عضو شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با «بسیج»

عزم و اراده ملی لازمه رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی است

زنجان _ عضو شورای شهر زنجان با بیان این‌که آسیب شناسی و بازسازی سبک زندگی ایرانی اسلامی نیازمند عزم همگانی است، گفت:لازمه رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی عزم و اراده ملی شهروندان را می طلبد.
کد خبر: ۹۴۶۷۹۵۴
|
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

انسیه ابوبصیری در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج زنجان؛با اشاره به سبک زندگی ایرانی اسلامی، اظهار داشت:اسلامی شدن سبک زندگی در حوزه های گوناگون فردی و اجتماعی یکی از آرمانهای اصلی انقلاب اسلامی بوده است که می تواند بین باورهای دینی و شیوه زندگی ارتباطی تنگاتنگ ایجاد کند. 

عزم و اراده ملی لازمه رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی  است

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سبک زندگی ایرانی اسلامی را یکی از محورهای  بیانیه گام دوم انقلاب مورد اشاره قرار داده‌اند، تصریح کرد: مهمترین راهکار دستیابی به افق ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب  در حوزه سبک زندگی عبارتند از: اصلاح نگرش و تقویت باورهای دینی ،عمل به آموزه های دینی از سوی رهبران دینی و مدیران نظام ، ترویج فرهنگ صحیح استفاده از رسانه، اصلاح مدیریت رسانه ها ،نهادینه شدن فرهنگ نظارت و تقویت روحیه جهادی می باشد. 

وی در ادامه بیان داشت:مطالعه الگوی مصرف، نوع پوشش، فرهنگ آداب و رسوم، تعاملات و ارتباطات، نوع فعالیت های رسمی و غیررسمی، تفریح و سرگرمی و…. همگی مشمول سبک زندگی هستند. 

عضو شورای شهر زنجان در ادامه با بیان اینکه  چرا ایران اسلامی به عنوان یک سبک زندگی قابل تعریف است، گفت: سبک زندگی به دو شکل کلی مادی و معنوی تقسیم می شود که در سبک زندگی ایران اسلامی  شکل ارزشی و معنوی آن بیشتر مدنظر است. 

ابوبصیری با تاکید بر اینکه بسیار از ائمه معصومین و بزرگان شنیده ایم در سبک زندگی باید در مرزبندی های صورت گرفته دقت کرد وسبک زندگی غربی با سبک زندگی ایرانی اسلامی بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: شاخص های زندگی ایرانی اسلامی  نشأت گرفته از باورها، اعتقادات و ارزش ها مذهبی است. 

وی در ادامه گفت:توجه به ارزش ها، باورها و اعتقادات می‌تواند به ما ایرانیان مسلمان  در مسیر رسیدن و دستیابی به  سبک زندگی ایرانی اسلامی کمک کند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان تصریح کرد:رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) 33مورد از سبک زندگی ایرانی اسلامی را مشخص فرمودند و خواستار ورود حوزه‌ های اجتماعی، جامعه شناسی و کل حوزه های علوم انسانی  به این موضوعات و تبیین آن شدند. 

وی با بیان اینکه هدف معظم له از ورود صاحب نظران به این مقوله آسیب شناسی نوع سبک زندگی ایرانیان است، گفت:نگاه تقلیدی، صوری، تعبدی از سبک زندگی غربی  بعد از گذشت چند دهه باعث نگرانی رهبر انقلاب شد به همین علت خواستار ورود جدی متخصصین حوزه انسانی  به این مسئله شدند. 

ابوبصیری در ادامه با بیان اینکه حال که حکومت ما از نوع اسلامی است؟ چرا گاها پوشش ما اسلامی نیست؟ اگر کشورمان ایران اسلامی است؟ چرا گاها اوقات فراغت و سرگرمی برای جوانان و نوجوانان از نوع اسلامی نیست؟ چرا سبک زندگی معماری ایرانی اسلامی در زندگی شهری امروز ما کمرنگ شده است؟ اذعان کرد:این نوع سبک زندگی نشأت گرفته از سبک زندگی غربی است که نشان دهنده ضعف ما در این حوزه می باشد. 

این مسئول با اشاره به اینکه این نوع سبک گاها با اعتقادات و باورهای ما همخوانی ندارد و کاملاً برگرفته از مکتب فکری غربی است، عنوان کرد:امروزه مهم است که تمامی صاحب نظران، متخصصین و شهروندان پای کار باشند و آنجایی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می فرمایند: سلایق و ذائقه ها متعدد است اما نباید قبله نمایمان غرب نباشد این فرمایش نشان از اهمیت، جایگاه و ارزش بالای سبک زندگی ایرانی اسلامی است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به موضوع پوشش و حجاب،گفت:چرا طراحان لباس ما از نوع اسلامی ایرانی الگو نمی‌گیرند؟ چرا متناسب با ذائقه و سلایق ایرانیان بویژه جوانان و نمی باشند؟ چرا زن ایرانی مجبور به تغییر نوع پوشش خود می شود؟ چرا در این زمینه چهارچوب قوانین را زیر پا گذاشته اند؟ چرا  لباسی را طراحی می کنند که کاملا مغایر با ارزش های اسلامی است؟ در حالی پوشش و حجاب مسئله روز و مهم جامعه است که نیاز به بررسی و تحلیل بسیار دارد. 

وی با بیان اینکه چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی  می‌گذرد و باید از همان ابتدا پیروزی  به طور جد پیگیر موضوع  فرهنگ می بودیم، اظهار داشت: متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته و تاخیر و فاصله بسیاری ایجاد شده است و این خلأ و وقفه موجب ایجاد چالش های مختلف در حوزه فرهنگی در جامعه شده است. 

عضو شورای شهر زنجان یادآور شد:در این دهه اخیر و تاکید  رهبر انقلاب (مدظله العالی) به ورود متخصصین در این حوزه شاهد تاثیرات مثبت و جریانات سازنده در این عرصه هستیم و برای جبران خلا سه دهه گذشته نیازمند زمان بیشتری هستیم که امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون در این زمینه باشیم. 

این مدرس دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار بسیج زنجان که چرا امروز شاهد اتفاقات سازنده و تاثیرگذار در این حوزه نیستیم؟ گفت:متاسفانه خلا در برنامه دهی سه دهه گذشته بسیار موجب عقب افتادگی در حوزه فرهنگی زندگی ایرانیان شده است و تا نتیجه و اثر بخشی برنامه ها در این عرصه نیاز به دو مولفه زمان  و عزم و اراده ملی شهروندان است. 

وی با اشاره به اینکه شهروندان و مسئولین در همراستایی همدیگر می توانند این وقفه و خلا ایجاد شده در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی را برطرف کنند، افزود: بدون عزم و اراده ملی همگان این مسیر هموار نخواهد شد و اتفاقات مناسب نخواهد افتاد. 

ابوبصیری با بیان اینکه  در حوزه فرهنگ که محوریت آن همان باورها و اعتقادات اسلامی است تا چه حد توانسته ایم در زمینه فضای مجازی به درستی عمل کنیم، عنوان کرد:ما با دو ایران مواجه هستیم اولی ایران مجازی که متاسفانه کاملا وضعیت آشفته ای دارد و دیگری ایران واقعی که خوشبختانه بسیار قوی و پایدار مطابق با معیارها است. 

وی در ادامه تصریح کرد:متاسفانه ایران مجازی از همان ابتدا رها شده است در حالی که  نوجوانان و جوانان   درصد بسیار بالایی از فعالیت هایشان مجازی است. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان با اشاره به محتوای نامناسب در فضای مجازی، تاکید کرد:حال با وجود رهاشدگی جوانان و نوجوانان چه توقعی می‌توان از این قشر داشت و  چگونه می توان از سبک زندگی ایرانی اسلامی شناخت و باور خوبی ارائه  داد . 

وی در ادامه با اشاره به اغتشاشات و اتفاقات اخیر کشور، تصریح کرد:متاسفانه شاهد این ضعف بودیم که نوجوان و جوانان ما با عنایت به وضعیت رهاشدگی در فضای مجازی از روی هیجان دست به برخی اقدامات نابخردانه ای زدند و این نشان دهنده ضعف ما و کم کاری ما در حوزه سواد رسانه‌ای را نشان می دهد که هیچ فرهنگ سازی در این زمینه صورت نگرفته است. 

اقناع سازی جوانان و نوجوانان امری مهم و ضروری است 

عضو شورای شهر زنجان با بیان اینکه عدم توجه به زیرساخت ها و جریان فرهنگ  معاند علیه انقلاب اسلامی در فضای مجازی موجب دوگانگی و بی هویتی جوانان و نوجوانان  شده است،تاکید کرد:اقناع جوانان و راه اندازی رسانه ها وشبکه های اجتماعی داخلی مناسب و قابل رقابت با رسانه های خارجی از جمله مهمترین برنامه ها می باشد. 

وی افزود:امروزه بهترین روش صحبت با نوجوانان و جوانان و شنیدن حرفهایشان و اقناع آنان است در حالی که  نتوانسته ایم با این قشر صحبت و آنان را از توطئه و فتنه‌ دشمنان آگاه سازیم و آن ها تحت‌ تاثیر تبلیغات کذب دشمن قرار گرفته و دچار رفتارهای هیجانی می شوند و در نهایت شاهد برخی رفتارهای هنجارشکنانه از این قشر هستیم. 

این مسئول با اشاره به اینکه  ایران اسلامی این اقتدار و عظمت را به قیمت خون  هزاران تن از شهدای عزیز بدست آورده است، اذعان کرد:برای آسیب شناسی و بازسازی سبک زندگی ایرانی اسلامی عزم و اراده ملی را می طلبد و تمام کسانی که می توانند در این حوزه اقداماتی انجام دهند باید وارد میدان عمل شوند و با عزمی راسخ برای بهبود این مهم تلاش کنیم. 

وی با اشاره به اینکه در تربیت نسل کودک ونوجوانمان  آموزش و پرورش به عنوان نهاد موثر مهمترین رسالتش غیر از تمرکز کردن بر روی کتب درسی به تنهایی نمی تواند در تربیت و پرورش کودکان تاثیر گذار باشد،متذکرشد:برای رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی باید علاوه بر آموزش کتب درسی در زمینه پرورش رفتارهای منطبق با الگوی  ایرانی اسلامی، معلمان بهترین گزینه برای تربیت و پرورش کودکان هستند به همین علت تربیت و بکارگیری  معلمان با روحیه ایران اسلامی در مدارس اهمیت بسزایی دارد. 

ابوبصیری در پایان با بیان اینکه مشارکت مردم در کنار مسئولان لازمه انجام کار فرهنگی و هدفمند است،خاطرنشان کرد:خوشبختانه اقدامات وبرنامه های مناسبی در جهت رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی در حال اجراست با توجه به توصیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این راستا برای نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی و تبیین آن بستر سازی های خوبی صورت گرفته است. 

ارسال نظرات