آیت الله ناصری، امام جمعه یزد بر لزوم تشکیل یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع از نخبگان استان‌ها و کشور به منظور استفاده از ظرفیت نخبگان تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۶۷۲۹۸
|
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در جلسه معرفی مفاخر استان یزد که با محوریت معرفی چهره شاخص استان یزد برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم نخبه‌های خود را به عنوان اسوه و الگو معرفی می‌کند به عنوان نمونه در ۱۵ سوره، داستان حضرت موسی (ع) نقل شده و در هر داستان به یک بعد از زندگی و رسالت آن حضرت پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: نحوه برخورد حضرت موسی (ع) با اتفاقات و وقایع مختلف، به عنوان یک الگو معرفی شده و این امر نشان از آن دارد که آن حضرت یک الگوی قرآنی برای مؤمنان است و می‌تواند آن‌ها را به سمت تعالی حرکت کند.

ناصری بیان کرد: یکی از اهداف معرفی مفاخر این باشد که آن‌ها بتوانند در زمینه‌های مختلف برای مردم الگو باشند.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه در جامعه امروز نیز باید در زمینه نخبه پروری اقدامات جدی و اثرگذار انجام شود، تصریح کرد: البته برای تحقق این امر لازم است که الگوی مناسبی به جامعه به ویژه قشر جوان و دانشجو و دانش آموز معرفی شود.

ناصری با تاکید بر اینکه باید یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع از نخبگان در استان‌ها و کشور تشکیل شود، افزود: باید بانک اطلاعاتی کاملی وجود داشته باشد و افراد با تخصص‌های مختلف در آن معرفی شوند تا از ظرفیت آن‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه مدیریتی استفاده شود.

وی ادامه داد: گروه‌ها و اصناف و رشته‌های مختلف باید نخبگان خود را شناسایی و معرفی کنند تا همه بتوانند از آن‌ها به عنوان یک الگو و یک ظرفیت مناسب استفاده کنند.

ناصری عنوان کرد: اگر در هر استانی این اقدام انجام شود و دستگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه ها، اداره ارشاد، بنیاد نخبگان و ... پای کار بیایند و این بانک اطلاعاتی را تدوین کنند، می‌توان به راحتی افراد شاخص در زمینه‌های مختلف را معرفی کرد.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد تاکید کرد: در استان یزد می‌توان با دسته بندی کردن چهره‌های شاخص و معرفی آن‌ها در رده‌های استانی، ملی و بین المللی با سرعت بیشتری به این بانک اطلاعاتی دست یافت.

*معرفی مفاخر یزد باید با کار جامع و برنامه ریزی شده انجام شود

استاندار یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه اصل تجلیل، تکریم و معرفی مفاخر کار ارزشمند فرهنگی و الگوساز و هویت ساز است، اظهار داشت: کار در این حوزه دشوار است و اگر بدون مبنا به معرفی مفاخر بپردازیم، ممکن است جامعه پذیرش آن را نداشته باشد بنابراین انتخاب مفاخر باید مبنای علمی مستحکم داشته باشد.

مهران فاطمی عنوان کرد: در استان یزد چهره‌های شاخص و برجسته از گذشته‌های دور تاکنون وجود داشته که برخی از آن‌ها نامدار و برخی از آن‌ها گمنام هستند.

وی افزود: در علمای حال حاضر آیت الله محمدحسین فلاح زاده را با ۱۵۰ تألیف داریم، اما کمتر کسی ایشان را با این سطح علمی می‌شناسد، اما برخی چهره‌ها به قدری معرفی شده و شاخص هستند که همه آن‌ها را می‌شناسند.

فاطمی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید کار برنامه ریزی شده، علمی و کاملی در زمینه معرفی چهره شاخص استان یزد انجام شود و تمامی ابعاد در این معرفی مدنظر قرار گیرد.

گفتنی است؛ بر اساس یک برنامه ملی، قرار است هر استان یک چهره شاخص معرفی کند و شهرداری مرکز استان اقدام به ساخت تندیس کند تا مجموع این تندیس‌ها در باغ مفاخر ایرانی در کشور تاجیکستان نصب شود.

ارسال نظرات