهارداشت: برای «وایرال» کردن فیلم های ماهواره ها و رساندن ابزار فیلتر شکن و فعال کردن اینترنت میلیون ها دلار هزینه می کنند و موثر هم بوده اند و حتی افراد خودشان را در کشورها بعنوان رئیس جمهور سر کار می آورند.

رضایی بیان کرد: برای استکبار هیچ فرقی نمی کند که یک روحانی در ایران سر کار باشد یا فردی دیگر به شرطی که در سیاست های منطقه ای همراه آنها باشیم در این صورت کاری با ما نخواهند داشت.

وی یادآورشد: اگر سیاست مداران یک کشور با آمریکا کنار بیایند هر میزان ضد زن و آزادی باشند ولی در مسیر اهدافشان حرکت کنند مورد حمایت هم قرار می گیرند و نمونه بارز آن را در حمایت استکبار از کشورهای دیکتاتوری بسادگی می بینیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در این سالها هر چقدر دشمنان پیشروی و سرمایه گذاری کردند ما عقب ماندیم و در تولید محتوای رسانه ای و فضای مجازی خیلی ضعیف عمل کردیم که باید جبران شود.

وی اضافه کرد: وقتی یک دانش آموز ساعتها از محتوای فضای مجازی خارجی استفاده می کند حتما تاثیر می گیرد البته نباید به لایه های اقتصادی و معیشتی در حوادث اخیر بی توجه بود اما دانش آموزی که کشف حجاب می کند حتما به دلیل معیشت و بیکاری این ناهنجاری را مرتکب نشده است.

این مدرس دانشگاه اظهارداشت: باید در جاهای دیگری دنبال ریشه حوادث باشیم و بدانیم برخی از جوانان و نوجوانان گاهی در ذهن خود این حرکت هنجارشکن کشف حجاب را یک قهرمانی می داند و از پیامدهای آن بی اطلاع است.

رضایی گفت: ما بعنوان دولت جمهوری اسلامی گاهی سرویس هایی به دیگران دادیم و برای خود بن بست درست کردیم و آنها سالها سرمایه گذاری کرده و ما عقب نشینی کردیم و امروز صداو سیما یک سریال مخاطب پسند ندارد که مردم آن را تماشا کنند و الگو بگیرند و آرام شوند.

این نماینده مجلس اظهارداشت: توان فرهنگی ما در مقابل دشمنان شاید هیچ است و همانگونه که رهبری فرمودند فرهنگ مظلوم است و در رسانه و در مجلس هم خوب عمل نکردیم و عقب ماندیم.

وی بیان کرد: علیرغم انتقادهایی که عبه ملکرد رسانه ملی وارد است باید ببینیم در عرصه رسانه چه باید کرد و در شرایطی که بودجه صدا و سیما از یک کانال اینترنشنال کمتر است و البته بدنه سنگین اداری هم دارد و یا رسانه های دیگر که مشکلات جدی مالی دارند چگونه می توان انتظار داشت در مقابل رسانه های میلیاردی موثر عمل کنند.

رضایی گفت: در سباست گذاری و مدیریت هم اشکال داریم و دستگاه های فرهنگی در کمترین هزینه خود مانده اند در حالی که رسانه خارجی برای یک‌مصاحبه با کارشناس ۵۰۰ دلار پرداخت می کند و انگیزه کار را بالا برده اند.

وی اظهارداشت: امروزه به شبکه اینترنشنال بیش از ۹ ماهواره جهانی خدمات می دهند و شعارهای آزادی خنده دار و مسخره است زیرا در آمریکا با این همه ادعا اکانت توییتر رئیس جمهور بسته می شود.

تقویت سواد رسانه ای الزامی است

این روزنامه نگار و استاد دانشگاه تقویت رسانه ای در کشور را ضروری دانست و بیان کرد: در مواجهه با جنگ جهانی رسانه ای باید هم در این عرصه قدرتمند شویم و هم سواد رسانه ای خود را بشدت افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: اقتضای رسانه پذیرفتن حرف مخالف است و این اشکال به رسانه ها وارد است که در دادن تریبون به مخالف و اقدام بموقع در انتشار خبر و بیان واقعیتها ضعیف و دیر عمل کردیم.

رضایی افزود: باید بخش خاکستری جامعه را به رسمیت بشناسیم و با برنامه ریزی برای آگاهی بخشی این گروه اقدام کنیم و در این شرایط حساس به اجتهاد رسانه ای نیاز داریم تا معطل دیگران نشویم.

وی یادآورشد: امروز به خبرنگار توانمند و محتوای خوب نیاز داریم و باید عوامل کارآمد و متخصص تربیت کنیم و بتوانیم فاصله ایجاد شده در کمیت و کیفیت رسانه داخلی با خارجی را کمتر کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع فیلترینگ در برخی موارد نیاز است و باید برای کودکان حتما استفاده شود و روزنه دروغ بسته شود اما اصول کار این است که مردم را واکسینه کنیم تا خود مردم پس از مسلح شدن به سواد رسانه وارد کارزار شوند.

راه اندازی نهضت سوادآموزی رسانه ای در کشور

وی اظهارداشت: وقتی با پدیده حک مغزها مواجهیم در دانشگاه ها شعارهایی داده می شود که با نخبگی فاصله دارد و گاهی خجالت آور است که نشان می دهد در این عرصه ضعیف بوده ایم.

رضایی بیان کرد: پیشرفت های فناوری ما را به جایی رسانده که نمی توان اینترنت و ماهواره را حذف کرد ولی باید قدرت رسانه و تشخیص حق و باطل را بالا ببریم و همانگونه که انقلاب اسلامی نهضت آگاهی بود باید از جهل ترسید و نه آگاهی و با سرعت نهضت سوادآموزی رسانه ای در جامعه راه اندازی شود.

این استاد دانشگاه یادآورشد: متاسفانه قدرت تاثیرگذاری آموزش و پرورش هم کم شده و بایستی سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی و آموزش و پرورش را جدی بگیریم و بدانیم با اعتبارات کنونی نمی توان توقع تحول داشت.

وی بیان کرد: اگر تاکنون توانسته ایم از بحرانها عبور کنیم به اتکای نرم افزارهای قدرتمند انقلاب از جمله بسیج، هیئت های مذهبی، عزاداری های محرم و صفر و پیاده روی اربعین بوده است.

رضایی افزود: در حوزه اجتهاد رسانه ای کم کار شده و در رسانه ملی هم خوب عمل نشد و شاید بتوان گفت اصلا در ابتدای حوادث اصلا در میدان نبود و آنچه روایت کرد از شبکه های اجتماعی بود لذا خیلی از جنایتها دیده نشد و رسانه از خط اول و از خبر جا ماند و اگر فیلم فوت مرحوم مهسا امینی بموقع و زودتر پخش می شد مردم واقعیتها را می دیدند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی باید موشک فرهنگی بسازیم و اشکالات را بپذیریم و کمیته جنگ نرم در مجلس با هدف پیش بینی آینده و مقابله فرهنگی شکل گرفت و هشدارها گفته شد و امروز هم برای افزایش قدرت نرم نیازمند تدبیر و برنامه هستیم.

رئیس کمیته جنگ نرم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسالت امروز ما آگاه کردن جامعه با کمک همه رسانه هاست و بایستی یک نهضت سوادآموزی رسانه ای راه بیفتد و واقعیتها بیان شود.

صدای مخالف در رسانه باید شنیده و منعکس شود

وی اضافه کرد: وقتی پاسخ منطقی برای هر سوال و انتقادی وجود دارد باید در رسانه ها صدای مخالف و منتقد شنیده شود و نگران صحبت های مخالفان نباشیم و اقتضای رسانه ای پویا ایجاد بستر برای بیان همه دیدگاههاست.

رضایی اظهارداشت: ریشه یابی حوادث و اتفاقات اخیر با بررسی مشکلات مدیریت، معیشتی، اقتصادی و لایه های مختلف حتما مورد توجه قرار دارد و امیدواریم با کمک رسانه ها تصویر درستی از مشکلات، وقایع و اهداف دشمن در هنجارشکنی و ایجاد آشوب برای مردم بازگو شود تا آگاه سازی صورت گیرد.

وی بیان کرد: بغیر از عده ای آشوب طلب که در مسیر دشمن قرار داشتند بررسی ها نشان می دهد حدود 90 درصد دستگیر شدگان از پیامدهای رفتار هنجار شکنانه خود بی اطلاع بودند و این ناآگاهی بایستی با آگاهی بخشی درست و بموقع جبران شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها