گفت‌وگو با جوان مخترع مشهدی در نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج:

کاهش آلودگی هوا با نصب دستگاه «اکوپاد» روی موتور خودروها/صرفه‌جویی در مصرف بنزین تا ۳۵درصد

محمدرضا صفری جوان مخترع مشهدی برای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشورمان، دستگاهی اختراع کرده که با نصب آن روی موتور، مصرف سوخت کاهش و شتاب خودرو افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۹۴۷۳۴۰۳
|
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱

دولت حمایت کند هوای کلان شهر‌ها پاک است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سال‌هاست که معضل آلودگی هوای کلان‌شهرهایی نظیر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، اراک و... کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. آلاینده‌های زیست‌محیطی زندگی گیاهان و جانوران را تهدید کرده و در انسان‌ها، عوارضی مختلفی به همراه دارند. اگرچه سالانه افراد زیادی در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و تلفات این حوزه، کمتر از مرگ‌ومیر‌های ناشی از سیل، زلزله و تصادف نیست اما این امر، آن‌قدر نرم و خاموش اتفاق می‌افتد که هنوز فکری اساسی برای آن نشده است و تصمیم‌گیران مربوطه، صرفا به اتخاذ تدابیر مقطعی نظیر تعطیلی مدارس و اعمال محدودیت‌های ترافیکی، اکتفا کرده‌اند.

در این بین، «محمدرضا صفری» جوان مخترع مشهدی از سال‌ها قبل دغدغه این موضوع را در سر می‌پرورانده و تصمیم داشته اقدامی عملی و بلندمدت در راستای کاهش آلودگی هوا انجام دهد. نتیجه این دغدغه‌مندی، ساخت دستگاهی است که با نصب آن روی ماشین، تا ۳۵درصد در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده و آلودگی‌های ناشی از خودرو‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. این اختراع او، ثبت ملی و بین‌المللی شده و آزمایش‌های مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

در نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج که این روز‌ها در مجتمع فرهنگی ولی‌عصر(عج) تهران برقرار است، با محمدرضا صفری به گفت‌وگو پرداختیم. صفری با اشاره به موفقیت‌ها و دغدغه‌های عرصه کاری خود به خبرنگار بسیج اظهار کرد: عملکرد دستگاه «اکوپاد» که اختراع کردم، به گونه‌ای است که با نصب آن روی موتور خودرو، می‌توان ۵ تا ۷ درصد شاهد کاهش مصرف سوخت و همچنین ۴۰درصد کاهش آلودگی بود. نصب این دستگاه، موجب افزایش شتاب خودرو نیز می‌شود.

دولت حمایت کند هوای کلان شهر‌ها پاک است
این جوان خوش‌فکر مشهدی، افزود: برای توسعه کار با چند موسسه و سازمان قرارداد بستیم و موفق شدیم این سیستم را در ناوگان حمل‌ونقل سبزوار به اجرا درآوریم چراکه سازمان محیط‌زیست این شهرستان، به‌صورت ضابطه‌مند خودرو‌های آلاینده را به کاهش آلودگی توصیه کرده است. صفری اضافه کرد: این دستور قانونی موجب استقبال از دستگاه ما در سبزوار شد. خوشبختانه سپاه پاسداران نیز این دستگاه را روی برخی خودرو‌های خود نصب کرده است. 

وی در پاسخ به این سوال که با اختراع چنین دستگاه‌هایی چرا همچنان شاهد آلودگی هوا در کلان‌شهر‌های کشور هستیم، گفت: متاسفانه ناوگان حمل‌ونقل بیشتر کلان‌شهرها به‌خصوص در تهران فرسوده است. بهتر آن است که استفاده از دستگاه‌های کاهش آلودگی روی خودرو‌ها، به صورت قانون یا لایحه دولتی در کلان‌شهر‌ها دنبال شود تا شاهد کاهش آلودگی و افزایش سلامتی شهروندان کشورمان باشیم.

صفری ادامه داد: مسئولان کشور ما باید اهمیت آلودگی هوا را به خوبی درک کنند و هر وقت صحبت از این نوع بحران‌ها می‌شود، به سیاست‌های موقتی بسنده نکنند. 

گفتنی است، نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج صبح امروز با حضور سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در طبقه همکف مجتمع فرهنگی، ولی‌عصر(عج) واقع در میدان سپاه آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا دو روز دیگر فعال است.

گفت‌وگو از روح‌الله فرقانی

انتهای پیام/

ارسال نظرات