وجدانی‌نیا گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در فضای فرهنگی و اجتماعی این است که مخاطب بویژه جوانان و نوجوانان دچار یک خلاء شناختی شده‌اند.
کد خبر: ۹۴۷۵۰۹۹
|
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

جوانان و نوجوانان دچار خلاء شناختی شدند/ بسیج دانش‌آموزی کنشگر فرهنگی و اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت است

امیر وجدانی‌نیا جانشین رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج درباره اتفاقاتی که این روز‌ها در محیط‌های آموزشی روی داده، اظهار کرد: رفتار‌ها حاصل شناخت افراد از محیط‌های پیرامونی است که شناخت‌ها هم حاصل برداشت‌ها و پایه‌های فکری آدم هاست. وی افزود: از این روی، سال‌هاست که دست‌اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت هشدار می‌دهند که فضای فرهنگی و اجتماعی کشور به صورت عمومی و به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها شرایط آماده نیست تا یک نوجوان و جوان ایرانی در معرض آموخته‌ها و آموزه‌های لازم ایرانی و اعتقادی قرار گیرد.

وجدانی‌نیا افزود: سال‌های گذشته حجمه‌های زیادی با شدت و ابزار‌های مختلف علیه مخاطبان ما صورت گرفته تا شناخت نوجوانان و جوانان کشورمان را نسبت به محیط پیرامونی خود تغییر دهد اینکه از شرایط فعلی به جنگ ترکیبی یا شناختی تعبیر می‌شود، تاکیدی بر همین موضوع است؛ تمام تلاش‌ها براین است تا جوان و نوجوان ایرانی آن گونه‌ای ببیند که دشمن می‌خواهد.

جانشین رئیس سازمان بسیج دانش آموزی کشور در خصوص اینکه چرا تاکنون نتوانستیم پرسشگری دانش آموزان و دانشجویان را پاسخگو باشیم و آن‌ها را اقناع کنیم، بیان داشت: به دلیل اینکه سال‌های زیادی است در خصوص فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای و تبلیغی کاری انجام ندادیم لذا با این باعث شده تا امروز با انباشتی از کج رفتاری‌ها مواجه شویم این باعث شده تا به عنوان مثال هنجار شکنی که در برخی دانشگاه‌ها در روز‌های گذشته روی داد و آرمان یک دانشجو به قولی فتح سلف باشد، قسمتی از این گونه اقدامات ناشی از نفوذ بوده و قسمت دیگر آن متاثر از انباشت مشکلات سال‌های گذشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیج دانش آموزی یار کمکی معاونت پرورشی است، عنوان کرد: بسیج دانش آموزی هر چند تشکلی بزرگ و فراگیر است، اما تنها تشکل و تنها کنشگر فرهنگی و اجتماعی در مدارس نیست لذا توقع ما از آموزش و پرورش این است که ساختار‌های فرهنگی، آموزشی و پرورشی خود را به روز کند، چون فکر نویی در حوزه تعلیم و تربیت نمی‌بینیم و آنچه در این حوزه اکنون انجام می‌شود همچنان بر اساس فرم‌های قدیمی است.

وجدانی نیا سپس تاکید کرد: براین اساس حوزه پرورشی نیاز به فکر، اندیشه و استفاده از جوانان با استعداد حوزه فرهنگ و اجتماعی کشور دارد و تا زمانی که این اتفاق روی ندهد ما در نسل‌های بعدی هم این کج رفتاری‌ها را خواهیم داشت بنابراین بسیج دانش آموزی به رغم فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد منتقد وضعیت موجود است.

وی ادامه داد: البته تعطیلی مدارس بواسطه فراگیری کرونا هم مزید بر علت شد، زیرا طی دو سال همه گیری کرونا مدارس تعطیل بودند یعنی طی این دو سال اگر چه آموزش نصف و نیمه وجود داشت، ولی تربیت نداشتیم لذا امسال با شروع سال تحصیلی به نسبت تعداد مدارس کل کشور که خیلی کم بود، در برخی از مدارس شاهد کج رفتاری‌هایی بودیم که منشاء آن هم نبودن فضای فرهنگی و تربیتی برای زیست اجتماعی انسان‌ها در حوزه‌های شخصی، خانوادگی، مدرسه و محله و ... بود.

جانشین رئیس سازمان بسیج دانش آموزی کشور، با بیان اینکه بسیج دانش آموزی را می‌توان یک کنشگر فرهنگی و اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت دانست گفت: بسیج دانش‌آموزی کشور تلاش می‌کند با منویات ذهنی و فکری برخاسته از آموزه‌های دینی، انقلابی و ملی خود، دانش‌آموز را در معرض شناخت قرار دهد و واقعیات جامعه و تاریخ معاصر را در منظر دید آن‌ها قرار دهد. وی تصریح کرد: به عبارت دیگر افتخارات، ملی، دینی و مذهبی را در برابر دیدگان دانش آموزان، آن هم با فرم‌های مختلف و به روز قرار می‌دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: آموزه‌های دفاع مقدس که به حق گنجی بی انتها برای نور بخشی به فرهنگ ایرانی اسلامی است، همواره در برنامه‌های بسیج دانش آموزی مورد توجه قرار داشته و دارد، زیرا فقط در بخش دانش آموزی ۳۶ هزار شهید داریم که زندگی نامه هر کدام از این شهدا حرف‌های بسیاری دارد؛ بنابراین دانش آموزان بسیجی با استفاده از فرم‌ها و محتوا‌هایی که دارند با مخاطبین خود ارتباط می‌گیرند.

وجدانی نیا همچنین اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما در فضای فرهنگی و اجتماعی این است که مخاطب بویژه جوانان و نوجوانان دچار یک خلاء شناختی شدند؛ امروز هزینه بسیار زیادی که از منبع سعودی، آمریکایی و اروپایی برای تقویت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضد ایرانی می‌شود برای این است که می‌خواهند خلاء شناختی موجود در جامعه ما را به نفع خودشان پر کنند.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات