بانوی هنرمند و ناشر لرستانی:

هنرمندی که در نگاه، رویکرد، ذائقه و کنش جامعه مؤثر است باید اهل دانش و اندیشه باشد

مدیر مسئول انتشارات هاویر لرستان گفت: هنرمندان در چالش های اجتماعی با انتخاب درست، تحلیل دقیق و انتخاب رفتار درست و آگاهانه می توانند واکنش های مخاطبان را کنترل کنند.
کد خبر: ۹۴۶۹۶۸۹
|
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان؛سهیمه اسدزاده؛ عضو انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر ایران ؛ اشاره کرد: هنر برجسته ترین ابزار برای انتقال عمیق اصول معرفتی به همه نسل ها و طبقه های اجتماعی است و این توانایی را دارد که مفاهیم و موضوعات انتزاعی را در قالب ملموس، محسوس و صمیمانه و با زبان زیبایی شناختی و مورد اعتماد به گروه های مختلف مردم منتقل کند.
دبیر محفل ادبی کتابخانه‌های عمومی لرستان افزود:گاهی اوقات در مسیر کنش ها و رویدادهای اجتماعی، شرایط ویژه و موقعیت هایی خاص پیش می‌آید که در اثر یک رویداد مقطعی مشخص و شاید پیش بینی ‌نشده ایجاد آشفتگی و تعارض اجتماعی به همراه داشته باشد.
وی اظهار داشت: در چنین مواقعی نقش هنرمندان در آگاهی بخشی به جامعه به مراتب مهم تر و در اولویت است؛ زیرا در چالش های مقطعی، زمان بسیار فشرده و محدود است، در اثر ضعف آگاهی مقطعی حس اعتماد عمومی دچار ضعف می شود، نوع کنش مردم احساسی است و استدلال های منطقی مستقیم را مورد پذیرش قرار نمی دهد.
اسدزاده تصریح کرد: در چنین وضعیتی هنرمندان که بخشی از بدنه عمومی مردم هستند و زبانی نزدیک به آنها دارند و از منظر کنترل عاطفی و حسی به جامعه نزدیک تر هستند و زبان ایشان نیز غیرمستقیم است و راحت تر بر جامعه اثر می گذارند، یکی از مهم ترین مراجع در حل بحران های مقطعی هستند.
بانوی ناشر لرستانی اضافه کرد: هنرمندان در این شرایط می توانند به صورت مقطعی با دو شیوه کنشگری برجسته در بهبود و اصلاح شرایط کارآمد واقع شوند. تولید آثار هنری برای تغییر در شرایط و بحران های اجتماعی مقطعی است. هنرمندان در این شرایط می توانند با خلق و آفرینش آثار هنری در اصلاح وضعیت فرهنگی، عاطفی و روحی جامعه نقش اساسی داشته باشند و زمینه ایجاد آرامش عمومی را فراهم کنند. پس از آرامش موردنیاز، زمینه اقناع و آگاهی بخشی وسیع تر نیز با ابزارهای گوناگون دیگر فراهم خواهد شد.
مدیر انتشارات هاویر بیان داشت: نقش مهم و برجسته دیگر هنرمندان در بحران های مقطعی اجتماعی، بهره بردن از ظرفیت جایگاه اجتماعی‌شان است. هنرمندان به طورکلی موردعلاقه همگانی مردم هستند و برای نسل های جوان نقش الگو را ایفا می کنند و کوچک ترین کنش و رفتار آن ها بر این نسل اثر خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: هنرمندان در چالش های اجتماعی با انتخاب درست، تحلیل دقیق و انتخاب رفتار درست و آگاهانه می توانند واکنش های مخاطبان را کنترل کنند. یک استوری، یک مصاحبه یا اظهارنظر یا توئیت ساده چندخطی یک هنرمند مرجع و مورد استقبال مردم می تواند در رفتار بخش هایی از جامعه کاملا اثربخش باشد.
اسدزاده با اشاره به اینکه حاکمیت باید در آگاه سازی هنرمندان نقش خود را ایفا و در فرایند تربیت هنرمند به جز ابعاد فنی به زمینه های فلسفی و اندیشه ‌ها نیز توجه کند،اظهار داشت: هنرمند که در نگاه، رویکرد، ذائقه و کنش جامعه مؤثر است باید اهل دانش و اندیشه باشد. چنین هنرمندی می تواند در بحران اجتماعی نقشی سازنده و آرامش بخش ایفا کند. هنرمندی که از این ویژگی ها برخوردار نباشد، نه تنها کمکی به حل تعارض و بحران نمی کند، بلکه خود بحران آفرین خواهد شد.

مصاحبه:مژگان بیرانوند

ارسال نظرات