خبرهای داغ:
گزارش خبرگزاری بسیج؛

شیخ محمد خیابانی، شهید مدافع استقلال و آزادی ایران

منبر مسجد کریم‌خان محله خیابان تبریز، به سنگر مبارزه با استکبار و استعمار جهانی برای شهید خیابانی تبدیل شده بود.
کد خبر: ۹۴۷۳۰۸۸
|
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، تاریخ ایران سندی حقیقی در ظهور سرو قامتان استکبارستیز نظیر شهید شیخ محمد خیابانی است. شهدایی از تبار سیدالشهدا(ع) که در مقابل ظالم سر دادند ولی سر خم نکردند و نگذاشتند زنجیر اسارت استکبار و استعمار جهان بر پیکر ایران در دوران طاغوت دوام داشته باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اخیرا در دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور با اشاره به شخصیت بسیجی چهره‌های شاخص نظیر شهید شیخ محمد خیابانی، تأکید کردند: «برخی شخصیت‌های تاریخ کشور نظیر شیخ محمد خیابانی، محمدتقی‌خان پسیانی، میرزاکوچک‌خان، رئیسعلی دلواری و دیگران همه به یک معنا بسیجی بودند و غالب آن‌ها سرکوب شدند، یا از طرفی کمک نشدند و یا دولت‌ها برایشان مانع ایجاد کردند». 

به بهانه این کلام گوهربار رهبر انقلاب، به بیان بخش‌هایی از کارنامه مجاهدت و انقلابی‌گری شهید شیخ محمد خیابانی پرداختیم.

شهید شیخ محمد خیابانی، یکی از ستون‌های مهم خیمه استکبار و استعمارستیزی در ایران در سال ۱۲۵۸ شمسی در شهرک «خامنه» از توابع شهرستان شبستر، دیده به جهان گشود.

این شخصیت مبارز در تاریخ کشور، پس از دوران تحصیل، در سنگر ذکات علم، در رشته‌های فقه و اصول و نجوم و ریاضی و حکمت در حوزه‌های علمیه، مشغول به تربیت شاگردانی شد.

اقامت در محله «خیابان» تبریز، باعث شد تا این شهید والامقام با عنوان شیخ محمد خیابانی شناخته شود. منبر مسجد کریم‌خان محله خیابان تبریز، به سنگر مبارزه با استکبار و استعمار جهانی برای شهید خیابانی تبدیل شده بود.

عضویت در انجمن ایالتی آذربایجان، یکی از گام‌های مهم شهید خیابانی در طی مسیر مبارزه با استکبار و استبداد جهان بود. یکی دیگر از اقدامات شجاعانه و کارساز او، علیه اولتیماتوم استعمارگرانه دولت تزار روس بود. 

مدیریت روزنامه تجدد و مخالفت با قرارداد ننگین ۱۹۱۹، از دیگر اقدامات شهید شیخ محمد خیابانی بود. قیام پیروزمندانه مردم تبریز به رهبری شیخ محمد خیابانی در فروردین سال ۱۲۹۹، تاثیر به‌سزایی در سقوط بنیان حکومت طاغوت در ایران داشت.  

شیخ محمد خیابانی، بعدازظهر ۲۲ شهریور ۱۲۹۹ به‌دست اسماعیل قزاق در راه دفاع از وطن به شهادت رسید.

پیکر پاک این شهید مدافع استقلال و آزادی ایران در صحن حرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار